• Krille1

Kan hon ta över min hyresrätt vid bodelning?

Hej på er. Gör mitt första inlägg här med förhoppning om råd & hjälp.

Är skild sen jan. 2014.

Flyttade ut ur villan under nov. 2013 där vi tidigare tillsammans bott. (mestadels p.g.a. en mycket problematisk styvdotter men mest av allt p.g.a. mamman som aldrig tog ansvar och tog itu med hennes problematiska dotter som nu är 22 år och fortfarande bor med mamman i vår villa tillsammans med min 10 årige son).  

Vi har delad vårdnad men min son har tillbringat det mesta av tiden hos min exfru p.g.a. arbetsbelastningen jag har samt distansen jag också har från min lägenhet till villan och min sons skola som också ligger närmre huset där de bor.

Jag har nu alltså en hyresrätt med förstahandskontrakt och har bott i denna hyresrättslägenhet i nu dryga ett år.  Jag har under det gångna året låtit dem bo kvar i villan bl.a. & p.g.a. att vi under det gångna året inte kommit överens om bodelning och/eller sålt villan i och med att hon hittills avvisat alla förslag jag kommit med.

Nu verkar vi i alla fall äntligen vara överens om att sälja villan.

Min fråga:  om vi nu säljer villan, och hon sen står utan bostad, har hon då rätten på sin sida att sen göra anspråk på- och ta över min lägenhet & mitt förstahandskontrakt så att jag sen inte längre själv har en bostad?

Är nu orolig och vet inte hur jag ska göra eftersom jag läst och hört en del om hur mammor/vårdnadshavare prioriteras då de är bostadslösa.

Om så är fallet, har ni någon jurist ni kan rekommendera??  - som kan både det här med skilsmässor men även egendomsrättigheter m.m.

Mycket tacksam för svar och råd?VH.

• Svar på tråden Kan hon ta över min hyresrätt vid bodelning?
  • Anonym (nope)

Nej, hon har aldrig bott i din lägenhet, du skaffade den efter skilsmässan, hon har inget med den att göra. Den är endast din och du behöver inte oroa dig.

• ad hoc
    Anonym (nope) skrev 2015-01-29 23:35:57 följande:

Nej, hon har aldrig bott i din lägenhet, du skaffade den efter skilsmässan, hon har inget med den att göra. Den är endast din och du behöver inte oroa dig.

Korrekt! Den enda bostad hon kan göra anspråk på att få bo kvar i är villan, och i så fall ska hon givetvis köpa ut dig från villan. Dock skulle jag ändå rekommendera dig att vända dig till en jurist eller advokat för att få hjälp med i alla fall bodelningen eftersom ditt ex inte verkar vara världens mest samarbetsvilliga personen i världen :)
Svar på tråden Kan hon ta över min hyresrätt vid bodelning?