• hrewak

Behöver tips på hur jag skall tänka nu när bebisen kommit

Har ett barn på 4 år och en liten på en vecka. Behöver verkligen hjälp med hur jag ska tänka kring vissa saker.
    Stora får vara med i det vi gör med bebisen och är gärna med vid blöjbyten, tvätt osv. Vill sitta med bebisen i knät och vill gärna pussa/klappa på/sjunga för bebisen.
    Men. Inte helt oväntat har stora blivit väldigt mammig. Bara mamma ska natta t.ex. (innan har jag och maken kört typ varannan kväll). På ett sätt känner jag att jag borde natta stora nu eftersom hon känner att hon behöver det, men samtidigt vill jag inte fastna i en ond spiral där endast jag duger... Hur är "bäst" att göra..?
    Och som det är nu så vaknar stora på natten om bebisen skriker (iallafall en del av gångerna) och kommer då in till oss och sen är det omöjligt att få in henne i sin säng utan att hon blir helt hysterisk. Hittills har hon alltså fått lägga sig hos mig och bebisen (vi samsover) men det är inte optimalt eftersom hon har svårt att somna om och vaknar därefter varenda gång bebisen vill ha mat.. Men då är ju alternativet att maken tvingar in stora på sitt rum och lägger sig med henne och väntar tills hon skriker och gråter sig till sömns... Känns helt fel och för mig känns det som att stora kommer känna sig väldigt undanskuffad till förmån för bebisen :/
    Så hur ska man tänka??

• Svar på tråden Behöver tips på hur jag skall tänka nu när bebisen kommit
  • Malima

Jag har inte svar på dina frågor,men tänker att flickan kanske behöver att så mkt som möjligt är som " vanligt". Dvs om ni nattade varannan kväll innan så kanske ni ska hålla fast vid det. Att hon behöver dig mer nu är givet,men just nattningen är kanske inte det viktigaste, utan andra saker. Lek med henne alldeles utan bebis emellanåt t.ex.

Vad gäller sömnen- har ni något gästrum som du och bebisen skulle kunna sova i? Då skulle fortfarande storasyster kunna gå in till pappa.

• Minza83

Det gäller för er/dig att visa att äldsta barnet fortfarande är lika viktig som tidigare innan bebisens entré. Kanske samsovning med bebisen inte fungerar just nu? Alt köp en sån side-by-side-crib , dvs en halv spjälsäng som man fäster på sin sängsida. Då kan bebisen samsova med dig samtidigt som äldsta får det hon också behöver.

Ha också egentid varje dag med äldsta.

Och få henne att känna sig viktig för bebisen.. :)

Detta brukar ge sig efter en tid, när vi fick vårt 3e barn så var vår äldsta nästan 4år och han gick tillbaka lite i utv och började kissa på sig och ville ha blöja dagtid igen.. Två mån senare upphörde det hela! :)

Han var jättego med bebisen och vi samsov inte med bebisen, då hon inte hade något emot att sova i egen säng eller i vagnen.

För våra två andra barn samsov med oss vilket var svårt att ändra på.. (Min äldsta är nu snart 6, och kommer fortfarande in till mig på nätterna ;)

• maribel

Vi fick barn nr 3 i maj. Det är jättesvårt att ha tid för alla barnen i början för bebisen, vare sig man vill eller inte tar ju massa tid och vill amma och snutta hela tiden. Den här gången var mina barn 5 och 7 år gamla men förra gången var min äldsta drygt två år. Vi har haft tur för det har aldrig varit någon avundsjuka men däremot har jag haft dåligt samvete för nattning försvann helt denna gång dem första månaderna för min bebis ville snutta hela kvällarna till 23 annars blev det gallskrik.

Vi köpte en hopfällbar extrasäng som vi haft i vårt sovrum och så sa vi att om barnen vill komma in och lägga sig så får dem sova i den tills bebis blir lite större. Sen har jag sagt 10 ggr om dagen : att bebisen tar tid i början för den är liten och kan inte äta riktig mat än men sen har mamma mer tid igen. Jag hinner inget med dem på dagarna men jag är ju här och vi kramas massor.

Din dotter är ju 4 och förstår nog mer än man tror, hon har ju haft er ensam länge och det blir så klart svartsjuka. Tycker det verkar helt ok om du nattar under en period och det blir "er egentid". Och att tänka på att pappa kan ta bebisen när den ammat färdigt så att den inte ligger hos dig hela tiden. Ju mer tid som går ju mer kommer hon också att vänja sig vid nya familjen.

• skaviblifyra

vi fick också bakslag vi har 3.5 år mellan våra. Han blev rabiat ett tag, svartsjuk och enormt mammig. Han ville bara ha mig, men han fick inte välja utan vi fortsatte turas om med att natta men när jag började vara bara med honom mera åka och handla gå på promenad och så vidare. så gick det väldigt bra!!!

Svar på tråden Behöver tips på hur jag skall tänka nu när bebisen kommit