Behöver tips på hur jag skall tänka nu när bebisen kommit
Har ett barn på 4 år och en liten på en vecka. Behöver verkligen hjälp med hur jag ska tänka kring vissa saker.
Stora får vara med i det vi gör med bebisen och är gärna med vid blöjbyten, tvätt osv. Vill sitta med bebisen i knät och vill gärna pussa/klappa på/sjunga för bebisen.
Men. Inte helt oväntat har stora blivit väldigt mammig. Bara mamma ska natta t.ex. (innan har jag och maken kört typ varannan kväll). På ett sätt känner jag att jag borde natta stora nu eftersom hon känner att hon behöver det, men samtidigt vill jag inte fastna i en ond spiral där endast jag duger... Hur är "bäst" att göra..?
Och som det är nu så vaknar stora på natten om bebisen skriker (iallafall en del av gångerna) och kommer då in till oss och sen är det omöjligt att få in henne i sin säng utan att hon blir helt hysterisk. Hittills har hon alltså fått lägga sig hos mig och bebisen (vi samsover) men det är inte optimalt eftersom hon har svårt att somna om och vaknar därefter varenda gång bebisen vill ha mat.. Men då är ju alternativet att maken tvingar in stora på sitt rum och lägger sig med henne och väntar tills hon skriker och gråter sig till sömns... Känns helt fel och för mig känns det som att stora kommer känna sig väldigt undanskuffad till förmån för bebisen :/
Så hur ska man tänka??