Varför vänta efter missfall?
Fick en dotter i december 2013 och vill gärna ha tätt mellan syskonen. När kroppen kom igång igen efter amningen blev jag gravid efter en mens, men i v 13 fick jag blödning och det konstaterades vara ett MA (gick fel redan vecka 6 el. 7). Efter cytotec (?) och efterkontroll såg allt bra ut men läkaren ville vi skulle vänta en mens innan vi försökte igen.
Efter en mens blev jag gravid igen men fick några veckor senare missfärgad flytning, var då på 7+3. Läkaren såg enbart en tom hinnsäck, i övrigt var det inget fel på min kropp. Ska tillbaka om två veckor för en extrakoll. Då jag inte tror på något positivt besked nästa koll frågade jag när vi kunde försöka igen. Denna gång tycker läkaren vi ska vänta på mensen två gånger, med motiveringen för att ta reda på om den är regelbunden.
Vi vill helst försöka igen så snart som möjligt, att vänta låter stressande.
Så till frågorna:
Varför tycker läkaren vi ska vänta på en mens (eller nu flera) innan vi försöker igen, kroppen borde väl inte släppa något nytt ägg innan den är redo igen?
Vad har regelbunden mens med saken att göra, pricka ägglossningen är väl det viktiga?
Minskar risken för missfall om vi väntar?