• Tjosan11

Dräktig katt?

Vi har 2 katter, en hane och en hona som nu är 6 resp. 8 månader. Vi var bortresta 3 veckor under julen och när vi kom för att hämta katterna igen var det första jag reagerade på den vidriga stanken från kattlådan. Hanen hade hunnit bli könsmogen.

När vi kom hem satte de nästan genast igång med parningen och hann para sig (vad jag hann se) 3 gånger innan vi kastrerade hanen. Alla gångerna avbröt jag parningen, men en av gångerna hann min hona skrika till och attackerade honom sedan efteråt, så det är möjligt att de hann fullborda det.

Jag frågade min mamma som var kattvakt om hon hade sett att de gjort det hos henne, men hon hade inte sett något. Min lillebror trodde dock att de kanske hade gjort det, då de "lekt lite konstigt" ett par gånger.

Jag trodde att hon inte var dräktig, för jag tyckte att det verkade som om hon löpte för några dagar sedan då hon var extremt kelig och följde mig överallt och satte rumpan i vädret när man kliade bak vid svansen.

Men hon har börjat gräva och krafsa överallt, som om hon bygger bo. Hon har blivit lite rundare och pälsen kring spenarna är tunn, nästan borta, men jag är osäker på hur hon såg ut förut. Färgen är ljusrosa. När hon sträckte på sig idag kändes hennes "kuddar" längst ned vid benen större. Som fyllda. Hon och den andra katten slåss/busar också mycket mer. De springer och slåss som tokiga.

Vi kom hem mitten av januari.

Är det någon som kan hjälpa mig avgöra?

• Svar på tråden Dräktig katt?
  • Jasmin Karlsson

Det låter som att hon kan vara dräktig tyvärr. Det som kan hjälpa dig att avgöra är ett besök till veterinären som kan titta efter foster med ultraljud eller röntgen.

• Tjosan11

Jaså, tror du det? Vad är det som får dig att tro det? Det är ju ingen katastrof för oss, vi får väl skylla oss själva när vi skaffade en hona och en hane ihop. Men det blir mysigt med kattungar, hoppas vi får alla sålda sen bara. Tack för svar!

• Jasmin Karlsson

Det är inte bara ni som får skylla er själva, utan stackars katt som bara är 8 månader och (kanske) dräktig. Det är nog inte försent att kastrera honan (alltså ta bort äggstock och livmoder, med eller utan ungar i). Tänk på att ni inte bara ska hitta hem till ungarna, honan kan drabbas av förlossningkomplikationer som lätt kan kosta uppemot 10-20.000 kr i veterinärkostnader. Det ska man vara beredd att betala (eller ha henne försäkrad), annars kan man stå där och behöva avliva katten om man inte har råd med t.ex. kejsarsnitt.

• Tjosan11

Jag undrade bara vad det var som du reagerade på ang. dräktighetstecken.. Jag pratade med veterinär för flera, flera månader sedan om risken för henne att bli dräktig. Hon förutspådde exakt dessa åldrar för könsmogenhet och parningsbeteende att börja och sa att det funkar om hon är 8 månader. Kattungarna kommer då i mars, när hon är 10-11 månader - nästan 1 år.

Hon är dessutom försäkrad redan och jag planerar inget annat än att teckna alla försäkring för dräktighet och kattungar också. (och vaccinationer och chipningar etc). Mina katter äter Eukanuba kitten om du behöver veta det också.

Jag tycker inte att man behöver utöva påhopp innan man har sina fakta klara, jag ville bara ha hjälp med att avgöra om hon alls är dräktig eller inte.

• nozpa

Du ville att dom skulle para sig eller?

• Jasmin Karlsson
    Tjosan11 skrev 2015-01-29 12:30:21 följande:

Jag undrade bara vad det var som du reagerade på ang. dräktighetstecken.. Jag pratade med veterinär för flera, flera månader sedan om risken för henne att bli dräktig. Hon förutspådde exakt dessa åldrar för könsmogenhet och parningsbeteende att börja och sa att det funkar om hon är 8 månader. Kattungarna kommer då i mars, när hon är 10-11 månader - nästan 1 år.

Hon är dessutom försäkrad redan och jag planerar inget annat än att teckna alla försäkring för dräktighet och kattungar också. (och vaccinationer och chipningar etc). Mina katter äter Eukanuba kitten om du behöver veta det också.

Jag tycker inte att man behöver utöva påhopp innan man har sina fakta klara, jag ville bara ha hjälp med att avgöra om hon alls är dräktig eller inte.

Vad var det jag skrev som du tycker är påhopp? "Tänk på"? "Stackars katt"? Jag tycker faktiskt att det är stackars katt, hon är för ung.
Svar på tråden Dräktig katt?