• LPE

Sverige tappar mark i sjukvårdsrankning, kan mer pengar hjälpa?

Svensk sjukvård fortsätter att må dåligt. Samtliga övriga nordiska länder har en bättre sjukvård enligt Euro Health Consumer Index (EHCI).

www.samtiden.nu/9132/sverige-tappar-mark-sjukvardsrankning/

Patientsäkerheten är i fara.
    Long Playing Emission
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sverige tappar mark i sjukvårdsrankning, kan mer pengar hjälpa?
  • Gert

Ladorna är tomma.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Butterscotch

Jag är inte särskilt insatt i hur sjukvården fungerar eller inte fungerar idag, men generellt sett tror jag inte på att lösningen alltid är att stoppa in mer pengar. Till att börja med kan man analysera hur mycket av de pengar som redan stoppas in faktiskt går till något vettigt, och hur mycket "administrativt svinn" som skulle kunna skäras bort med enkla medel.

• FDFMGA
    Butterscotch skrev 2015-01-29 14:08:16 följande:

Jag är inte särskilt insatt i hur sjukvården fungerar eller inte fungerar idag, men generellt sett tror jag inte på att lösningen alltid är att stoppa in mer pengar. Till att börja med kan man analysera hur mycket av de pengar som redan stoppas in faktiskt går till något vettigt, och hur mycket "administrativt svinn" som skulle kunna skäras bort med enkla medel.

Sjukvården skulle säkert kunna bli oerhört mycket effektivare.

Här är en av många rapporter som tyder på ett systemfel inom svensk sjukvård.

"Tidsstudien visar att läkare vid de undersökta klinikerna i Sverige spenderar ca 37 procent på patientrelaterat administrativt arbete och 40 procent på patientarbete. I England ligger dessa siffror på 15 procent respektive 66 procent. Resten av tiden utgörs till stor del av icke patientrelaterad administration, transporter inom sjukhuset, lunch/paus och utbildning. "

www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Originalstudie/2014/07/Mer-tid-for-patienten-hos-lakare-i-England/
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Rataxes

Låt mig gissa, det är invandringens fel?

Pst - vatten är ett av de E-numren. smile5.gif // Fantastisk kännedom om livsmedel hos vänstertomte.
  • Molle1981

Är utgifterna större än inkomsterna så måste man dessvärre spara. Man lägger pengarna på det viktigaste först och när ladorna är tomma så finns det inga pengar!

Bara i shlm så ska karolinska spara ytterligare 600 miljoner i år.

Skatterna måste höjas rejält om vi ska ha den välfärd vi har haft lyxen att avnjuta förr om vi ska ha den politk vi har idag.

• LPE
    Butterscotch skrev 2015-01-29 14:08:16 följande:

De har en enorm byråkrati men även brist på platser, sköterskorna flyr ex. till Norge, av stress och dåliga löner.
    Long Playing Emission
  • LPE
    Rataxes skrev 2015-01-29 20:35:33 följande:

Låt mig gissa, det är invandringens fel?

Vad kan man få om asylinvandringen skärs ner som alltfler vill nu och vi gjort förr?

Ekonomiska kunniga flyktingar från EU är välkomna, var är dom?
    Long Playing Emission
  • Molle1981
    LPE skrev 2015-01-30 02:22:21 följande:

Vad kan man få om asylinvandringen skärs ner som alltfler vill nu och vi gjort förr?

Ekonomiska kunniga flyktingar från EU är välkomna, var är dom?

Bättre vi skaffar samma system som i USA. Så kan vi lägga de onödiga pengarna i sjukvården till bättre saker istället.
  • LPE
    Molle1981 skrev 2015-01-30 14:32:27 följande:
    Bättre vi skaffar samma system som i USA. Så kan vi lägga de onödiga pengarna i sjukvården till bättre saker istället.
    Sjukvården i USA är mkt dyrare än här
    Long Playing Emission
Svar på tråden Sverige tappar mark i sjukvårdsrankning, kan mer pengar hjälpa?