Min dotter har en lindrig utv.störning
Jag har en dotter som fyller 10 år i april och som går i vanlig grundskola, i 2:an. Hon har jättesvårt för att lära sig saker, speciellt att ta in kunskap. Hon kan läsa / skriva "skapligt", matten är supersvår. Vi har fått rekommendationen att låta henne läsa särskolespåret i vanliga grundskolan. Hon är väldigt social o utåtriktad och vill leka med kompisar hela tiden. Hon har ingen assistent ! Ganska ofta uppstår det konflikter mellan barnen pga att det är svårt för vår dotter att känna av alla situationer (som en normalbegåvad). Min man o jag har olika åsikter om särskolan. Vi har haft svårt att acceptera hennes diagnos (som hon fick när hon var nyfödd). Vi har ända fram tills för 2 år sedan hoppats att det bara var en vanlig utvecklingsförsening. Ibland är hon ledsen över att barnen säger att hon är konstig o även ledsen över att hon inte hänger med i skolan. Hon läser den vanliga kursplanen. Jag lutar mer o mer åt särskolespåret men hur övertygar jag min man ? Ni som har era barn på Särskolan, har de kompisar och fungerar det bra ?