• Kastrullfjant

Äter låååångsamt

Jag har en femårig bonusdotter som äter så otroooligt långsamt, hur man än gör så behöver hon alltid 10 gånger mer tid på sig att äta än oss vuxna.. Idag tog det över en timme att få i sig middagen.
    Problemet är inte att hon är kinkig på maten, hon äter det mesta utan att klaga, men det tar tid. 
    Hon glömmer liksom bort hela tiden vad det är hon gör, och man måste konstant påminna henne om att äta då hon liksom försvinner i sin egna lilla värld. När man då påminner henne blir hon sur.. På dagis säger dom samma sak, att hon glömmer bort att äta, allt annat är mer intressant eller roligare.. 
    Är så orolig att det här ska fortsätta när hon blir större och börjar skolan, hon kommer ju missa både rast och lektionstid för att hon tar sån tid på sig..
    Vad kan man göra? 

/Orolig bonusmorsa

• Svar på tråden Äter låååångsamt
  • ssa123

Så är min 11åriga dotter än idag. Har alltid varit. Hon kanske inte glömmer av vad hon gör som du beskriver utan hon tar extremt små tuggor som hon dessutom tuggar på i typ 30-40 sekunder. Är det god mat på skolan så hon ska äta två portioner hinner hon inte alltid ut på rasten. Hemma händer det att hon micrar på portionen efter hälften för det hinner ju kallna. Men vi har bara låtit det vara så. Känns inte sunt att jaga på henne

• Jag är bara jag

Har en bekants dotter som är sån. Hann knappt äta på lunchtimmen under skolan! Tog evigheter hemma-maten blev kall. Åt sällan upp heller,men det berodde väl på att maten hann bli kall och äcklig. Först idag vid 22 års ålder har hon lagt nåt ö.h.t på hullet så det tog tid. Har aldrig sett föräldrarna jaga på henne.

• Kastrullfjant

Vi jagar inte, men vi måste påminna henne för att hon ö.h.t ska äta maten innan den blir kall och det är dags att sova.

• yaha

Hej,

Mitt barn går på dagis och är nästan ett och halv år gammal. Han har fått 2 stycken nagel märken på rumpan och en på pungen inom 2 månader.

Vi har pratade med dagisfröken när han fick det första märket men dem sa att dem använder plast handskar och har ingen aning om hur det kan ha hänt.

Nu känner jag mig väldig besviken eftersom det är tredje gången Detta händer.

Vad ska jag göra?

Det känns otryggt att han fortsätter att gå på denna dagis . Hur kan man behandla ett liten barn så här?

Svar på tråden Äter låååångsamt