• Anonym (?)

Hur fick ni ensam vårdnad? Dömdes umgänge mot barnets vilja? Vilka kriterier finns för att vara olämplig vårdnadshavare?

Hej!

Jag undrar hur det bedöms i tingsrätten om en vårdnadshavare är olämplig.
    Om inte motparten har bevis i form av domar på misshandel eller på rattfylla.

Men om det finns dokumenterat att ett barn blivit kränkt?
    Bryr de sig om det?

Varför fick ni ensam vårdnad?

Ni som har varit utsatta för hot och misshandel, hur ställde sig tingsrätten till det om det inte ledde till fängelse?

Dömdes umgänge mot barnets vilja?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur fick ni ensam vårdnad? Dömdes umgänge mot barnets vilja? Vilka kriterier finns för att vara olämplig vårdnadshavare?
  • Anonym (F)

Familjerätten gör en omfattande utredning från många olika håll och deras sammanfattande bedömning väger tungt i domstolen.

I vårt fall fanns det domar, besöksförbud o annat som bevis, men ändå mycket som var "ord mot ord". Dock var jag mer trovärdig och den andra föräldern visade stor brist på att se till barnen bästa. Därför fick hen varken vårdnad eller umgängesrätt.

Jag har hört mycket dumt om familjerätten, men jag är otroligt tacksam för att de verkligen behöll barnen i fokus och gjorde rätt bedömning!

• Anonym (F)

Vill bara tillägga att "hot och misshandel" samt konflikter som finns mellan dig och ditt ex inte är skäl nog, utan bara orsaker som direkt har skadat barnen! Om dom är rädda eller det finns risk att de kan fara illa med den andra föräldern så ska dom inte behöva träffa den. Men de riskerna gör också familjerätten en bedömning av.

Prata med din advokat för bäst svar.

• Anonym (BS)
    Anonym (F) skrev 2015-01-27 15:29:26 följande:

Vill bara tillägga att "hot och misshandel" samt konflikter som finns mellan dig och ditt ex inte är skäl nog, utan bara orsaker som direkt har skadat barnen! Om dom är rädda eller det finns risk att de kan fara illa med den andra föräldern så ska dom inte behöva träffa den. Men de riskerna gör också familjerätten en bedömning av.

Prata med din advokat för bäst svar.

Barn kan bli kränkta, hotade, misshandlade och våldtagna utan att en förälder förlorar umgänget!

mobil.svd.se/opinion/barnets-basta-har-blivit-det-motsatta_svd-2860292
  • Anonym (F)
    Anonym (BS) skrev 2015-01-27 15:48:58 följande:
    Barn kan bli kränkta, hotade, misshandlade och våldtagna utan att en förälder förlorar umgänget!

mobil.svd.se/opinion/barnets-basta-har-blivit-det-motsatta_svd-2860292
    Helt sjukt!

Som förälder skulle jag anmäla dessa människor som gjort så dumma beslut med stöd av barnkonventionen! Och den sjuka människan som skadar barnen skulle jag fortsätta anmäla tills något hände! Det är vår uppgift att skydda barnen och aldrig att jag ger upp för deras skull! Jag vet att det inte är lätt och aldrig har något riktigt slut, men jag kämpar så länge det behövs! Och tyvärr önskar jag att fler gjorde det :(
  • Anonym (?)
    Anonym (F) skrev 2015-01-27 15:23:12 följande:

Familjerätten gör en omfattande utredning från många olika håll och deras sammanfattande bedömning väger tungt i domstolen.

I vårt fall fanns det domar, besöksförbud o annat som bevis, men ändå mycket som var "ord mot ord". Dock var jag mer trovärdig och den andra föräldern visade stor brist på att se till barnen bästa. Därför fick hen varken vårdnad eller umgängesrätt.

Jag har hört mycket dumt om familjerätten, men jag är otroligt tacksam för att de verkligen behöll barnen i fokus och gjorde rätt bedömning!

Men vad hade han gjort för att inte få någon umgängesrätt??
    Det ska ju rätt mycket till för att de ska döma så.

Kan du beskriva lite mer vad han hade gjort mot barnen?
    Vad sa barnen själva?
    Hur gamla barn?
  • Anonym (olika)

Vårdnad har inget med umgänge att göra. Skilj på detta. Ensam vårdnad kan man tex få om föräldrarna har svårt att samarbeta. Det blir då den ena som ensam har rätt att tex söka förskola, skola, sjukvård mm, men den förälder som inte längre har någon vårdnad har fortfarande umgängesrätt.

• Anonym (F)
    Anonym (?) skrev 2015-01-27 17:24:01 följande:
    Men vad hade han gjort för att inte få någon umgängesrätt??
    Det ska ju rätt mycket till för att de ska döma så.

Kan du beskriva lite mer vad han hade gjort mot barnen?
    Vad sa barnen själva?
    Hur gamla barn?
    Jag vill inte gå in på detaljer i vårt fall av vissa omständigheter. Men den andra föräldern hade många chanser, men situationen blev värre och värre för barnen och som socialtjänsten beskrev den riktigt "kaotiskt". Barnens trygghet var nummer ett för alla inblandade (förutom för den andra föräldern), därför har jag ensam vårdnad och den andre blev av med umgängesrätten. Barnen är små fortfarande och vill inte ha kontakt med den andra, dom blir rädda och mår dåligt om man bara nämner den personens namn.
  • Kjell2

För att en förälder inte ska få något umgänge krävs rätt mycket. Det vanligast är att förälderen straffar ut sig. Det kommer ett förslag om begränsat umgänge och föräldren vägrara enligt principen allt eller inget.

Om en förälder är beredd att gå med på begränsat övervakat umgänge ska det väldigt mycket till för att det in ska bli så. Om förälderna sen sköter det umgänget kan det sen bli mera och ej övervakat.

• Anonym (Elise)

TS, hur kommer det sig att du vill ha ensam vårdnad?

Svar på tråden Hur fick ni ensam vårdnad? Dömdes umgänge mot barnets vilja? Vilka kriterier finns för att vara olämplig vårdnadshavare?