• Anonym (frågor)

Behöver hjälp, massa funderingar

Hej,

Separerade för 2 år sen och har två barn på 13 och 15 år. Vi har haft barnen växelvist, varannan vecka. Det har fungerat så där, den yngre har tyckt det varit jobbigt att ha det så. Nu har hon sen ca ett halvår tillbaka sagt att hon vill bo hos mig heltid och blivit mer och mer att hon stannat kvar, aldrig åkt till pappa. Nu vill hon stanna kvar och säger att hon vill bo hos mig.

Hur går man tillväga?

Båda barnen är skrivna hos pappan eftersom han bodde kvar i huset, men dom har närmare till skolan från mig.

Vad händer med barnbidraget, vi delar på det nu. Har pappan rätt att behålla barnbidraget om inte hon bor där? Han kommer vägra och säga att han ska ha det ändå.

Tror inte han kommer tvinga henne bo kvar hos sig men kommer att ska ha kvar barnbidraget.

Vi har ingen bra relation och har svårt att prata med varann.

Det gäller bara 13 åringen som vill bo heltid hos mig. 15 åringen vill fortsätta med varannan vecka.

Hur gör jag och vad blir rätt och vad har man rätt till?

Ska hon skrivas hos mig?

Hoppas någon har något svar!

Och hoppas det blev rätt tråd och forum.

• Svar på tråden Behöver hjälp, massa funderingar
  • Anonym (:))

Hej! Utifrån vad jag kan läsa från Försäkringskassans hemsida delas barnbidraget bara om barnet bor växelvis hos er båda. Således ska barnbidraget för 13 åringen gå enbart till dig. Jag överlåter dock den frågan till någon annan kunnig eller att du ringer Fk och hör. Jag är som sagt väldigt osäker på hur det går till. 
    Pappan kommer fortfarande ha umgängesrätt med 13åringen, men det är barnets rätt att träffa pappan, inte tvärt om. Med tanke på att hon är så pass gammal tar man hänsyn till hennes egen vilja mer. Skulle dock pappan dra det till domstol eller soc.nämnden kan han "tvinga" henne träffas. Men så länge du inte hindrar deras umgänge så ska det inte vara några problem. Barnen ska också folkbokföras på den adress där "de regelmässigt tillbringar sin dygnsvila". Då brukar man utgå ifrån var man sover minst en natt i veckan.Ska 13åringen bo hos dig ska hen folkbokföras där. 15 åringen kan dock stå kvar på pappans adress då barn som tillbringar lika mycket tid hos båda föräldrarna ska folkbokföras där föräldrarna kommer överrens om det. 

• fjonkelina

När det gäller barnbidraget så får du ringa eller mejla f-kassan så ska dom hjäpla dig med det. Barnet ska sedan skrivas på din adress då hon bor där,har sin mesta dygnsvilahos dig. Den ska pappan öven skriva på,annars strartas en utredning från skatteverkets sida.

Sedan när hon är skriven hos dig så ska/kan du söka om underhåll via f-kassan om pappan inte vil betala det själv till dig.

• Brumma

Som ovanstående säger..

Hon är inte tillräckligt gammal för att helt bestämma, men man lyssnar på barnets vilka efter ålder och mognad. Om barnets vilja går emot barnets bästa så kan de gå emot önskemål, men utefter vad du skriver så ser jag inget som tyder på det.

Lagen säger att man skall vara skruven där man har den mesta dygnsviln , vilket gör att hon skall skrivas hos dig. Barnbidraget anmäler du att du numera skall ha hela. Om pappan nekar till att ni inte längre har vv så kan du behöva bevisa att hon numera bor hos dig. Det kan du göra blandannat med skolan som intygar.

Du (barnet) har även rätt till underhåll. Anmäl hos försäkringskassan (om ni inte har ett bra samarbete är oftast det det bästa alternativet). Underhållet ligger på 1273:- i månaden. Pappan kan göra avdrag med 1/40 av underhållet per dygn om han har barnet fem dygn i sträck eller minst sex dygn på en månad.

• Brumma

Ber om ursäkt för stavningen... liten telefon o tjocka fingrar ;)

• Anonym (frågor)

Tack alla för svaren och råden :)

Hon har redan haft mer dygnsvila här egentligen senaste halvåret.

Men vad händer om han vägrar skriva under flyttanmälan?
    Vad gör man då?

Sen även det här med barnbidraget kommer han att bli galen över.

Allt känns så jobbigt, men vill ju hjälpa mitt barn och att hon ska må bra. Kan inte ha det så här varje gång hon ska dit, oftast stannar hon kvar någon extradag hos mig innan hon åker.

Någon som varit med om att ex:et vägrat skriva under flyttanmälan?
    Vad händer då?
  • Brumma
    Anonym (frågor) skrev 2015-01-26 20:48:54 följande:

Tack alla för svaren och råden :)

Hon har redan haft mer dygnsvila här egentligen senaste halvåret.

Men vad händer om han vägrar skriva under flyttanmälan?

Vad gör man då?

Sen även det här med barnbidraget kommer han att bli galen över.

Allt känns så jobbigt, men vill ju hjälpa mitt barn och att hon ska må bra. Kan inte ha det så här varje gång hon ska dit, oftast stannar hon kvar någon extradag hos mig innan hon åker.

Någon som varit med om att ex:et vägrat skriva under flyttanmälan?

Vad händer då?
    Om han vägrar skriva på flyttanmälan så skickar du in utan hans underskrift. Skatteverket kommer då att skicka en förfrågan till honom. Skriver han fortfarande inte under så startas en utredning om var barnet har sin mesta dygnsvila. Sedan spejar det ingen roll om han skrivit på eller inte. Lagen är tydlig med att man skall vara skruven där man faktiskt bor. Enda sättet han skulle kunna hindra det är om han stämmer dig på boendet och drar det till rätten. Men vad du berättar så har jag svårt att se att rätten skulle följa hans linje om barnet faktiskt mår dåligt av växelvis boende.
  • Anonym (frågor)

Tack för svaret :)

Ja hon tycker det är jättejobbigt och flytta emellan och vill bo här.
    Så man kan skicka in den utan hans underskrift?

Jag får prata med honom då och vägrar han så får  jag skicka in den ändå.

Men hur går en utredning till?

• Brumma
    Anonym (frågor) skrev 2015-01-26 21:36:02 följande:

Tack för svaret :)

Ja hon tycker det är jättejobbigt och flytta emellan och vill bo här.

Så man kan skicka in den utan hans underskrift?

Jag får prata med honom då och vägrar han så får  jag skicka in den ändå.

Men hur går en utredning till?

Ja du kan skicka in. Han kommer få ett papper för underskrift så det kan ju vara bra om du förvarnar även om ni inte är överens...

Vet inte riktigt hur utredningen går till. Bara att de tittar på var barnet faktiskt bor. Om hon fortfarande skulle bo ungefär vv skulle de inte ändra eftersom han bor kvar i ursprungsbostaden, men bor hon mestadels hos dig så ska hon vara skriven där.

pappan kan som sagt stämma på boendet eller vv. Är det en möjlighet som kan inträffa tror du?

Jag brukar skriva i andra trådar där jag ibland råder pappor att stämma mamman... Men det är där mamman väljer att flytta såpass långt bort att det omöjliggör vv och där det inte är givet att det är förenligt med barnets bästa att flytta. I ditt fall verkar det dock vara en annan situation :)

Skatteverket regler säger förövrigt att flyttanmälan skall ske inom en vecka efter att flytten genomförts...
  • Hjälp migg

Då ska jag prata med honom och bråkar han så skickar jag in det ändå.

Ja när vi separerade så bodde han kvar och jag flyttade en liten bit bort till som också är närmare skolan.
    Barnen stod kvar skrivna hos honom då eftersom det var urspungsbostaden.

Tror inte han skulle stämma, men man vet ju aldrig.

Detta är något som hon vill och hon är hos mig betydligt mer, som denna månad har hon varit hos mig 19 dagar av 27 dagar. Det har varit så här oftast varje månad. Tycker också det är viktigt att hon träffar sin pappa och det har jag sagt, men det är jobbigt för henne varje gång det närmar sig att hon ska åka till pappa så det slutar alltid med att hon stannar några extra dagar. Hon vill ju inte göra honom ledsen heller. Men hon känner själv att det är jobbigt att det blir så här varje gång.

Men hur kan dom (skatteverket) kolla vart hon varit mer?
    Han kan ju ljuga och säga att hon är där vv, fast hon inte är det.

Vill hon sen börja om med vv så kommer jag inte att neka henne till det.

För den äldre så går det bättre med växelvist boende och det är skönt.

Svar på tråden Behöver hjälp, massa funderingar