• Krummelur

ont i själen idag. .

Vill bara skriva av mig och söka tröst om ni har någon? Åker verkligen berg och dalbana i barnlösheten. Just nu befinner jag mig på botten på alla plan. Jag känner mig bara som en spillra. Efter 8 års längtan, 5 ivf och olika behandlingar mm så är det väldigt svårt att tro att vi någonsin kommer att lyckas, och det gör mig så ledsen. Har ändå accepterat att " någon annan" styr över detta i vårt fall och att det kan bli kostsamt. Funnittröst i att alla får olika problem i livet. Men så igår kom misslyckandekänslan över mig , då jag var ensam kvinna bland 13 övriga på en möhippa, där alla har barn utom jag. Såklart blev det en massa barnprat och jag kände mig bara utanför och konstig. Det kom några tårar då och då som ingen såg. Ingen fråga, då nog de flesta förstår att vi har svårt, men jobbigt ändå. . Och idag fick jag vetskap om två par till i min hemby som väntar smått. Bara sådär, , efter en kort tid tillsammans. Jag känner mig nedslagen av universum och kan inte förstå hur det ska kunna gå att hitta livskraft? Jag är bara en spillra och orkar inte mer. Vet inte om det finns ett mål på denna resa och hur långt det är kvar i så fall? Känner oss så ensamma, men vet att det är många i vår situation. . Nä, usch idag var en jobbig dag. Jag förstår inte hur det kan gå så lätt för vissa? ?? Vad är meningen? Hur orkar ni andra och hur tacklar ni barnbesked? Dela med er av råd och tips på förhållningssätt om ni vill?

Jag brukar klara av att tänka på allt man har som är bra, men just idag är du svårt. Jag har blivit en förändrad person, till det sämre, av allt detta. Tyst, osocial, osäker. .. Men ändå stärkt på samma gång. Jag vet om hur mycket vi kämpar och jag känner mig stolt över det. Vi är bra människor och har inget att skämmas över, ändå dras jag med en känsla av misslyckande. Det känns som mitt fel att jag inte kan göra min man till pappa. Vet inte vem jag ska bli arg på. .. Hur har ni orkat med allt, ni som varit i liknande situation?

• Svar på tråden ont i själen idag. .
  • Anonym (Samma)

Inne på 9.e året och 11 IVF:er inkl. flera ED. Man orkar för att man måste. Och i vårt fall p.g.a att vi slopat fertila,gravida och småbarnsföräldrar i umgänget. Skulle aldrig stå ut med det så där ska du ha en eloge för att du försöker! Men visst känner man sig uppgiven. Vissa dar är värre än andra och då vill jag hellre dö än kämpa vidare... Man får dock aldrig svar på frågan "varför" så den försöker jag släppa-man blir bara knäpp annars! Att läsa om tjejer som ska göra sin 7.e abort eller veta att de som börjat efter en själv en har tre barn och liknande gör mig vansinnig! Jag tänker på annat och tillåter inte hjärnan att skena.

Det värsta är dock att vi saknar stöd nästan helt. Alla utom ett par tror vi gett upp eller tycker vi ska ge upp. Här på F.l får man inget stöd alls så det har jag gett upp också. Det vore så härligt om alla vi i samma sits kunde stötta varann,men det är bara gäng och status runt hela grejen så åtminstone jag passar inte alls in. Trist,men avspeglar väl bara livet i stort. De som inte gör som massan får skylla sig själv...

• Krummelur

Då har ni det " värre" ... Vi har åtminstone stöd från många vänner, och alla har barn. Man känner sig sist kvar, men samtidigt van. Känns extra hårt när vissa hunnit få tre barn på den tid vi väntat på ETT!

Men som du säger, ingen idé att fundera över VARFÖR det ska vara så orättvist, bara att konstatera att det är så. .. Jag försöker tänka att vi fick olika uppgifter på våra lotter här i livet och att alla får en del av jobbigheter i sitt liv förr eller senare. Men det svider alltid till och jag tappar fokus för en stund när man hör om nya barnbesked.

Men här på fl borde det väl finnas stöd tycker jag, åtminstone i svårt-att-få-barn grupper? ?

Ja det var verkligen jobbigt igår men jag är glad att jag var med för brudens skull. Samtidigt som detta är jättejobbigt vill jag ändå delta i livet. Vi har verkligen försökt allt med våra egna produkter. Vi har en kvar i frysen som vi hoppas på. Vad som händer sen vet jag inte. Adoption är ett alternativ. Tur man inte visste från början viken jobbig resa detta skulle bli, minns jag tyckte det var Skitjobbigt att höra att man skulle behöva ivf. Det var bekräftelse på misslyckande tyckte jag då. Idag har vi gjort några stycken och vet att det inte är så stor grej och att det är rätt vanligt. Nu har jag smält barnbeskeden lite och jag mår lite bättre. Vad fokuserar du/ni på för att inte gå under av sorg? Vad intresserar ni er för? Vad gör ni mellan behandlingarna?

• Anonym (Samma)

(får bli lite kort)

Vi har djur som betyder jättemycket,jag är väldigt intresserad av djur och vi bor ju på landet så det blir mycket av det. Utöver det blir det sällan nåt annat. Livet står still i väntan på barn tyvärr. Många har dratt sig undan oss och några har vi slopat. Folk förstår inte! Och vi orkar inte förklara. Det får bli de små glädjeämnena när de stora uteblir...

(återkommer imorron!  {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden ont i själen idag. .