• CatharinaK

Ryd Linköping

Vi ska om några månader flytta till Linköping och vi är sugna på en jättefin lgh i Ryd, men hur är området? Finns det några av er som bor där och har barn? :)

• Svar på tråden Ryd Linköping
  • Lilleplutt

Har varit " känt " för att ha haft mycket oroligheter i det området. Därav de oftast lägre priserna på boende där. Bor mycket studenter och nysvenskar i området. Det ligger bra lite sådär på kanten av staden.

• Blåsippan84
    CatharinaK skrev 2015-01-24 17:33:35 följande:

Vi ska om några månader flytta till Linköping och vi är sugna på en jättefin lgh i Ryd, men hur är området? Finns det några av er som bor där och har barn? :)

Både Ryd, berga och skäggetorp är områden som är mest oroliga i linköping. Skäggetorp är väl det som varit mest på tapeten under senaste året med gängvåld och så vidare.

Som föregående talare så är Ryd mycket nysvenskar och studenter. I Ryd är de flesta lgh med tvåvångshus, en som bor på botten och en ovanpå. Till dessa är det gårdar med smålekplatser på varje. Kan ni inte åka dit och känna efter vad ni tycker? Och skulle ni inte trivas om ni flyttar dit så kan man ju alltid flytta på nytt.
  • Anonym (Lp-boende)

Hej, jag bor i Linköping men föredrar att hålla mig anonym. Är uppvuxen i stan och har bott här i stort sett hela livet utom några år när jag var iväg. Vart i Ryd ligger lägenheten? Jag skulle säga att det finns två delar av Ryd. En med många studenter och nyanlända och en annan. Men Ryd är inte stökigt på samma sätt som Skäggetorp och Berga. Är det lägenheter ni tittar på? Jag tipsar gärna om andra områden om du vill :)

• CatharinaK

Lägenheten vi tittar på ligger i den delen närmast mcdonald's. Vi kommer vänta med att köpa nått tills vi vet mer var vi vill bo under en längre tid. Finns tyvärr inte mycket lediga lgh:er just nu :/ någon av er som har barn ? :)

• Blåsippan84
    CatharinaK skrev 2015-01-25 22:06:21 följande:

Lägenheten vi tittar på ligger i den delen närmast mcdonald's. Vi kommer vänta med att köpa nått tills vi vet mer var vi vill bo under en längre tid. Finns tyvärr inte mycket lediga lgh:er just nu :/ någon av er som har barn ? :)

Jo vet om läget med bostadsbrist. Hade en kompis som bodde där på bottenvåningen lgh med uteplats med två små barn i ca 3 år. Hon tyckte det var ok men vid ett tillfälle blev hennes vagns däck uppskurna utanför öppna. Det var väl det "värsta" hon var med om. Men det var 4 år sedan.

Har ni kollat privata hyresrätter? Skulle hellre bo mer centralt i en lgh utan uteplats och jag skulle behöva gå lite till lekplats än Ryd. Åk dit och känn efter på stämningen. Ska ni plugga i lkpg? För då har ni ju iaf nära till vanliga universitet, dock ej hälsouniversitetet.
  • AmandaGrey
    Jag hittade den här hemsidan där de visar vilka områden i Linköping som är populärast att bo i, tyckte den var bra! Kunde även kolla upp där vilka förskolor som rekommenderades. Glad www.linkopingsbo.se/
Svar på tråden Ryd Linköping