• Verob

Vem orkar fortsätta?

Har följt diskussionerna här de senaste tre åren men aldrig kommenterat. Känner nu att jag undrar om det finns fler som jag som efter 10 år som barnlös, 7 ivf och 33 år gammal undrar om det är lönt och fortsätta och ifall det kan finnas en mening med att fortsätta med ivf? Fram tills nu har jag varit oerhört positiv och gått in i varje försök med stort hopp. Har blivit gravid två av gångerna. Första gången blev det MF i v 4 och andra gången i V 6. Hur går man vidare? Har tjatat mig till ytterligare ett försök på rmc i Malmö men vet ej riktigt vart jag ska vända mig. Vill inte vara med i en tråd där alla fått barn, utan vill hitta andra som sitter i min sits.

• Svar på tråden Vem orkar fortsätta?
  • lisodan

Jag har inte försökt så länge med IVF som du men däremot har jag velat ha barn i över tio år. Först en väntan på att hitta en man att göra dem med och sen upptäcka att jag/vi inte verkar kunna själv. Jag blir dessutom 40 i år! Bläää. Men vi fortsätter att försöka ett tag till. Ruvar just på ett litet embryo men får ju se hur det går. Vi hoppas såklart men samtidigt känns det kört på nåt sätt. Jag är ju inte ung precis.

Men vad gör man? Man fortsätter och hoppas- drivkraften är otroligt stark just i detta att få barn. Det som hjälpt mig lite att bearbeta allt är att vi även står i adoptionskö. Nu känns inte IVF så allt avgörande. Vi kommer nog få vår familj på det ena eller andra sättet till slut! Även om jag skulle bli väldigt ledsen och besviken om det ej blir biologiska barn- det är ju liksom vårt mål just nu.

Så det kan vara ett tips- men sen är vi ju alla så olika...Ni kanske ska ta en paus- du är ju fortfarande ganska ung? Dra ut på äventyr? Hitta nya krafter och fundera på om det är så att ni vill fortsätta eller inte.

• cammod

Hejsan!!

Förstår din sits men i slutändan är det bara du och din partner som bestämmer hur länge ni orkar fortsätta. Vissa får barn och andra inte :(

Var själv barnlös i 10 år och genomgick 5 ivf och en massa andra stimuleringar innan dess, under utredningen. Har PCO och mina odds var låga.

Efter sista ivf i okt 2008 gav vi upp och kände oss besegrade :( inte långt efter blev jag gravid naturligt och födde en flicka i jan 2010 sedan en pojk 2012 och fick missfall 2013. Detta chockade läkarna :)

Det jag vill säga är att ingenting är omöjligt och det är verkligen värt ansträngningen :)

Lycka till!!

• kittykat

Jag är 36 och vi har nu försökt i ungefär 8 år. Min man har ingen spermieproduktion, så vi gör behandlingar med donator. Har gjort 4 DI, 2 ET & 3 FET. Blev gravid på första ivfn men den slutade i v.22 då vår gosse föddes förtidigt. Gravid igen på andra ET, men blev tidigt mf. Har tröttnat på rmc malmö av olika skäl o nu blir det ett försök i Danmark, men först tar vi en paus då jag mår psykiskt och fysiskt kasst just nu. Jag vet inte hur länge till jag orkar försöka..men mår inte heller bra av att tänka på att jag kanske bara får uppleva att vara mamma till ett barn på kyrkogården istället för i mina armar. :'(

Svar på tråden Vem orkar fortsätta?