• Flizan30

Är mitt barn för tjock? Sluta amma?

Min dotter är 8 mån väger nu senast på BVC 10 kilo och var 74 cm lång. Hon har tidigare följt sin viktkurva men denna gången ökat en halv kurva på vikten medan längden följer. Jag tycker inte att min dotter äter speciellt mycket på dagen men hon ammar fortfarande på natten plus lite på dagen, så det var bvc sköterskans teori att det kanske beror på nattamningen. Hennes tips är att jag slutar att nattamma. men vad jag har hört kan amningen upphöra isåfall. Jag vill helst amma till 1 år. Såhär ser en dags mat ut:

Vaknar: ammar
    Frukost kl 8: i portion gröt
    Lunch: ca 12: 1/2 burk mat, plus 1/2 burk fruktpure
    Mellanmål kl 15: 1 port gröt
    Middag kl 18 1/2 burk mat plus 1/2 burk fruktpure
    Kvällen: amning, somnar ofta vid bröstet
    Vaknar flera ggr per natt och vill amma
    Jag provar först med napp men ofta vill hon ha bröstet.

BVC sköterskan sa att jag själv fick ta beslutet om jag ville sluta nattamma eller ej men att mitt barn inte behöver mjölken. Någon som har varit i liknande situation och kan ge råd? Kommer nattamningen  göra att hon minskar i vikt? Äter hon verkligen så mycket mat? Min äldre dotter åt ungefär samma när hon var liten men låg ändå under medel på vikten. 

• Svar på tråden Är mitt barn för tjock? Sluta amma?
  • Bubbel85

Min tjej är 6 månader. 67cm och 8,3kg. Hon ligger strax över första linjen över medlinjen på vikten och har alltid legat där och vår BVC-sköterska har snarare tyckt att hon legat perfekt. Idag på 6-månaderskontrollen sa läkaren att "hon ligger lite över men när hon sen börjar krypa eller gå så kommer det plana så fortsätt som du gör". De är ju fortfarande ganska "stationära" vid 8 mån mot när de är 1,5år tänker jag.

Jag hade fortsatt med amningen om jag upplevde att det var bra för oss. Om några månader har hon säkerligen blivit ännu mer aktiv och om inte vikten rättar till sig då hade jag sett över maten... Men jag hade gett det några månader till. Sen är det ju upp till varje mamma vad man tror är bäst för sitt barn såklart.

• Flizan30

Tack! Jag skall tillbaka till BVC vid 10 mån kontroll igen om två mån så jag kanske kan se då vart det bär. Min lilla är rejält bastant men hon har inte börjat krypa än utan sitter eller ligger. Så jag hoppas att det löser sig när hon börjar krypa/gå, Problemet är också att hon har en period nu då hon sover extremt dåligt på nätterna och hon vaknar ibland flera ggr. Känns lite tufft att dra igång avvänjgning av nattamning då.Hoppas hon inte går upp mer nu bara.

• tulip79

När dottern var på kontroll vid 9 mån vägde hon 9 kg till sina 76 cm. Jag kan inte påstå att hon var speciellt tjock o bvc-sköterskan frågade inte ens om jag nattammade henne (vilket jag gjorde, men slutade strax efter för att dottern började sova hela nätter). När hon var 9,5 mån gick hon o nu vid ett år springer hon omkring o klättrar på allting. Om några veckor ska vi in på ettårskontroll. Inte är jag orolig för henne inte!

• fluu

Nej, man bantar inte bebisar. Nej, du behöver inte sluta amma.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Tangent

Konstigt att bvc-ssk säger att bebisen inte behöver mjölken. Livsmedelsverket rekommenderar amning i MINST ett år:

"Hur länge ska man fortsätta amma eller ge ersättning?

Medan barnet lär sig äta annan mat är bröstmjölk eller ersättning fortfarande viktiga näringskällor. Eftersom det är bra om den nya maten introduceras långsamt behöver barnet fortsätta med bröstmjölk eller modersmjölksersättning. Ju mer vanlig mat barnet äter desto mindre bröstmjölk eller ersättning behövs, men du kan fortsätta att amma så länge du och barnet vill även efter att barnet fyllt ett år. Det går också bra att fortsätta med modersmjölksersättning under hela första året."
    http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Spadbarn/#brm
    Läs även här http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=19285

Svar på tråden Är mitt barn för tjock? Sluta amma?