• Rafael90

Varför tvättar katten den andra?

Jag har två hankatter, en tjockis (som kom först) och en lillis (som kom någon månad senare). De är lika gamla, inte syskon. Det verkar som om lillis är den som är bossen i huset, han är sin ringa storlek till trots mycket mer macho och dominant.

Jag undrar varför tjockis ofta tvättar lillis? Har det med lillis dominans att göra, att han ska bli tvättad för att han är bossen? Eller har tjockis helt enkelt moders/faderskänslor för lillis och tvättar honom för att visa kärlek?

• Svar på tråden Varför tvättar katten den andra?
  • EnGladPingvin

Jag har lärt mig att det kan bero på två saker. Det ena är dominans, men då är det den som är dominant som tvättar den andre. Den typen av tvätt övergår gärna i brottningsmatch. Det märker jag på våra katter. Vi kallar det "tvättfight". Börjar alltid med att den dominanta katten tvättar den andre och slutar i slagsmål.

Det kan också handla om att byta lukt med varann. Katter har ett avancerat luktsinne. De lagrar dofter, identifierar dem och memorerar dem. Att tvätta den andra katten kan vara ett sätt att slicka i sig dess doft.

• lördagsgodis

Min uppfattning är oxå att det är en dominant grej att tvätta. Våra tvättar varandra samtidigt vilket är vansinnigt sött men det slutar nästan alltid i bus och lek.

• nozpa

Min gammelkatt gjorde så när det kom in en ny katt i familjen. Lillkatten (som också var vuxen) gick o la sig och buffade på gammelkatten. Och då tvättade gammelkatten honom. Vi hade 1 katt till som inte blev tvättad. En hona.
    Ibland gjorde han som kattmammorna, höll fast lillkatten med armen och tvättade. huvudet, öronen och nacken var det.
    Tänkte att det var någon uppfostringsgrej. Gammelkatten tvättade lillkatten varje dag tills han gick bort.

• Rafael90

Hos mig brukar tjockisen ibland gå fram till lillisen för att tvätta honom (oftast på huvudet) eller så kommer lillis fram själv och stryker sig mot honom, kelar och buffar tills han blir tvättad. Lillis tvättar aldrig tjockisen. De kanske varierar vem som är bossen Tungan ute enligt mig borde det ju vara tjockisen eftersom han både kom först, är äldre, och större.

• Griseknoen35

Vi har en hane och en hona, lika gamla och köptes med en veckas mellanrum och inte syskon. Dem tvättar varandra, dem tvättar hela varandra, mage, rumpa, hals, öron, ansikte, svans,tassar, ja överallt. Dem myser också väldigt mycket med varandra, sover alltid ihop. Vi har tagit det som en tycka om grej här hemma.

• nozpa
    Rafael90 skrev 2015-01-22 19:01:26 följande:

Hos mig brukar tjockisen ibland gå fram till lillisen för att tvätta honom (oftast på huvudet) eller så kommer lillis fram själv och stryker sig mot honom, kelar och buffar tills han blir tvättad. Lillis tvättar aldrig tjockisen. De kanske varierar vem som är bossen Tungan ute enligt mig borde det ju vara tjockisen eftersom han både kom först, är äldre, och större.

Så var det här också. Höll på så i flera år. Tror att dom tar hand om den nya.
  • Birmafröken

Hur gamla är katterna och hur gamla var de när de introducerades för varandra?

Den som är först på reviret (och äldst) får oftast ett statusmässigt övertag som är bestående. Att tvätta en annan katt är tecken på dominans, men också tecken på att den tvättande katten känner ömsesidig samhörighet med den andra katten.

En katt kan ha det statusmässiga övertaget i en specifik kattrelation oavsett hur katternas individuella temperament och personlighet skiljer sig åt. Att tjockis var först på reviret (och dessutom såg äldre ut?) väger tyngre statusmässigt än att lillis har en tuff, framåt och dominant personlighet.

• Rafael90
    Birmafröken skrev 2015-01-25 09:53:50 följande:

Hur gamla är katterna och hur gamla var de när de introducerades för varandra?

Den som är först på reviret (och äldst) får oftast ett statusmässigt övertag som är bestående. Att tvätta en annan katt är tecken på dominans, men också tecken på att den tvättande katten känner ömsesidig samhörighet med den andra katten.

En katt kan ha det statusmässiga övertaget i en specifik kattrelation oavsett hur katternas individuella temperament och personlighet skiljer sig åt. Att tjockis var först på reviret (och dessutom såg äldre ut?) väger tyngre statusmässigt än att lillis har en tuff, framåt och dominant personlighet.

Fick hem tjockisen när han var 12-13 veckor, lillisen var lika gammal när han kom en dryg månad senare (han är född en månad senare). Minns att Lillis var väldigt rädd när han kom, han är fortfarande den som är skygg när det kommer främmande och sånt medan Tjockisen är modig och social. När det bara är "familjen" hemma är Lillisen mer stöddig.
Svar på tråden Varför tvättar katten den andra?