Vägrar somna för natten
Hej,
Min älskade dotter, som i slutet av April fyller tre år, har nu börjat med en enormt irriterande vana. Först var det bara att hon kom in mitt i natten och la sig mellan mig och min fru - det var inga större bekymmer. Men nu har hon istället tagit det ett steg längre, hon vägrar somna för natten om hon inte ligger inne hos sin mamma (jag lägger mig alltid senare)... något som vi inte gillar.
Därför gör jag som nu att jag bara lägger henne i sin säng igen, det som följer är att hon bara skriker och försöker smyga sig förbi mig (där jag sitter kan jag se när hon försöker smyga sig igenom hallen och gå till vårt sovrum).
Så det blir typ...
1. Jag lägger henne i sin säng, säger god natt och det är inga problem överhuvudtaget. Hon säger glatt "god natt", vinkar och hela köret.
2. Hon skriker, går upp ur sängen, försöker smyga sig förbi mig.
3. Jag lägger henne i sin säng, går ut utan ett ord.
4. Nummer två igen.
Tacksam för förslag kring detta. Och snälla, inga "det är inga problem". Jo, i långa loppet blir det det om vanan skulle få fortsätta växa sig fast hos henne.
- Pappa Martin
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-21 20:08
Kanske skulle lagt till att när hon ska sova middag, då är det inga som helst problem, då somnar hon utan problem och gnäll i sin egen säng.