• Anonym (fråga)

skydd av sgi

Jag har precis börjat plugga. Jag får en bra lön i januari och väljer därför att inte ta csn de första två veckorna. Jag pluggar på heltid 20 veckor men tänkte bara ta csn 16-17 veckor då jag annars tjänar för mycket. Hur fungerar då mitt sgi skydd? Hur ser det ut på sommaren om jag väljer att ta 5v obetald semester då jag inte har några semester dagar intjänade pga byte av jobb? Kommer det här att påverka sgi? Vi planerar barn men vill veta lite mer lm hur det fungerar först. Jag kommer fortsätta plugga nästa termin med studiemedel. Jag har tidigare jobbat heltid i flera år med en lön över 180kr / dag. Inget glapp.

• Svar på tråden skydd av sgi
  • Försäkringskassan

Hej

När du studerar och din arbetsinkomst minskar eller upphör kan du få behålla din SGI under studieperioden. Det gäller om du studerar och får löpande studiestöd från CSN, om du inte får studiestöd men studerar inom det egna yrkesområdet eller får utbildningsbidrag för doktorander.

Som studiestöd räknas både studiehjälp och studiemedel.

Om du gör uppehåll och inte tar ut studiestödet under hela terminen så är din SGI INTE skyddad.

Mer information om SGI

https://kundtjanst.sfa.se/wps/wcm/myconnect/624f60db-89b2-42da-9938-ba5c40560564/4080_b_sjukpenninggrundande_inkomst_studerar201410.pdf?MOD=AJPERES

SGI är skyddad och ska vara vilande i vissa situationer. SGI är också skyddad och ska vara vilande under ferietid som infaller mellan studieterminerna.

Vilande SGI aktiveras först i samband med ett ersättningsärende när utbildningen är avslutad. Från dessa huvudregler finns emellertid vissa undantag.

Mer information finns i vägledningen

http://fia.sfa.se/Styrning/Styrandedokument/Vgledningar/vagledning-2004-05.pdf

Hälsningar

Felix, handläggare

• Anonym (fråga)