• Anonym (fråga)

skydd av sgi

Jag har precis börjat plugga. Jag får en bra lön i januari och väljer därför att inte ta csn de första två veckorna. Jag pluggar på heltid 20 veckor men tänkte bara ta csn 16-17 veckor då jag annars tjänar för mycket. Hur fungerar då mitt sgi skydd? Hur ser det ut på sommaren om jag väljer att ta 5v obetald semester då jag inte har några semester dagar intjänade pga byte av jobb? Kommer det här att påverka sgi? Vi planerar barn men vill veta lite mer lm hur det fungerar först. Jag kommer fortsätta plugga nästa termin med studiemedel. Jag har tidigare jobbat heltid i flera år med en lön över 180kr / dag. Inget glapp.

• Svar på tråden skydd av sgi
  • Försäkringskassan

Hej

När du studerar och din arbetsinkomst minskar eller upphör kan du få behålla din SGI under studieperioden. Det gäller om du studerar och får löpande studiestöd från CSN, om du inte får studiestöd men studerar inom det egna yrkesområdet eller får utbildningsbidrag för doktorander.

Som studiestöd räknas både studiehjälp och studiemedel.

Om du gör uppehåll och inte tar ut studiestödet under hela terminen så är din SGI INTE skyddad.

Mer information om SGI

https://kundtjanst.sfa.se/wps/wcm/myconnect/624f60db-89b2-42da-9938-ba5c40560564/4080_b_sjukpenninggrundande_inkomst_studerar201410.pdf?MOD=AJPERES

SGI är skyddad och ska vara vilande i vissa situationer. SGI är också skyddad och ska vara vilande under ferietid som infaller mellan studieterminerna.

Vilande SGI aktiveras först i samband med ett ersättningsärende när utbildningen är avslutad. Från dessa huvudregler finns emellertid vissa undantag.

Mer information finns i vägledningen

http://fia.sfa.se/Styrning/Styrandedokument/Vgledningar/vagledning-2004-05.pdf

Hälsningar

Felix, handläggare

• Anonym (fråga)

Betyder det då att om jag tar studie medel 18 veckor för att jag får en bra lön i januari så är sgi inte skyddad överhuvudtaget eller är den skyddad från 1 februari och framåt? Jag tar då scn för resten av terminen.

• Anonym (fråga)

Betyder det då att om jag tar studie medel 18 veckor för att jag får en bra lön i januari så är sgi inte skyddad överhuvudtaget eller är den skyddad från 1 februari och framåt? Jag tar då scn för resten av terminen.

• Försäkringskassan

Hej!

Har du innan studierna påbörjades arbetat stadigvarande 6 månader eller längre har man rätt till en efterskyddstid på 3 månader där sgin är skyddad. Från månad 4 behöver man ha studiemedel för att ha fortsatt skydd av sin sgi. Har du fortsatta studier under höstterminen och uppbär studiemedel under alla studieveckor är sgin skyddad även under sommaren.

I länken du fick tidigare av oss om vårt faktablad Sjukpenninggrundande inkomst-information till dig som studerar, är arbetslös. På sidan 2 Vad gäller om jag slutar arbeta finns detta beskrivet.

I detta forum kan vi inte ge beslut utan endast svara  generellt.

Hälsningar Asta, handläggare

• Anonym (fråga)

Tack för svaret, då vet jag lite mer om hur jag ska göra men

tyvärr så fungerar inte länkarna ni kanske kan lägga in dem igen?

• Anonym (fråga)

Länkarna fungerar fortfarande inte men hittade lite mer info om vilande sgi. Vad händer om jag tar studiemedel så att jag får en vilande sgi, i mitten av utbildningen blir jag föräldraledig jag avbryter studierna (för att återuppta dem senare) har jag rätt till den vilande sgi? Eller vad händer om jag istället fortsätter studera på distans och vill vara föräldrarledig har jag rätt till den vilande sgin då?

• Försäkringskassan

Hej!

Föräldrapenningen baseras normalt på din vilande SGI. Undantag gäller om du har en annan inkomst under studietiden och den är högre än din vilande SGI. Det gäller alltså både om du fortsätter att studera och om du avbryter studierna.

Om du avbryter dina studier blir din vilande SGI aktiv igen. Då gäller att du fortsätter att skydda den på annat sätt. Det kan till exempel vara att skriva in dig på Arbetsförmedlingen eller att vara föräldraledig med ett barn som är yngre än ett år.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden skydd av sgi