• Blahonga

Fest med buffé?

Jag ska ha en fest och tänkte bjuda på buffé. Vi lär bli en del, både barn och vuxna, men det är inte ofta jag bjuder så många på mat, så jag behöver lite hjälp, tips och idéer. 

Jag tänkte helt enkelt ställa all mat på köksbordet och sen får folk ta en tallrik och sätta sig där det finns plats... 

Jag undrar vad ni har för tips på mat? Jag har lite idéer, men behöver nog fylla på. Har ni tips på vad man INTE ska bjuda på, eller mat som lämpar sig mindre för buffé så får ni gärna skriva det också ;)

• Svar på tråden Fest med buffé?
  • Nyfiken gul

skippa såsig mat vid buffe - gör istället röror och såser som ett tillbehör och ställ brevid. 

Så skippa köttgrytor , stuvningar och annat rinnigt som kan tendera att vicka ut , spillas och drällas. 

Bra mat för buffe - kan ätas både kallt och varmt

*Pajer
    *Gratänger
    *grillade kycklingklubbor
    *tunnt skivad kassler 
    *potatissallad 
    *hemgjord pizza
    *köttbullar o prinskorv 

Gör en salladsbas - ställ sedan ut små skålar med tillbehör brevid så får var och en plocka ihop sin egen sallad  (majs, paprika , kokt kall pasta, strimlad skinka, oliver, tärnad grillad kyckling, osv osv...  )   

*cole slaw
    *tzatziki 
    *beasås 

ost, smör och bröd

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Blahonga

Salladsbas, menar du grönsallad då? Det var en bra idé. Jag hade tänkt göra en pastasallad med skålar med tillbehör i, men egentligen kan man ju lägga pastan i en egen skål också. 

Jag funderade lite på olika spett, typ lamm eller köttfärsspett, köttbulle/korvspett (kommer mååånga barn) och pizzasnurror och den där salladen. Sen kanske lite smått och gott (typ rödbetor och fetaost, hummus, bröd (baguetter?), mm)

Tack för ditt svar, förresten! :)

• KakanSmakan

Mina idéer:

Smördegsknyten med fetaost/spenat/lök

Pajer av olika slag

Räkor i en skål (andra skaldjur?) Lax?

Skaldjursröror? Tonfisk?

Pannbiffar (hamburgare?)

Ost! Frallor!

Kycklingklubbor

Hemmagjord potatissallad (med eller utan créme fräsch (hur stavas det??) bas). Mycket grönsaker i den, som gröna bönor, olika sorters grönsaksblad, persilja

Rostbiff? Skinka? Kalkon?

"Charkisar"

Potatisgratäng är ju gott (men lite kletigt som nämnts ovan...)

Köttfärslimpa går ju att göra lite festligt med soltorkade tomater, fetaost etc

Melonbitar går ju alltid hem

Grillspett? Kött, champinjoner, paprika, tomater, ost på?

Grillbuffe med olika grillade saker: kött, korv, kyckling, grönsaker, tjockpotatis?

Svar på tråden Fest med buffé?