BlackCoffee skrev 2015-01-20 14:03:27 följande:
Det första du borde göra är att hålla inne den äldsta katten tills katterna kommer överens. Annars finns det en risk att hon en dag inte kommer hem igen eftersom det finns en inkräktare på hennes revir. De behöver tid att vara på samma yta. Det kommer ta mycket längre tid om honan och kattungen inte tillbringar all tid på samma revir.
För det andra - det kommer att underlätta om du kastrerar den första honan. Hennes hormoner kommer i balans och hon blir inte lika revirbenägen och kommer därmed ha lättare att släppa in någon mer i hennes flock.
När det gäller kull på honan behöver jag fråga varför? Vad har du som mål med kullen? Tänk på att honan kan ha ännu svårare att acceptera kattungen efter en kull. Det finns också en hel del genetiska sjukdomar bland katter som är bra att testa för. Tex HCM som är en genetisk hjärtsjukdom som finns bland alla katter. Ca 20% av alla huskatter drabbas men bland raskatter där föräldradjuren testas är risken under 2%. Det kan även vara bra att ställa krav på att hankatten är testad för samma sjukdomar.
Sen behöver du även blodgruppera din hona. För om din hona har blodgrupp B och du parar med en hane med blodgrupp A så får inte ungarna dia de första 16 timmarna utan måste handmatas. Tror även att det numera kan finnas förbud på att para en B hona med en A hane men jag är inte helt säker.
Tänk på att du räknas som uppfödare från första kullen och att du har samma ansvar mot dina kattungeköpare som en registrerad uppfödare, och att du får stå för eventuella dolda fel som kan uppkomma hos kattungarna.
tack för svar! Blodgrupperna är testade och allt är planerat. Är djurvän o har hjälpt hemlösa djur läääänge. Jag vill behålla 2 st av ev kattungar och har två kattkompisar som vill ha 2 var. och en familjemedlem som önskar en .