• ajax

Den gamla katten vägrar acceptera den nya kattungen

För tre dagar sedan köpte vi en liten kattunge. Men så fort vi kommit hem med den så började våran gamla katt på 1 år att fräsa o morra o visar tändera och fortsätter fortfarande med samma aggression. Hon vill knappt komma in när hon varit ute o är bara arg hela tiden, vill ej vara i knä längre eller äta.

Jag vill inte göra mig av med någon av katterna!! Kommer detta någonsin att gå över?? eller är det helt kört? Kan det bero på att "gamla katten ej är kastrerad? Har planerat in en kull ungar på henne innan kastrering därav har det ej gjorts än.

Hjälp från någon kunnig önskas!!!

• Svar på tråden Den gamla katten vägrar acceptera den nya kattungen
  • jenny99

Varför ska katten hellst ha ungar?Jag hade kastrerat på stört för det mår katter oftast bäst av.Och det är lättare för katter att trivas ihop om de är kastrerade.Vi hade en äldre kastrerad katt,sen kom vi hem med en kattunge i samma kön.Gick jätte bra.Det var bara den lilla som fräste lite men det gick över.

• Pedagog200701

När jag skaffade en kattunge gjorde jag skriftligen upp med uppfödaren att om det inte funkade med gamla katten efter fyra veckor skulle ett återköp göras.

Likaså när jag tog en omplaceringshund som inte var kattvan.

I båda fall fungerade det tack vare lugn och min passivitet.

Dock skulle jag aldrig valt att lämna bort det djur jag hade först! Det är ju mer etablerat till hemmet än vad ett nytt djur är.

Livet är en saga där varje sida ska läsas!
  • ajax

Jag vill inte lämna bort någon av katterna!!! Kattungen har jag köpt pga att ägaren skulle avliva den annars.

Vill absolut INTE!!! göra mig av med någon av dem. Tycker ni att jag borde göra det?

Nu är ju inte den gamla katten kastrerad o jag kan ju inte spola tillbaka tiden på mötet mellan dem.

Så nu är min fråga går sånt här någonsin över? Vad göra? Om jag nu kastrerar henne kommer hon då att reagera annorlunda efter operationen?

(Egentligen är planerna är att hon ska ha en kull ungar innan kastrering. Har redan hittat en katthane och köpare i kö för ev ungar.)

• Pedagog200701

Det har bara gått tre dagar!!! Ge dem tid och försök att inte göra så stor grej av det. Vet att vissa har Pippi på att hålla i katterna när de får nosa på varandra tex (säger inte att ni gjort så).

Låt de sköta det på kattvis och avvakta. De sköter de mesta själv. De kanske aldrig kommer att ligga och sova tillsammans men de kommer säkert acceptera varandra.

• Fjärilslarv

men de gör v?l upp rangordningen? den äldsta katten visar att det härär mitt revir.

• Pedagog200701

Den hävdar nog revir ja. Försök att se om det sker framsteg.

Det är inte så att den gamla katten oprovocerat flyger på den lilla hur som helst, när som helst? Den markerar bara eller?

• BlackCoffee

Det första du borde göra är att hålla inne den äldsta katten tills katterna kommer överens. Annars finns det en risk att hon en dag inte kommer hem igen eftersom det finns en inkräktare på hennes revir. De behöver tid att vara på samma yta. Det kommer ta mycket längre tid om honan och kattungen inte tillbringar all tid på samma revir.

För det andra - det kommer att underlätta om du kastrerar den första honan. Hennes hormoner kommer i balans och hon blir inte lika revirbenägen och kommer därmed ha lättare att släppa in någon mer i hennes flock.

När det gäller kull på honan behöver jag fråga varför? Vad har du som mål med kullen? Tänk på att honan kan ha ännu svårare att acceptera kattungen efter en kull. Det finns också en hel del genetiska sjukdomar bland katter som är bra att testa för. Tex HCM som är en genetisk hjärtsjukdom som finns bland alla katter. Ca 20% av alla huskatter drabbas men bland raskatter där föräldradjuren testas är risken under 2%. Det kan även vara bra att ställa krav på att hankatten är testad för samma sjukdomar. 

Sen behöver du även blodgruppera din hona. För om din hona har blodgrupp B och du parar med en hane med blodgrupp A så får inte ungarna dia de första 16 timmarna utan måste handmatas. Tror även att det numera kan finnas förbud på att para en B hona med en A hane men jag är inte helt säker. 

Tänk på att du räknas som uppfödare från första kullen och att du har samma ansvar mot dina kattungeköpare som en registrerad uppfödare, och att du får stå för eventuella dolda fel som kan uppkomma hos kattungarna.

• ajax
    Pedagog200701 skrev 2015-01-20 14:01:34 följande:
    Den hävdar nog revir ja. Försök att se om det sker framsteg.
    Det är inte så att den gamla katten oprovocerat flyger på den lilla hur som helst, när som helst? Den markerar bara eller?
    Den flyger inte på den lilla alls. bara sitter helspänd o fräser o morrar o springer ivaäg i ett hörn o morrar. Vill ej närma sig den lilla. Men den lilla försöker närma sig.
  • ajax
    BlackCoffee skrev 2015-01-20 14:03:27 följande:
    Det första du borde göra är att hålla inne den äldsta katten tills katterna kommer överens. Annars finns det en risk att hon en dag inte kommer hem igen eftersom det finns en inkräktare på hennes revir. De behöver tid att vara på samma yta. Det kommer ta mycket längre tid om honan och kattungen inte tillbringar all tid på samma revir.

För det andra - det kommer att underlätta om du kastrerar den första honan. Hennes hormoner kommer i balans och hon blir inte lika revirbenägen och kommer därmed ha lättare att släppa in någon mer i hennes flock.

När det gäller kull på honan behöver jag fråga varför? Vad har du som mål med kullen? Tänk på att honan kan ha ännu svårare att acceptera kattungen efter en kull. Det finns också en hel del genetiska sjukdomar bland katter som är bra att testa för. Tex HCM som är en genetisk hjärtsjukdom som finns bland alla katter. Ca 20% av alla huskatter drabbas men bland raskatter där föräldradjuren testas är risken under 2%. Det kan även vara bra att ställa krav på att hankatten är testad för samma sjukdomar. 

Sen behöver du även blodgruppera din hona. För om din hona har blodgrupp B och du parar med en hane med blodgrupp A så får inte ungarna dia de första 16 timmarna utan måste handmatas. Tror även att det numera kan finnas förbud på att para en B hona med en A hane men jag är inte helt säker. 

Tänk på att du räknas som uppfödare från första kullen och att du har samma ansvar mot dina kattungeköpare som en registrerad uppfödare, och att du får stå för eventuella dolda fel som kan uppkomma hos kattungarna.
    tack för svar! Blodgrupperna är testade och allt är planerat. Är djurvän o har hjälpt hemlösa djur läääänge. Jag vill behålla 2 st av ev kattungar och har två kattkompisar som vill ha 2 var. och en familjemedlem som önskar en .
  • BlackCoffee
    ajax skrev 2015-01-20 14:46:07 följande:
    tack för svar! Blodgrupperna är testade och allt är planerat. Är djurvän o har hjälpt hemlösa djur läääänge. Jag vill behålla 2 st av ev kattungar och har två kattkompisar som vill ha 2 var. och en familjemedlem som önskar en .
    Då vill jag även varna för att spara kattungar då det är vanligt att många kattmammor inte kommer överens med sina ungar när de börjar bli äldre. Mammans naturliga instinkt kickar in att stöta bort ungarna och då vill hon inte fortsätta att dela revir med dem. Det kan funka men det är även stor sannolikhet att det inte gör det.
Svar på tråden Den gamla katten vägrar acceptera den nya kattungen