• lantlivet

hur räknas gravpenning i omsorgen?

Som rubriken lyder.
    Jag jobbar inom äldreomsorgen med dementa och har som många andra aggressiva utåtagerande och många tunga brukare, även stressigt där jag jobbar så har tänkt söka graviditetspenning innan sommaren. Beräknas föda i mitten på augusti.

Men undrar då hur räknar dom ut summan då man har ganska mycket ob och aldrig samma lön varje månad men man har en grundlön innan ob. Måste man skicka in alla lönespecifikationer till FK eller hur funkar det?

Och hur funkar det med semestern man samlat? Ligger den kvar eller försvinner den om man inte tar ut den? Har tänkt att kanske ta ut semester och sedan en månad gravpenning.

• Svar på tråden hur räknas gravpenning i omsorgen?
  • Dixie
    lantlivet skrev 2015-01-20 11:54:35 följande:

Och hur funkar det med semestern man samlat? Ligger den kvar eller försvinner den om man inte tar ut den? Har tänkt att kanske ta ut semester och sedan en månad gravpenning.

semestern får du kolla med din arbetsgivare - en del kan man spara semestern, en del kan man spara max 5 dagar/ år etc - så bäst att kolla vad som gäller hos er! 
  • Rosa Fluff
    lantlivet skrev 2015-01-20 11:54:35 följande:

Som rubriken lyder.

Jag jobbar inom äldreomsorgen med dementa och har som många andra aggressiva utåtagerande och många tunga brukare, även stressigt där jag jobbar så har tänkt söka graviditetspenning innan sommaren. Beräknas föda i mitten på augusti.

Men undrar då hur räknar dom ut summan då man har ganska mycket ob och aldrig samma lön varje månad men man har en grundlön innan ob. Måste man skicka in alla lönespecifikationer till FK eller hur funkar det?

Prata med ditt lönekontor och fråga efter din årsinkomst. Ob är inräknat där.

Vad gäller semestern tror jag man går inom andra regler när du är gravid. Och att du inte måste ta ut x antal dagar. Fråga arbetsgivaren.
  • lantlivet

Tack för svar!

Om någon jobbar inom vården får ni gärna svara hur ni gjorde!

• kaeg

Jobbar som ssk på vårdavdelning.

Du ber din löneadministrator eller lönekontoret räkna ut inkomst, de är vana vid detta och gör lika för uträkning inför sjukpenning, grav.penning eller föräldrapenning..., man räknar snittlön med inkludering av OB, semesterersättning och ev. tillägg så får de fram en års- och månadslön. Ofta om man vill kan de direkt meddela FK dina uppgifter, även årsarbetstid i dagar räknar de då ut om man har någon arbetstidsförkortning.

Ska du söka graviditetspenning så be chefen redan nu skriva och fylla i rätt blankett, finns på FK hemsida och där begär du att chefen ska se över ev. möjligheter till omplacering med. Det dateras.

Sedan runt v.20 får du havandeskapsintyg från din BM på MVC, det skickar du in direkt till FK. Samtidigt skickar du in pappret från chefen och din egen ansökan om graviditetspenning. All info finns på FK hemsida.

• lantlivet

Tack så hemskt mkt för ett bra svar!

Mina chefer vet ännu ej om graviditeten. Är endast i v 11. Men kände att jag måste börja forska i detta nu redan. Finns dåligt med andra uppgifter i detta hus än det jag redan har tyvärr.

Svar på tråden hur räknas gravpenning i omsorgen?