• lovely89

sluta amma min 9 mån

Har ammat sen han föddes. 6 månader hela tiden. Nu 2 ggr per dag och sen när han ska sova och HELA natten. Sen han blev 6 månader började detta. Jag har hela tiden tänkt att det snart ska ge sig men månad efter månad och ingen förändring. Han tar inte napp eller flaska har försökt flera ggr.

Idag känner jag mig så uppgiven att jag knappt vet vad jag gör snart. Ingen fattar något heller.

Är det ända alternativet att låta honom skrika ?

Jag har försökt men han skriker verkligen så man tror han ska dö. Och vi har grannar med som det är extremt lyhört till.. hjälp mig :(

• Svar på tråden sluta amma min 9 mån
  • lovely89

Men den har håll på i tre månader nu. De värkar ju som om de ska börja runt 8-9 mån och hålla på till ca 12 mån.

• Flickan och kråkan
    lovely89 skrev 2015-01-19 14:11:34 följande:

Men den har håll på i tre månader nu. De värkar ju som om de ska börja runt 8-9 mån och hålla på till ca 12 mån.

Nej, det stämmer inte. Kulmen brukar vara runt 8-9 månader. Startar runt 5-5,5 månad och pågår sedan till runt 10 månader. Sedan kommer det ytterligare en sväng av separationsångest runt året och så en rejäl en vid 18 månader (närmandefasen). Sedan är det ju olika på vilket sätt och vilken grad det visar sig med olika barn. Vetenskapligt vet man också att barnens "sämsta" sömn (ur den vuxnes perspektiv) är just andra levnadshalvåret. 
  • Guapa

Jag har en 7-månaders som just slutat amma på natten (eller han får suga lite en gång per natt, annars skulle bröstet explodera).

Från nyfödd fram tills han var 6 månader åt han var och varannan timme hela nätterna. Sen vi började ge honom mer fast föda och då räckte det med amning var 3e timme. Nu i veckan var mannen ledig och då passade vi på att ge honom massor av gröt på kvällen + bröstmjölk precis innan han skulle sova så att han var proppmätt. Sen fick han sova med min man. Visst, det blev en del skrik de första nätterna men han trappade snabbt ned - första natten 3 amningar, andra 2 st osv. 

Nu sover han med mig igen och har än så länge inte gnällt efter bröstet. Det är tvärtom jag som har dockat fast honom sovandes någon gång per natt för att jag är för lat för att gå upp och pumpa ur :)

• lovely89

Lillen äter jätte bra på dagarna och gröt precis innan han ska sova. Sambon kan inte ta honom för då blir det ännu värre. Han är en riktig mamma gris och har direkt aldrig velat vara hos sin pappa. Pappan har accepterat de och mest skött de stora. Sen så jobbar han ju så han måste ju få sova. :(

• Marie89

Jag ska trappa ner amningen på min 10 månaders nu, hon ammar en gång på natten, men känner som du vill inte låta henne skrika. Så nu har jag börjat med att försöka ta bort amningen helt på dagen så hon äter mer mat och hoppas hon slutar själv på natten då.

Men hon dricker välling morgon och kväll ur flaskan. Har du testat pipmugg? När jag fick henne att ta flaskan så gav jag henne en rå morotstav som hon sög på, i sugandet bytte jag den mot nappflaska med sockervatten. Sen dess går det bra.

• lovely89

Han äter ju jätte bra på dagen men ändå tuttar han så på natten.

Han dricker vatten ut flaska jätte bra men när jag testat välling eller ersättning så vägrar han. Inte ens ur pip mugg. Har även provat att bara ge vatten på natten men då duger de inte.

Börjar jobba i mitten på februari och då är pappan hemma men hur ska jag göra då liksom :(

Marie89 skrev 2015-01-20 13:16:04 följande:

Jag ska trappa ner amningen på min 10 månaders nu, hon ammar en gång på natten, men känner som du vill inte låta henne skrika. Så nu har jag börjat med att försöka ta bort amningen helt på dagen så hon äter mer mat och hoppas hon slutar själv på natten då.

Men hon dricker välling morgon och kväll ur flaskan. Har du testat pipmugg? När jag fick henne att ta flaskan så gav jag henne en rå morotstav som hon sög på, i sugandet bytte jag den mot nappflaska med sockervatten. Sen dess går det bra.

• Marie89

Jag känner en som det har funkat att mamma sover själv i eget rum och pappan i dubbelsäng en med barnet, tror de sa att de två första nätterna var jobbiga, men sen funkar det om bara pappa är där, då kryper barnet intill honom och myser lite istället.

• Limaliie

Hur har det gått ts? Oroar mig också för dagen jag ska sluta, hon tuttar mkt på nätterna men än är jag inte redo att sluta och  hon måste börja äta mer innan dess. Hon är 6 månader

Får ångest bara jag tänker på avslutandet och hur ledsen hon kommer vara

• Donum

Jag har haft barn som jag har ammat på nätterna tills de har varit i alla fall 12-18 månader. Sedan har de slutat självmant helt utan skrik och gråt. Så ett förslag är att fortsätta amma tills barnet väljer bort det.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • lovely89
    Donum skrev 2015-02-11 15:40:22 följande:

Jag har haft barn som jag har ammat på nätterna tills de har varit i alla fall 12-18 månader. Sedan har de slutat självmant helt utan skrik och gråt. Så ett förslag är att fortsätta amma tills barnet väljer bort det.

Fast det är omöjligt att fortsätta med tanke på att jag jobbar kväll och pappan ska vara hemma.. Jag ammade min dotter tills hon blev 19 månader sen orkade jag inte mer.. Ska jag plåga mig själv för mitt barn vill amma ??
    Tror ingen mår bra av det..
  • Donum
    lovely89 skrev 2015-02-13 09:40:19 följande:

Fast det är omöjligt att fortsätta med tanke på att jag jobbar kväll och pappan ska vara hemma.. Jag ammade min dotter tills hon blev 19 månader sen orkade jag inte mer.. Ska jag plåga mig själv för mitt barn vill amma ??

Tror ingen mår bra av det..

Är du inte hemma lär ju pappan och barnet hitta ett annat sätt att lösa nätterna.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • lovely89

Igår bestämde jag mig för att helt avsluta amningen..

På lördag börjar jag jobba och jag är inte hemma förrän ca 23.00.
    Pratade även med min BVC sköterska som tyckte jag värkade ha en bra plan på det hela och att jag mår så dåligt av att amma nu så måste sluta tvärt.

Pappan kan verkligen inte alls ta barnet, barnet vill bara vara hos mig vilket även det är påfrestande och jag måste få en paus ibland så jag inte går in i väggen.
    Jag har verkligen inte sovit mer än mellan 2-4 timmar per natt sen 4 månader tillbaka, och med två andra mindre barn så funkar inte dagarna när man inte orkar.. Ögonen går i kors. En del säger att man inte ska sluta tvärt en del tycker det är bra..
    Jag hade gärna fortsatt amma nångång för jag tycker det är mysigt.
    Men pappan måste kunna söva barnet nu han måste bli mer delaktig då han ska vara hemma nu tills augusti och vara pappaledig.

Så vi började igår. Jag tog första striden.. Han åt kanske 0.5 dl välling ur pipmugg och sen gick vi in och la oss.. Det tog 25 min innan han somnade. Han krälade sig försökte tutta på mig, fick två sugmärken på nyckelbenet för han började tutta där.. En del skrik men inte så jätte illa.. Han avskyr att bli kramad när han är arg. Så jag klappade och tröstade honom med närhet.
    Tillslut somnade han med sin kind på min.

Han vaknade kanske 5-6 ggr inatt och skrek och försökte leta bröstet. Men jag gav inte vika även om jag så gärna ville kan jag lova. Han somnade på mig alla ggr till slut efter en del skrik.. När han somnade så kunde jag inte somna utan låg och klappade honom och grina själv för jag får så dåligt samvete..

05.00 gick vi upp och jag gjorde välling och han drack 1 dl ur pipmugg.
    Sen somnade vi i soffan i va 40 min innan klockan ringde.

Tyckte ändå det gick okej..Men ikväll ska pappan försöka ta striden.. Jag är så rädd och orolig över hur det ska gå.. Hans pappa är inte alls samma trygghet som jag. MEN som sagt vi måste.. Jag ska hålla mig i ett annat rum så han inte tror vi är hemma.

Det vänstra bröstet spänner och gör lite ont, men mjölkar ur lite då och då.. Det högra känner jag inte av alls. Känns helt tomt på mjölk..

Så så ligger det till.. Ni får gärna peppa mig.

• isolande

Heja dig säger jag bara! Förstår att det är jobbigt men tänk på att det blir bättre och han kommer inte komma ihåg detta när han blir äldre. Kanske är detta ett bra steg till att göra pappan mer delaktig och då får du mer avlastning.

Se det som något positivt och ge dig inte. Otydliga, inkonsekventa förändringar är mer förvirrande för barnet. Tror jag iaf. Jag har varit benhård med mina just för att inte dra ut på övergångarna.

Svar på tråden sluta amma min 9 mån