• Anonym (Korn)

bortadoption vid födseln?

jag vet inte hur jag ska formulera mig men för att gå rakt på sak så är jag gravid. jag gjorde ett test härom veckan och fick det bekräftat. det har gått relativt lång tid sedan jag blev det. nu är det så att jag inte befinner mig i en sits där jag är lämplig att ta hand om ett barn när det gäller ålder, ekonomi, bostad eller psykisk hälsa. 
    det jag tänkte fråga är om jag kan föda barnet för att sedan "lämna bort" det eller om det bara är en myt som jag snappat upp från film? är det soc som sköter det i så fall? ska jag kontakta dom eller sköter mvc det? kommer jag då stå som förälder för mitt barn eller avskrivs det?

• Svar på tråden bortadoption vid födseln?
  • ELLEoClara

Ja du kan adoptera bort ditt barn vid födsel även här i sverige.

Har varit med om det 1 gång när jag jobbade på förlossningen.

Ta kontakt med både barnmorska o sociala för att få hjälp i ditt beslut.

• Anonym (Förslag)

Jag födde ett barn för nio år sedan som jag lämnade till min faster. Jag informerade ingen myndighet eller så.

Jag besökte mitt barn minst tre ggr i veckan. När barnet skulle börja i skolan så flyttade barnet hem till mig och är nu hos min faster 3 helger i månaden.

Det kändes bättre att göra så.

• Anonym (Korn)
    Anonym (Förslag) skrev 2015-01-19 13:08:11 följande:

Jag födde ett barn för nio år sedan som jag lämnade till min faster. Jag informerade ingen myndighet eller så.

Jag besökte mitt barn minst tre ggr i veckan. När barnet skulle börja i skolan så flyttade barnet hem till mig och är nu hos min faster 3 helger i månaden.

Det kändes bättre att göra så.

men måste inte barnet vara bokförd hos i alla fall en av sina föräldrar?
  • Anonym (Min)

Min kusin klarade inte heller barn så jag tog hand om hennes son när han var nyfödd.Inga myndigheter blandades in utan jag tog hand om honom och min kusin fick sen välja om och när hon ville träffa han.Först var det bara 1-2 gånger i månaden men sen varje vecka.Idag är sonen 6 år och bor hos sin mamma,som mår mycket bättre och är hos mig 3-4 dagar/varannan vecka.Kolla först dina alternativ om du har förtroende för någon nära dig.

• Anonym (Förslag)
    Anonym (Korn) skrev 2015-01-19 13:11:46 följande:

men måste inte barnet vara bokförd hos i alla fall en av sina föräldrar?

Barnet var skrivet hos mig, jag hade ensam vårdnad och min faster hade en fullmakt.
  • Anonym (S)

I Sverige kan man få bra råd och stöd för att klara av att vara förälder. Men om man absolut inte vill eller känner att man fixar det kan man antingen få barnet placerat hos en släkting, eller så kan man adoptera bort det till en helt ny familj.

Min kompis lillebror och hans tjej upptäckte extremt sent att hon var gravid. Det var bara 15 år och barnet adopterades bort. Allt gick jättebra.

Kontakta soc så kan ni prata igenom det ordentligt och flera gånger, att du ringer betyder inte att du lovar något :)

Lycka till!

• Anonym (storasyster)

Som skrivits tidigare ta hjälp av soc, går du i skolan borde du kunna få hjälp av kurator, vidare finns det personal hos svenska kyrkan och andra trossamfund att prata med.
    Hoppas du har någon släkting som kan hjälpa dig.
    Självklart hade ställt upp i en liknande situation för mina barn, syskon, kusiner och syskonbarn.
    2 av mina kusiner bodde en period hos mina föräldrar, jag var barn då, vi såg inget konstigt i upplägget. Orsaken var att mamman inte kunde hålla i pengar eller planera vardagen.

• Hoppentoss

Ja. Du kan adoptera bort ditt barn vid födelsen. Vi fick hämta vår son på bb när vi skulle adoptera honom. Soc sköter allt. Det är en lång process.
    Bion har rätt att ångra sig

• Hoppentoss

Oj den åkte iväg för fort! Bion har rätt att ångra sig ända fram tills domstolen har tagit beslut och dom två betänketids veckorna har gått igenom. Ring soc och fråga så hjälper dom dig igenom allt . Du får även ha krav på hur förälderna skall vara. Vår sons bio krävde att man skulle vara musikalisk och spel instrument och vart delaktig i sport.

Kram på dig

• Anonym (Korn)

tack så mycket för era fina och odömande svar! jag ska kontakta soc så fort jag kan!

Svar på tråden bortadoption vid födseln?