Utredning, Vill göra VF
Hej!
Jag vet att det finns en massa liknande trådar, men jag hittar ingen passande just nu.
Jag och min sambo är ofrivilligt (oförklarligt?) barnlösa. Hoppet går verkligen upp och ner. Upp när det känns som att det går framåt i utredningen och ner när det blir bakslag eller att det står stilla
Jag har ätit två kurer pergotime utan resultat. Har låg ämnesomsättning och äter levaxin. Mina värden har legat stabila sedan i maj, tills nu.
Enligt läkaren skulle jag inte kolla värdena igen förens efter 6 månader, men kollade nu när det gått 3 månader bara för att ja ville vara på den säkra sidan, och självklart var värdena för höga (TSH 4,46) så jag måste öka dosen igen. (äter nu 125mg)
Vid ett annat tillfälle sa han att nu är värdena bra så nu behöver du inte kolla på förens om 1 år, som tur var hade vi läkarundersökning genom jobbet 6 veckor senare och värdena var dåliga igen. Jag blir så frustrerad att man själv ska behöva hålla koll, ringa och vara på dom. Som att det inte är nog som det är.
I mitt landsting måste man ha försökt skaffa barn i 3 år innan man får någon remiss till IVF, jag är nu osäker om de kommer att räkna från stabila värden? Läkaren nämnde någonting om det vid förra besöket, när jag frågade vidare om det sa han att det skulle bli en bedömningsfråga en att det inte var aktuellt just nu.
Om det skulle vara så att vi inte får göra IVF genom landstinget så funderar jag på att vi ska bekosta det själva, jag undrar om någon vet hur de ser på dåliga TSH-värden, jag svarar väldigt bra på medicineringen och bara jag får ta regelbundna prover så går det ju att fånga upp.
Någon som varit med om likande? Hur ska jag förhålla mig till allt. Ska det vara så att man måste ligga på sjukvården så mycket? Jag skulle inte få någon vidare utredning efter det kom fram att jag hade låg ämnesomsättning, men vid några irriterade/frustrerande tillfällen ringde jag och pratade med de och fick till slut komma och göra åtminstone en gynundesökning och progesteron-prov och efter det pergotime. Tycker bara att det är så fel att man själv ska behöva driva allt.
Hoppa någon där ute känner igen sig mina funderingar.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-19 10:42
IVF, ska det ju förstås stå i rubriken!