Föräldrar som använder barnen som vapen
Jag är rätt nyfiken på hur föräldrar som använder sina barn som påtryckning vid separation egentligen är funtade i huvudet. För dem verkar det vara viktigare att få ut så mycket som möjligt av separationen eller skada sitt ex, hellre än att barnen får en bra relation med båda föräldrarna.
Jag är själv ett sådant barn. Mina föräldrar skildes i början på 90-talet och jag var runt elva då och hade väl precis börjat haja det här med förhållanden. Separationen blev en mycket otrevlig historia för både mig och framförallt min pappa. Mamma måst fått en knäpp för hon gjorde verkligen allt för att smutskasta honom. Hon talade illa om honom inför mig och sina bekanta, vilken idiot han var etc. Det gjorde mig mycket ont för jag älskade ju min pappa och ville inte att hon skulle säga så. Det hela ledde till en mycket jobbig tid och en skadad relation med mina föräldrar.
Som vuxen har jag nu lyckats reparera relationen med min pappa. Har även ställt mamma mot väggen och frågat vad fan hon höll på med men hon är helt oförstående och blir bara arg när jag tar upp det. Antingen fattar hon verkligen inte vad hon ställde till med eller så vill hon inte låtsas om det.
Så varför gör föräldrar så här mot sina barn? Är det viktigare att klämma åt sitt ex än att ge barnen maximalt stöd och kärlek när de som bäst behöver det? Skulle vara kul att höra från er som agerat som min mamma, men jag antar att ingen skulle våga erkänna det.