• Anonym (Ts)

Hjälp om umgänge!

Hej behöver tips och råd hur jag ska gå vidare i denna situation.

Har ett barn på sju år som inte sett den andre föräldern på 4 år, när barnet var 1 år fick jag ensam vårdnad och den andre avsa sig rätten till umgänge uppe i rätten, 2 år senare hör hen av sig och vill träffa barnet och få med samrådan från advokat hänvisa jag till familjerätten för att upprätthålla ett umgängesavtal och schema efter det samtalet gick 3 år till och inget hände, den andre föräldren hörde av sig igen och vill träffa barnet, sa samma sak igen hänvisade till familjerätten för att diskutera umgänge mm få vi inte kommer överens, hen vägrar detta och tycker vi ska sköta detta själva och menar att hen bara begär någon timme med barnet för att ses och få berätta om 4 nya syskon. Tycker inte detta är rättvist mot barnet och hänvisar återigen till familjerätten men hen vill inte så vad gör jag nu?? Barnet är inte intresserad av den andre överhuvudtaget då barnet ser min sambo som förälder då sambon funnits sen barnet var 3. Är inte emot nåt umgänge men vill ta det via familjerätten så det blur så bra som möjligt för barnet då den andre föräldren inte sköt umgänge förut och inte dykt upp då tilldelades också kontaktperson för barnet vid umgänge och den andre bara strunta i de och avsa sig rätten till umgänge.

Någon med tips och råd??

• Svar på tråden Hjälp om umgänge!
  • Brumma

Jag förespråkar umgänge och underlättande av umgänge. Det innebär dock inte att bara ta det på umgängesförälderns premisser.

Är den andra föräldern intresserad av ett fortsatt umgänge så tycker jag absolut ni skall gå igenom familjerätten. Föreslå gärna en plan till föräldern för att visa att du är öppen för att ta upp umgänge men att du vill förankra det i familjerätten först.

Är föräldern ENBART intresserad av umgänge ngn timme för att berätta om nta syskon tycker jag inte det ligger i barnets bästa.. att berätta en sådan sak och att inte ha en plan på fortsättning (där umgänge med nya syskon är en del av målet) är rent av elakt...

Svar på tråden Hjälp om umgänge!