• iik

8-månaders vägrar äta -tips på god mat?

Min 8-månaders bebis vägrar äta mat. Det enda hon tycker om är skorpor, ost, tomater och amning. Även fast jag äter bra så är amningsmjölken något tunn. Allt detta gör att hon ligger en kurva under Bvc-kurvan för tillväxt. Det värsta är när hon blir sjuk. Då ser man både revben och ryggkotor på henne. Så här har det varit från start. Hon är pigg och energisk och glad och verkar tycka att de få sakerna hon tycker om smakar mumma.

Nu efterfrågar jag tips och recept på god mat. Är det något era barn älskar som vi kan testa med? Något bra recept som var succe? Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden 8-månaders vägrar äta -tips på god mat?
  • Ramborg

Chili con carne har varit favorit hos båda våra. Rör gärna ner lite creme fraiche för att få upp fetthalten. De gillar att det smakar mycket, även om man är snål med saltet när de är små. Och så brukar vi ha bönor av olika slag och majskorn, så det finns mycket olika små färgglada saker att öva pincettgreppet med. Bebisen får en omgång mat framför sig att kladda med och så skedar man in mera lite emellanåt när de pillar med annat.

42.
  • Sous

Det kan vara bra att komma ihåg att det är helt normalt för en 8-månaders att inte äta mat. Det finns barn som i prinicip bara lever på bröstmjölk till ett års ålder och det är på intet vis farligt. Om hon är helammad i övrigt och växer som hon ska på längden så kan du vara lugn, det är normalt att droppa någon kurva när barnet blir mer rörligt.

Om du letar lite på blw eller baby led weaning så hittar du massa bra exempel på mat man kan göra som barnet kan plocka med själv. Många barn ratar puré totalt och vill bara ha bitar. Mjuk macka med olika pålägg, ugnsrostade rotfruktsstavar, omelett, plättar, osötade små matmuffins... Finns hur mycket som helst att testa :)

• SuperSandra

Köttfärssås, mosad banan, yoghurt, frysta bär, nudlar, lax, blodpudding, fiskbullar. Det gillade min son.
    Låt henne äta själv.

• SuperSandra

Ja, och så pannkakor, våfflor och sådant.
    Ägg också.
    Mosa avokado eller riv morötter och ha i pannkakssmeten.

• En blå giraff

Ja stressa inte upp dig. Du kan ju ge henne det mesta ni äter själva men osaltat. Låt henne äta själv när ni äter. Min yngsta son åt knappt mat alls förrän i ettårsåldern då han kunde börja äta all helt vanlig mat. Han levde mest på ersättning men tyckte också om gröt. Äter hon inte pulvergröt heller?

Svar på tråden 8-månaders vägrar äta -tips på god mat?