• mami91

Har han alkoholproblem eller överdriver jag?

Min sambo dricker en vanlig vecka:

Folköl eller lättöl varje dag, kanske 2 stycken, till maten och sedan efter.
    3-4 dagar i veckan dricker han något starkare, 3 glas vin eller motsvarande, istället för ovanstående. 

Vad som verkar normalt är att två personer delar på 1-2 flaskor vin per vecka (oftast då fredag, lördag söndag) och jag tycker detta låter ganska okej och resten känns mycket. 

När jag tar upp detta med honom tycker han att jag är gnällig/tråkig och försöker komma på ursäkter till att få dricka mer alkohol - ibland tar han t.o.m. omvägar till lokala puben för att dricka typ två öl när han tagit på sig något ärende på affären. 

Är det jag som är överkänslig eller borde han ändra sina alkoholvanor?

• Svar på tråden Har han alkoholproblem eller överdriver jag?
  • Minza83

Låter som att det skulle kunna vara början till alkoholproblem svar ja..

• Maddi

Jag tror att du behöver hjälp utifrån, för att han ska lyssna bättre och förhoppningsvis förstå att han inte kan fortsätta så. Du kanske kan börja ta kontakt med AA för att få en vägledning hur du kan gå vidare med detta, alltså hur fu ska få han att förstå.

• Hanne

Ja, det verkar definitivt som ett riskbeteende att ta på allvar.

• sextiotalist

Jag ser inte mängden som ett större problem utan mer hur han hittar möjligheter att kunna dricka.

• Common sense

Lite överkänslig är du. Lättölen kan du räkna bort direkt till exempel. Ett par folköl eller ett par glas vin till middagen är inte heller något att tjafsa om. Nere på kontinenten är det mer standard att dricka något gott till maten oavsett veckodag, och två folköl eller två glas vin är ingen storkonsumtion.

Att alkohol endast ska intagas på fredag-lördag är typiskt svenskt. (Och ännu mer typiskt är att det då ofta går till överdrift under dessa två dagar).

Det som låter lite värre dock är att han känner behovet av att smyga i sig lite alkohol när du inte kan stoppa honom. Att åka en omväg till puben när han ska handla... (Jag hoppas han inte kör bil under dessa ärenden)

• Vickan I

Säger som ovan. Ofta handlar det inte så mycket om mängden alkohol utan om behovet av alkohol är ett tvång/beroende. Om man absolut måste ha den där ölen och smyger, mörkar och MÅR DÅLIGT/blir sur, arg, vresig om man inte får den då är det sannolikt ett osunt beroende. Även om det bara skulle röra sig om en dag i veckan.

• mami91

Han kör aldrig bil dagen efter han varit berusad, och han förnekar aldrig att han tänker eller har druckit - men det känns som han alltid tar chansen.

• Guldhjärtat

Jag ser inte heller mängden som du beskriver som ett problem. Min man dricker i stort sätt lika mycket som du beskriver. En - två folköl om dagen och några straköl på helgen. Dock tar han inte en omväg för att sätta sig någonstans för att dricka en öl. Utan det sker till maten eller framför tven på kvällen. Jag ser detta inte som ett problem då jag aldrig ser ett förändrat beteende på honom. Han dricker dock bara öl. Det är inte så att om det inte finns öl hemma så letar han inte upp något annat alkoholrelaterat att ersätta det med. Utan dricker oboy, läsk, vatten eller juce i stället. Varningsklockor man ska leta efter är bland annat om det är ett problem att det inte finns hemma, att personen börjar hymla om hur mycket den dricker eller om personen får personlighetsförändring relaterad till alkoholen, lika om du upplever att mängden ökar. Då är det troligen inte smaken som är drivkraften utan snarare något form av rus. 

Svar på tråden Har han alkoholproblem eller överdriver jag?