• M12

Domningar med HYPERtyreos??

Hej!

Jag har nyligen varit hos läkaren pga extrem trötthet, huvudvärk, svettas mkt och har darrande händer. Hon ringde och sa att jag har lågt TSH som tyder på hypertyreos och jag ska ta fler prover.

Det jag tycker är konstigt är att jag har domningar i fingertopparna vilket stämmer mer in på hypotyreos än hyper. Kan en få sådana besvär även vid hypertyreos?

Jag går inte heller ner i vikt vilket känns konstigt och har problem med minnet och känner mig dimmig i huvudet. Har alltså fler symptom som jag tycker stämmer in mer på hypotyreos än hypertyreos.  

• Svar på tråden Domningar med HYPERtyreos??
  • Minza83
    M12 skrev 2015-01-18 00:11:23 följande:

Hej!

Jag har nyligen varit hos läkaren pga extrem trötthet, huvudvärk, svettas mkt och har darrande händer. Hon ringde och sa att jag har lågt TSH som tyder på hypertyreos och jag ska ta fler prover.

Det jag tycker är konstigt är att jag har domningar i fingertopparna vilket stämmer mer in på hypotyreos än hyper. Kan en få sådana besvär även vid hypertyreos?

Jag går inte heller ner i vikt vilket känns konstigt och har problem med minnet och känner mig dimmig i huvudet. Har alltså fler symptom som jag tycker stämmer in mer på hypotyreos än hypertyreos.  

Läkaren sa nog fel? Lågt tsh tyder ju på hypotyreos.. Hypertyreos är väl motsatsen
  • jeanette02

Lågt tsh pekar mot hypertyreos. Själv ligger jag på 0.3 och det är vid nedre strax under normalvärdesgräns. Tydligen är det lite olika gränsvärden som gäller. Men sedan ska även fritt t4 och t3 vara förhöjda vid hypertyreos.

Man kan få en mängd olika symtom o h en del liknande de vid hypo. Beror på vilken hypertyreos du har om det är det som är problemet.

Har själv också de symtom du beskriver.

• M12
    jeanette02 skrev 2015-01-18 09:04:38 följande:

Lågt tsh pekar mot hypertyreos. Själv ligger jag på 0.3 och det är vid nedre strax under normalvärdesgräns. Tydligen är det lite olika gränsvärden som gäller. Men sedan ska även fritt t4 och t3 vara förhöjda vid hypertyreos.

Man kan få en mängd olika symtom o h en del liknande de vid hypo. Beror på vilken hypertyreos du har om det är det som är problemet.

Ok, skönt att höra. Fick stickningar/lättare domningar i ena sidan av ansiktet och tungan i natt också. Så en blir ju lite orolig.
  • M12
    jeanette02 skrev 2015-01-18 09:04:38 följande:

Hur har det gått för dig Jeanette? Hur länge har du haft diagnosen och hur går behandlingen? 

Tycker det är jättejobbigt att inte veta så mycket och att det tar sådan tid inom vården. Jag har fått en remiss skickad till endokrinologiska kliniken men vet inte än när jag får tid där.
  • jeanette02
    M12 skrev 2015-01-24 20:10:04 följande:

Hur har det gått för dig Jeanette? Hur länge har du haft diagnosen och hur går behandlingen? 

Tycker det är jättejobbigt att inte veta så mycket och att det tar sådan tid inom vården. Jag har fått en remiss skickad till endokrinologiska kliniken men vet inte än när jag får tid där.

Hej du, jo jag fick problem under min senaste graviditet och fick då diagnosen sub klinisk hypertyreos och sedan har jag dragits med dessa besvär som starkt begränsar livet. Då mitt tsh är för lågt men t 3 och fritt t4 är ca normalt så får jag tyvärr ingen behandlig mer än symtomlindrande, (blodtryck sänkande medicin och även sömntabletter tacksam för det är jag sannerligen) Dock får jag lämna prover ofta för att de ska kunna sätta in behandling om det förvärras. Har varit på endokrinologmottagning och de gjort röntgen och radiojodupptagsmätning på sköldkö.

Ett tips är att ringa till mottagningen där remissen är skickad och hörahur det går ibland kan man få en tid snabbare då.

Vad har du för symtom?

Själv lider mest av muskelsvaghet, värmeintolerans och av ständigt vara uppvarad men samtidigt utmattad även mentalt. Fel ord hoppar ur munnen och denna vibrerande känsla i händer, ögon,öron ja hela knäppa kroppen.

Man kan ju ha svängande värden så man går fram och tillbaka mellan hypertyreos och sedan hamna i hypotyreos, tror det är vanligt vid inflammation i sköldkörteln. Det finns många typer av hypertyreos.

Du kan hitta mycket info på tror det heter Sköldskörtel föreningen googla :)

Hoppas du får snart klarhet i dina besvär och hjälp...och de har väl tagit andra prover och kollat upp dig för att utesluta annat?
  • M12
    jeanette02 skrev 2015-01-26 10:00:12 följande:
    Hej du, jo jag fick problem under min senaste graviditet och fick då diagnosen sub klinisk hypertyreos och sedan har jag dragits med dessa besvär som starkt begränsar livet. Då mitt tsh är för lågt men t 3 och fritt t4 är ca normalt så får jag tyvärr ingen behandlig mer än symtomlindrande, (blodtryck sänkande medicin och även sömntabletter tacksam för det är jag sannerligen) Dock får jag lämna prover ofta för att de ska kunna sätta in behandling om det förvärras. Har varit på endokrinologmottagning och de gjort röntgen och radiojodupptagsmätning på sköldkö.

Ett tips är att ringa till mottagningen där remissen är skickad och hörahur det går ibland kan man få en tid snabbare då.

Vad har du för symtom?

Själv lider mest av muskelsvaghet, värmeintolerans och av ständigt vara uppvarad men samtidigt utmattad även mentalt. Fel ord hoppar ur munnen och denna vibrerande känsla i händer, ögon,öron ja hela knäppa kroppen.

Man kan ju ha svängande värden så man går fram och tillbaka mellan hypertyreos och sedan hamna i hypotyreos, tror det är vanligt vid inflammation i sköldkörteln. Det finns många typer av hypertyreos.

Du kan hitta mycket info på tror det heter Sköldskörtel föreningen googla :)

Hoppas du får snart klarhet i dina besvär och hjälp...och de har väl tagit andra prover och kollat upp dig för att utesluta annat?
    Usch då, låter kanske fel men hoppas t3 och t4 går upp så att du kan få behandlingen igen om du inte börjar må bättre snart. Har läst att en kan må dåligt ett tag efter värdena är ok också. 

Tack för tipset, den mesta info en hittar är ju om hypotyreos.

Jag har ganska liknande symptom som dig, dock inte så skakig som jag uppfattar att du är. Läkaren frågar om jag har hjärtklappningar, o visst det har jag ju till och från men inte så jättemkt så avvaktar med betablockerare, tycker det verkar läskigt att ta hjärtmedicin när jag inte har så hög puls (ca 75/min) eller blodtryck.

Mina övriga symptom:
    Väldigt trött
    Nervositet och oro
    Svettningar
    Muskelsvaghet
    Frekvent tarmtömning
    Illamående till och från
    Darrighet
    Ögonsymtom, känner mig mer torr och grusig i ögonen än vanligt
    Mindre mens än vanligt
    Yr
    Överkänslig, lätt till gråt och ledsamhet
    Dåligt minne
    Ont i senor och muskler ibland
    Stickningar i händer och fötter och är kall där, det tror jag iofs beror på att jag inte rör mig så mycket som innan och det har påverkat blodcirkulationen. 
    Koncentrationssvårigheter

Läkaren har skrivit såhär om mina värden:

Kraftigt sänkt tsh, lätt förhöjt fritt t3 o fritt t4, vet inte vilken form av hypertyreos det är. 

Ja, det har tagit en hel del prover och tyvärr visade dem inte på något, hade vart skönt om det va något annat också som går att bota snabbare.

• jeanette02

Ja ett par provomgångar hade jag förhöjda t3 o t4 sa Endo först när jag var där. Alltså prover tagna under ett par år på min vanliga vct innan jag tjatade till mig en grundlig undersökning på endokrinologin. På vct avfärdades det, tror faktiskt inte de ens tittade på proverna ordentligt.

Så vänta lite och se vart det barkar för min del.

Hur/när började dina besvär?

Svar på tråden Domningar med HYPERtyreos??