• BinniBoo

Tillväxtultraljud pga stillastående SF mått

Ska på TUL på onsdag pga stillastående SF mått.. I vecka 30+0 var SF måttet 30, vecka 33+0 var SF måttet fortfarande 30 så fick en tid för att mäta igen en vecka senare i vecka 34+0 och då var SF måttet fortfarande 30 så BM skickade remiss för TUL som jag ska göra i vecka 34+6.

Jag har en son sedan tidigare och då låg jag överst på SF kurvan, gick 11 dagar över tiden och ändå var han liten när han föddes (3165g, 51 cm). Och denna gång har jag legat strax ovanför mitten på kurvan men nu alltså dalat neråt och ligger nästan på lägsta nu. (Bifogar bild så ni lättare kan se jämförelsen)

Går och oroar mig över detta nu och funderar på vad man gör om det visar sig på TUL att han är alldeles för liten?? Vad kan man göra? Är det bara att plocka ut han som gäller?

(¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 Lillebror BF 150225 ♥¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Tillväxtultraljud pga stillastående SF mått
  • Mamani88

Jag förstår din orolighet, eftersom jag går igenom samma situation nu. Jag är i vecka 30+2 och min SF mått ligger stilla sedan v.26. Var på tillväxtultraljud  för 2 dagar sen. De beräknade bebisens vikt och den låg på 1350 g alltså -14% , enligt barnmorskan är det fortfarande normal vikt. Fostervattnet var normal och flödet i navelsträngen var också normal. Så hon gjorde en till undersökning för att veta varför bebisen ligger på minus. och då kollade hon blodkärl som går till moderkakan. Efter en väldigt noggrann  undersökning av läkaren såg hon att det fanns nästan inget blodflöde på vänstra sidan. Ska på en till tillväxtUL om 2 veckor för att kolla att bebisen mår bra och om blockeringen i blodkärlet är tillfällig. Är oxå väldigt orolig, och har en magkänsla att de kommer att plocka ut bebisen  Rynkar på näsan

Svar på tråden Tillväxtultraljud pga stillastående SF mått