• CarolineB

5 månaders vaknar 1 gång i timman

Hej!

Jag har en snart 5 månader gammal son som sedan födseln har sovit otroligt bra. Men för ett par veckor sedan har han börjat vakna varje timma eller 2 ggr varje timme. Han tappar nappen och blir ledsen. Har försökt ta bort nappen vilket resulterat i väldigt mycket gråt på nätterna, läggningen går oftast smärtfritt.

Någon som har tips på hur jag ska göra? Antar att jag måste få bort nappen på nätterna. Blir det förvirrande för honom om jag låter honom ha nappen på dagtid?

• Svar på tråden 5 månaders vaknar 1 gång i timman
  • maribel

Om din son sedan födseln sovit bra är det bara att säga Grattis! Att han under ett tag vaknar oftare på nätterna kan ha med tillväxtfas eller bara en orolig period att göra. Kan han vara hungrig om han sover oroligare och vaknar mer? Oavsett låter det fel att vänja av en sådan liten bebis med sugbehov av med nappen redan nu.
    Mitt råd är att först tänka över om han är mätt? Sedan avvakta en period för att se om det är en utvecklingsfas och förhoppningsvis vänder det igen.

Min pojke på 7 mån sov hyfsat dem senaste månaderna och vaknade 2 ggr per natt men nu sen 1 mån tillbaka har han börjat vara mer orolig och vaknar 0100 0300 0400 0500 0600 puh! Nu senaste 2 nätterna har han "bara" vaknat 2ggr igen.

• CarolineB

Tack för råd och tips!

Okej då kanske vi bara ska hålla ut, men det tär på en ????

Tror inte att han är hungrig, får gröt vid 18 sen en flaska ersättning vid 19 när han lägger sig och ytterligare en flaska runt 22. Självfallet ger jag honom mat även på natten om han vill ha.

Tänkte mest om det är nappen som stör honom. Men som du säger så kan det vara en tillväxtfas han är i. Och ja vi är otroligt lyckligt lottade som haft en bebis som sovit så bra men det gör inte det här mindre jobbigt! ????

Hoppas de goda vanorna håller i sig för din lille grabb! ????

• maribel

Ja, då verkar det ju inte som han är hungrig. Ja, det är sååå jobbigt när dem vaknar ofta. Vår lilla kille ammades varje timme hela natten dem två första månaderna Rynkar på näsan så nu är det iallafall bättre men trött blir man. Hoppas det vänder snart för er också.
    Detta är vårt tredje barn och har "lärt" mig att det vänder hela tiden under det första året och att det är så svårt att få in rutiner men sen blir det betydligt lättare igen.

• Limaliie

Min är likadan och det är rätt normalt vad jag förstått. Hon är också 5,5 månad snart.

• CarolineB

Hej igen!

Nu har det ju gått ett tag sen jag startade tråden... Lillkillen sover äntligen bra igen fast på mage!! Barnet sover men mamman kan inte sova alls nu, ligger och oroar mig för att han ska kvävas. Men vänder jag honom till rygg vaknar han med en gång.

Hur är det, är det ok och ofarligt att sova på mage när de kan vända sig själva? Han har ingen kudde men tycker att han kunde vända huvudet lite mer åt sidan iallafall...

Vad har ni för erfarenheter av detta?

• Limaliie

Det ska vara ok när de vänder sig själva. Då kan de även kontrollera sig själva om de inte skulle få luft har jag hört.

Min vänder sig också och sover på mage oftast varje natt.

Svar på tråden 5 månaders vaknar 1 gång i timman