• frallan82

ny på FL. Behöver stöttning & hjälp :(

Hej. Jag har ätit p-piller i över 15 år & har aldrig försökt att bli gravid tidigare.
    I somras så bestämde vi oss för att sluta med p-piller. Mensen kom efter någon månad precis som den skulle (hade ej mens med mina p-piller).
    Är gastric bypass opererad & det sägs att det ska vara lättare att bli gravid då.
    Men det händer inget. Har en app (womanLog) på mobilen. Där kan jag skriva symtom, den räknar ut när ägglossningen är (& jag känner riktigt av ägglossningen). Kissar inte efter sex, ligger högt med benen.. Ja ALLT! Talade med kvinnokliniken & de hjälper inte en för än man försökt i ett år. Jag är 33 år & sambon 25 år. Jag vill/kan ju inte vänta hur länge som helst.
    Någon som har tips på vad vi kan göra.
    Blir SÅN besvikelse varje gång mensen kommer :(

• Svar på tråden ny på FL. Behöver stöttning & hjälp :(
  • Jag är bara jag

Du skriver under svårt bli gravid,men det har du inte alls. Man måste ha försökt minst 1,5 år för att det ska räknas som svårt. Ett år är helt normalt att det tar!  Glad  Är man fertil blir man gravid inom två år så vissa landsting har tvåårsgräns t.o.m. Och vem vill att det ska ta tid? Vi är inne på snart 9 år,men då får man ju bara fortsätta kämpa.
    Du bör absolut kissa efter samlag,det finns risk för infektion annars och man blir definitivt inte lättare gravid av att inte kissa. Skippa det där med benen också-funkar inte alls. Stående sex är ju liksom ingen p-metod.  Tungan ute 
    Det som kan påverka fertiliteten positivt är att sluta röka,inte dricka mängder med kaffe,du ska självklart inte äta NSAID-piller och mannen bör inte ha pungen för varmt som t.e.x. bastu.

• Biet

Mannen kan köpa ett test på apoteket som med hjälp av det kan visa på hur aktiva hans spermier är. Är de inte aktiv tillräcköigt så kan det vara en orsak till varför du/ni inte blir gravida.

Sedan är det som tidigare skrivet att upp till ett års försök räknas som normalt för att kunna behöva kämpa innan man lyckas.

Hoppas att det löser sig för dig/er & ni lyckas.

Kram

Svar på tråden ny på FL. Behöver stöttning & hjälp :(