• Blahonga

Ger man presenter vid förlovning?

En av mina absoluta bästa väninnor ska förlova sig med sin kille sen flera år tillbaka. Jag älskar dem båda två, men ser dem bara kanske en gång om året/varannat år, då de bor på en båt utomlands. 

Grejen är att jag aldrig varit med om att man ger presenter vid en förlovning (å andra sidan har jag faktiskt inte varit på en förlovningsfest heller), utan bara vid bröllop (eller dop och sånt, såklart). 

Nu är de i Sverige och ska fira sin förlovning, så jag undrar hur jag ska göra. De ska gifta sig där de bor,  men komma till Sverige och fira bröllopet, så då kommer jag att ge bröllopspresenten. 

Så hur gör vi? Köper nåt litet eller inget alls, eller vad? Hjälp, tack :)

• Svar på tråden Ger man presenter vid förlovning?
  • Anonym (***)

Hur ska de fira förlovningen, ensamma eller med andra?

• Anonym (m)

Present vid förlovning är det nog bara närmaste familjen som ger. Men om de ska ha ett förlovningskalas kan du väl ge en present eller blomma.

• Blahonga

De har fest här i Sverige med hennes familj och närmaste vännerna dit vi är bjudna. 

Tack för era svar. Jag känner själv att jag inte "bör" (eller inte vill åtminstone) komma tomhänt, så då är nästa fråga; VAD... Tyvärr har vi en himla begränsad ekonomi, så inte något för avancerat har vi råd med...

• isabelless
    Blahonga skrev 2015-01-14 15:49:13 följande:

De har fest här i Sverige med hennes familj och närmaste vännerna dit vi är bjudna. 

Tack för era svar. Jag känner själv att jag inte "bör" (eller inte vill åtminstone) komma tomhänt, så då är nästa fråga; VAD... Tyvärr har vi en himla begränsad ekonomi, så inte något för avancerat har vi råd med...

En korg med en flaska vin, goda ostar och lite kex kanske?
  • Blahonga

Åh, trevligt förslag! :) Får de ta med sig det på flyget sen? De stannar bara en kort, kort visit i Sverige och kommer inte att hinna njuta av det innan de åker.

• BuoBä
    Blahonga skrev 2015-01-14 15:58:57 följande:

Åh, trevligt förslag! :) Får de ta med sig det på flyget sen? De stannar bara en kort, kort visit i Sverige och kommer inte att hinna njuta av det innan de åker.

Det är nog inte så smart då. Flyger de vill de troligen inte släpa på massa stora presenter.

Kanske ett par nyare pocketböcker av svenska författare, som de kan ta med och läsa? Eller en svensk film på DVD? Något de saknar där de bor, tex nåt godis?
  • Blahonga

Böcker gillar jag att ge, bra förslag :) Det blir det definitivt om jag inte skulle komma på nåt som skulle passa dem ännu bättre. 

Jag har en liten idé i huvudet, nånstans, någon gång så har jag sett en figur (porslin, lera, trä?) i form av ett älskande par som håller om varandra. Det skulle passa dem förträffligt, då de är fantastiskt fina ihop. Någon som har nån aning om vad jag menar?

• Blahonga

Vet att det finns på Cervera, men det är inte dem jag tänker på. Liknande, absolut, men inte dem...

• Blahonga

Åhnej, det är det! Tårtdekorationer, vad typiskt! Fast ska gå in och kolla vidare på sidan. Tack! :)

• Pinot noir

Oroa dig inte, vi fick ett sådant par i bröllopspresent och jag fattade inte att det är en caketopper förens min kusin gifte sig och hade ett sådant par på tårtan. 
    Men det kanske är jag som är korkad

• Blahonga

Ja, det är det, eller hur? Jag har ju som sagt aldrig varit med om det,  men återigen kanske det beror på att jag faktiskt inte gått på något förlovningskalas, heller, vem vet. 

Men jag pratade med gubben om det och vi kom överens om att eftersom jag faktiskt inte vill komma tomhänt (det är ändå en av mina absolut bästa kompisar, de har en stor fest, plus att familjen kommer från Iran där det är kutym att ta med sig något på en bjudning) så kom vi överens om att vi köper något. 

Problemet är att det jag hittar kostar från 399:- och uppåt. Men om vi nu väljer att ta med något, så spelar det väl egentligen ingen roll vad presenten kostar? 

• aleydis

Du får nog fråga nån släkting till dem från samma kultur, det är ingen svensk grej med förlovningsfester. Figurerna du pratar om heter willow tree och säljs bland annat i en liten butik i gamla stan och på nätet.

• vikarien

Vi fick ett par stycken presenter, från våra föräldrar och någon mer. Men vi hade inget kalas.

Vi fick bland annat en pajform i form av ett hjärta. Lite sött och symboliskt sådär

Ett kärlekstroll fick vi med, men kommer inte ihåg vad märket heter. Tror dom finns på typ cervera och såna affärer

• Anonym (kär!)

jag har bara blivit grattad av mina föräldrar när jag förlovade mig, inte av kompisar

• Blahonga

aleydis - Ja, jag hittade dem på zendy.se eller nåt sånt. Såå fina! Ska googla runt lite och se om jag hittar dem lite billigare. 

Jag tänkte faktiskt också på köksartiklar (typ hjärtformad pajform), men jag inbillar mig att om man bor på en liten träbåt, så kanske man inte har så jättemycket plats att baka/laga mat på... Vill inte fråga henne heller ;) 

Att fråga någon av samma kultur kan ju vara en bra idé. 

Kärlekstroll hittar jag dock ingen info alls om när jag googlar, synd, det lät sött :)

• Anonym (m)

Alltså om de ska flyga hem med en gång så skippa present. I alla fall något som är stort o som de måste släpa på. Jag själv hade inte uppskattat det. Möjligtvis något minilitet.

• Blahonga

Ja, jag tänker också på det, att det måste vara litet och inte för tunga. Några av de där vackra figurerna (kärleksparen) är av sten, så de är uteslutna...

Svar på tråden Ger man presenter vid förlovning?