• Anonym (Gustav)

oregelbundet scema

Hej .Jag har ett schema med diverse olika tider jag jobbar. Min tjänst är på 100% och jag jobbar heltid just nu. Jag planerar att vara föräldraledig på 20%. För att detta ska gå ihop måste ett nytt schema skapas. Det kommer inte gå att utläsa från mitt nya schema vilken dag som är vanlig ledighet (motsv. helger för de som jobbar mån-fre) och vilken dag som är föräldraledighet.Spelar det någon roll vilken dag jag anger som den lediga dagen varje vecka? 
  • Svar på tråden oregelbundet scema
  • Försäkringskassan

Hej!

Ja det  kan ha betydelse om du tänker ta ut föräldrapenning med helt sjukpenningnivåbelopp så gäller det att du inte kan arbeta den dagen.

Men däremot kan man ta ut dagar med lägstanivåbelopp under förutsättning
    att du arbetar högst 7 timmar en dag.

Hälsningar
    Vera, handläggare

• Anonym (Gustav)

När du skriver "inte kan arbeta", inkluderar det alla dagar på schemat där jag är ledig? Vad krävs för att jag inte ska "kunna" arbeta? Jag har ju möjlighet att jobba heltid men vill inte pga att jag vill träffa mitt barn mer. Om jag enligt schemat är ledig tis, tor och sön, spelar det då någon roll vilken av dessa dagar jag anger som den föräldralediga dagen?

• Försäkringskassan

Hej!

Vad min kollega menar är att du inte kan ta ut föräldrapenning en dag som du arbetar på.

När det gäller uttag av föräldrapenning på sjukpenningnivå på arbetsfria dagar så kan man inte ta ut föräldrapenning på enbart de dagarna. Som arbetsfria dagar räknas normalt dagar för veckovila, alltså lördag-söndag. Om dina arbetstider på heltid är måndag-fredag så räknas lördag-söndag som redan lediga dagar. Då bör du lägga ditt uttag av föräldrapenning någon annan ledig dag under veckan.

Om du däremot har ett arbete med oregelbundna arbetstider måndag-söndag finns inte samma begränsning. Då kan du lägga föräldrapenningen på valfri ledig dag.

Hälsningar
    Harry, handläggare

• Anonym (Gustav)

Då förstår jag. Finns det någonting som säger att jag måste ta en dag i veckan för att få ihop 20%, eller kan jag t ex ta ut en dag ena veckan, två dagar nästa vecka och ingen dag vecka tre för att då få ett snitt på en dag i veckan?

• Försäkringskassan

Hej!

Du behöver fylla upp med föräldrapenning i samma omfattning som du går ner i arbetstid varje vecka.

Arbetar du fyra dagar per vecka så behöver du ta ut minst en dag i veckan med föräldrapenning för att SGI:n ska vara skyddad.

Hälsningar

Malin, handläggare

• Anonym (Gustav)

Min arbetstid har hittills varit utslaget på ett rullande sexveckorsschema där den genomsnittliga arbetstiden är heltid, men den faktiska arbetstiden varje vecka är aldrig precis en heltid. Så kommer det fortsätta vara fast 80% istället för 100%. Därför tänkte jag att jag kan göra något liknande med föräldrapenningen. Jag kan ju som sagt inte veta vilka dagar som motsvarar veckovila och vilka som är föräldraledighet.

• Försäkringskassan

Hej!

När man tittar på om en förälder skyddar sin SGI så tittar man veckovis. Det kan vara så att du utifrån det schema du får på 80 % inte behöver ta ut någon föräldrapenning alls eller att du vissa veckor behöver ta ut fler än 1 dag.

Du får börja utgå från vad din genomsnittliga veckoarbetstid är på heltid. Det är den tiden du sen måste se till att komma upp i varje vecka för att skydda din SGI. Du räknar sen ihop hur många timmar du arbetat och fyller på resterande med föräldrapenning.

Som exempel:
    Om du har en genomsnittlig arbetstid på heltid på 37 timmar/vecka vilket då är den tid du ska skydda. Om du en vecka enligt ditt schema på 80 % jobbar 37 timmar eller mer behöver du den veckan inte ta någon föräldrapenning. Däremot så måste du varje vecka du arbetar minder än 37 timmar fylla upp med föräldrapenning hel- eller del av dag. En hel föräldrapenning dag skulle enligt mitt exempel var värd 7,4 timmar (37 / 5 = 7,4). Skulle du en vecka kanske jobba 20 timmar så är det alltså 17 timmar vilket blir 2 hela dagar + 1/2 dag.

Hoppas jag inte krånglat till det för mycket för dig nu och att det går att förstå hur det fungerar.

Eftersom vi här endast kan svara generellt på hur det fungerar så rekommenderar jag att du istället ringer till oss på 0771-524 524 för att få hjälp med hur du skulle kunna lägga upp din föräldrapenning.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden oregelbundet scema