• Anna198407

Hur lång tid ska man ge amningen ett försök när det inte funkar?

Har precis fått mitt första barn som blev förlöst med akut kejsarsnitt pga 2 dygns försök med igångsättning som inte gav så mycket resultat .

Mjölken kom ju då inte igång direkt utan det tog ett par dagar med hjälp av pumpning då sonen bara surade vid bröstet .

Nu har jag pumpat i 1 vecka var tredje timme och min mjölk är hyfsat igång men inte i tillräcklig mängd som han ska ha .

Men det går verkligen inte att lägga till honom , han blir riktigt arg. Han tar bröstet i munnen men han tar inte det där stora taget och suger. Jag har försökt med amningsnapp , hålla honom i lite olika positioner, vi har försökt att ge honom lite ersättning till att börja mef för att stilla hungern och sedan lägga till honom , men det går verkligen inte !

Och det här med pumpningen funkar väl bra sålänge mannen är hemma och sedan får jag försöka lösa det på egen hand .

Men hur länge ska man egentligen försöka?

Jag är villig att ge det ett försök. Men frågan är hur länge det är lönt att hålla på?

Med tanke på hur bunden jag blir till pumpmaskinen hela tiden .

• Svar på tråden Hur lång tid ska man ge amningen ett försök när det inte funkar?
  • anidue

grattis till bäbisen!
    tråkigt att ni fick gå igenom så mycket strul, systerkramar

amningshjälp?
    mig hjälpte de inte alls, men min granne fick väldigt bra stöd och hjälp. det kanske beror på vem som tar emot dig?

ge inte upp, modersmjölk är bäst, visst är det asjobbigt med pumpningen, men för bäbisens skull vännen.
    kan kombinera med ersättning, men försök att ge så mycket modersmjölk det bara går
    rådgör med bvc, men låt de inte övertala dig att sluta amma. det kan du göra längre fram, typ vid fyra mån.

• mamaG

Jag skulle verkligen vilja säga att du måste tänka på dig själv också. Amningshjälpen hjälpte mig inte det minsta när jag hade mitt amningshelvete. Jag delammade i två månader och lade sedan ner helt. Det resulterade bara i en myyyyyycket gladare bebis och en lika mycket gladare mamma.

• Lina Loppan

Jag helammade i 3 månader. Sedan ville hom ta bröstet sämre och sämre. Hon tog flaska jättebra. Både med bröstmjölk och ersättning. Var i kontakt med både bvc och amningsmottagningen och fick en massa råd men inget hjälpte. Jag provade i tre veckor efter att hon började vägra sedan sa bvc att jag skulle ge ersättning och det gjorde jag. Har inte ångrat att jag slutade amma då dottern valde att inte amma. Gör det som känns bäst för er. Tar han flaska bra så ge honom ur flaska. ORKAR du pumpa så gör det annars ge ersättning. Att försöka och försöka och det inte funkar tar både på dina och bebisens krafter. Du blir verkligen ingen sämre mamma för att du inte ammar. ????

• mamaG
    anidue skrev 2015-01-13 14:01:00 följande:

grattis till bäbisen!

tråkigt att ni fick gå igenom så mycket strul, systerkramar

amningshjälp?

mig hjälpte de inte alls, men min granne fick väldigt bra stöd och hjälp. det kanske beror på vem som tar emot dig?

ge inte upp, modersmjölk är bäst, visst är det asjobbigt med pumpningen, men för bäbisens skull vännen.

kan kombinera med ersättning, men försök att ge så mycket modersmjölk det bara går

rådgör med bvc, men låt de inte övertala dig att sluta amma. det kan du göra längre fram, typ vid fyra mån.

Bäst för bebisen är att ha en mamma som mår bra. Och ersättning är precis lika bra för barnet som bröstmjölk. Närheten går att ordna ändå (flaskmata hud mot hud t ex). Lägg inte skuld på en mamma som redan har det kämpigt.
  • gbgumman

Två veckor med ammningsnapp kämpa jag innan det började funka smärtfritt. Amma sedan i 8 mån.

• Gina43
    mamaG skrev 2015-01-13 14:07:57 följande:

Bäst för bebisen är att ha en mamma som mår bra. Och ersättning är precis lika bra för barnet som bröstmjölk. Närheten går att ordna ändå (flaskmata hud mot hud t ex). Lägg inte skuld på en mamma som redan har det kämpigt.

Tycker inte att inlägget lade skuld på mamman. En vecka är inte lång tid att försöka och mamman vill ju ge det fler chanser! Bara för att du haft en dålig amningserfarenhet där du inte blev hjälpt innebär inte att TS inte kan ha en annan upplevelse och vända läget?

Jag vet hur det är att ha en kämpig start. Jag fick pumpa i 4 veckor när min son var sjuk, då vi var på neonatal. Jag är hemskt glad för att vi fick en bra lösning för amningen eftersom det hjälpte oss med anknytning (+ att min son knappt varit sjuk efter tiden på neonatal - han är 6 mån nu).

TS: Det finns hjälp att få! Samtidigt är klart att det finns gränser. Prova att be om hjälp innan du ger upp! Stor stödkram!
  • gbgumman
    Gina43 skrev 2015-01-13 14:42:25 följande:
    Tycker inte att inlägget lade skuld på mamman. En vecka är inte lång tid att försöka och mamman vill ju ge det fler chanser! Bara för att du haft en dålig amningserfarenhet där du inte blev hjälpt innebär inte att TS inte kan ha en annan upplevelse och vända läget?

Jag vet hur det är att ha en kämpig start. Jag fick pumpa i 4 veckor när min son var sjuk, då vi var på neonatal. Jag är hemskt glad för att vi fick en bra lösning för amningen eftersom det hjälpte oss med anknytning (+ att min son knappt varit sjuk efter tiden på neonatal - han är 6 mån nu).

TS: Det finns hjälp att få! Samtidigt är klart att det finns gränser. Prova att be om hjälp innan du ger upp! Stor stödkram!
    Känner likadant. Hade det också utkämpigt med neo pumpning och så vidare. Men jag ville verkligen inte ge upp och krävde hjälp. Så glad att jag gjorde det. Älskade att amma mina barn. Med andra barnet gick det lättare.
  • Anna198407

Jag har hjälp utav BVC och amningsmottagningen. Jag har den uppfattningen själv att bröstmjölk är det bästa som man kan ge och är därför först och främst för mitt barns skull villig att ge det en chans .

Jag har bara funderat över hur lång tid man ska ge det med tanke på att man blir så bunden till pumpen och ska klara av att både hålla koll på bebis , pumpa och försöka hinna vila och äta medans han sover .

Dock så känner jag också att jag inte fick den starten med mitt barn som jag ville pga det slutade med snitt vilket gjorde att jag fick inte upp honom på mig. Det tog nog ca 2,5-3 timmar pga jag flyttades till intensiven för bevakning medans bedövningen släppte. Sedan kunde jag ha honom lite grann hos mig bara de närmsta 2 dygnen pga jag hade så ont i såret. Så det kan jag faktiskt må lite dåligt över att jag inte fick vara så delaktig i hans första tid . Har fortfarande svårt att försöka göra det bekvämt för honom när jag ammar för jag kan inte sitta och ligga hur som helst än.

Lite jobbigt , men absolut att jag ändå fortfarande vill försöka

• fluu

Så länge du orkar och vill.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • CatEyes

Försök så länge du själv orkar. Jag gjorde misstaget att lyssna på de som sa att amning är bäst men jag pumpade så mycket att jag slarvade massor med maten och mådde jätte dåligt. Jag vart så stressad över att jag skulle pumpa vart tredje timme och att jag annars skulle vara en dålig mamma om jag inte gav bröstmjölk.

Efter fyra månader gav jag upp och gav bara ersättning. Jag blev som en helt ny människa och jag kunde äntligen njuta av att bara mamma. Det bästa av allt var att min bebis mådde toppen

Svar på tråden Hur lång tid ska man ge amningen ett försök när det inte funkar?