5-årig pojke-mkt konflikter
Hej,
jag har ett barn, jag är själv pedagog, och både på jobbet och hemma hjälper till barn att utvecklas efter sin behov och förmågor, men man känner och ser sitt eget barn lite annorlunda ..
jag skulle vara mycket tacksam om du kunde svara några frågor:
min kille han är nästan 5 år, han är mkt smart, ev lite mer framme är andra 5-åringar, han är mkt intresserad av siffror, bokstäver, vill pyssla, skapa fina saker, bygga lego är aktiv och social, men jag blir lite orolig, och vet inte om det är ganska "normalt" att han lyssnar oss så dåligt fortfarandet??? Det vanliga, säger vi tre gånger t ex att inte klättra ngstans, det gör han ändå, och så många gånger under dagen. han är även ofta impulsiv, kan göra saker snabbt och sedan ångrar han sig, jäääääte mkt nyfiken och gör ofta ngt av nyfikenhet (inte alltid positiva saker, dras mest till dem och det som är busiga, men kan ta hand om små pluttar på förskola på gulligt sätt), ibland kan vara svårt att koncentrera sig när vi berätta ngt, fast har bra tålamod och gör saker färdigt med det han tycker är intressant.
Sover mycket bra alla nätter men han har blivit rädd för mörkret, "häxor", och kanske "ngn som går på övervåningen".
Vi pratar ganska mkt med honom, hur han mår, hur han haft på förskolan, vi leker mkt med honom (mest på helgerna), vi började tom rita en teckningbok - han ritar bilder på hur han har upplevt dagen, och pratar om hans humör.
Jag vet inte, om jag upptäcker för mkt små detaljerad allt och jag vet att jag kanske pratar för brett om allt? Jag försöker stanna lugn, men ibland få jag nerv-utbrott, blir ledsen eller börjar prata med hög ton, sedan lugnar vi oss och är sams igen :).
Det mkt text, men försökte förklara, hur mkt bra eller tvärtom-dåliga dagar kan vi ha. Måste vi börja bli oroliga för ngt, tycker du?