• Anonym (fundersam)

petidin vid förlossning

Jag väntar nu mitt andra barn och har funderingar inför förlossningen. När min son föddes fick jag petidin när jag var cirka tre centimeter öppen. Jag tror barnmorskan tyckte att jag spände mig. Två timmar senare kom sonen ut, grå och andningspåverkad. Han fick motgift men var slö i flera dagar. Vår son visade sig senare ha autism och självklart funderar vi på om andnings problemen kan ha påverkat på något sätt. Det kan man ju förstås aldrig få svar på. Min fråga är hur ni bm idag ser på petidin och vilka smärtstillande alternativ det finns i det förlossningskedet?

• Svar på tråden petidin vid förlossning
  • Aleksandra Barnmorska

Hej. Jag personligen ställer mig väldigt positiv till petidin men det ska ges i rätt skede av förlossningen i förhållande till omständigheterna. Tex till en utmattad förstföderska med lång latensfas med en öppningsgrad på 2-3 cm. Annars finns det akupunktur, värme, bad och sterila kvaddlar att tillgå

• Anonym (fundersam)

Anses andningspåverkan på fostret inte så allvarligt? Vår son var även slö i flera dagar. Dessutom undrar jag hur enkelt det är att beräkna hur lång tid förlossningen tar. Vår son föddes som sagt två timmar efter att jag fick petidinet, hela förlossningen tog fem timmar och började med regelbundna värkar.

Svar på tråden petidin vid förlossning