• Anonym (Studier och SGI)

Studier

Hej,
    har en fråga om studier och SGI. 

Jag har studerat med CSN och kommer göra det tills ca en månad innan jag har BF med mitt första barn. Innan studierna hade jag ett arbete som jag hade i 8 månader. Logiskt så bör min SGI vara skyddad då?
    Det jag har tänkt göra är att ta ut fp fram tills att barnet föds då jag förstått att man måste göra detta för att fortsätta skydda min SGI då studierna görs uppehåll ifrån innan barnet har fötts.
    Jag undrar om man kan ta ut typ en dag i veckan bara eller om det finns någon särskild gräns? Vill ju inte slösa på dagarna egentligen innan barnet har fötts...

• Svar på tråden Studier
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du arbetade innan studierna så kan den inkomsten hållas vilande under studietiden när man uppbär studiemedel från CSN. Om den skall aktiveras på nytt när studierna avslutas så måste du ta ut 5 hela dagar per vecka fram tills barnet föds. Från den dag barnet föds fram tills barnet fyller 1 år är SGI skyddad och under den tiden finns inget krav på att ta ut någon föräldrapenning.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

• Anonym (Studier och SGI)

Ok, bara så jag har förstått rätt: 

Om mina studier avslutas den 29 mars så måste jag from detta datum ta ut 5 dagar i veckan tills barnet har fötts. Efter det kan jag om jag vill i en månad strunta i att ta ut föräldrapenning alls, och ändå ha skyddat min SGI så att min föräldrapenning baseras på denna under hela föräldraledigheten?

Känns som en hel djungel detta hur man ska ansöka osv...kan man boka möte hos Försäkringskassan närmare BF och få hjälp med hur man ska ansöka?

• Försäkringskassan

Hej!

Ja, det stämmer.

Vi hänvisar till informationen som finns på vår hemsida. Eller så kan du besöka något av våra servicekontor eller ringa till vårt kundcenter för ytterligare information. Telefonnummer till kundcenter är 0771 ? 524 524.

Hälsningar

Malin, handläggare

Svar på tråden Studier