• Axo

Få i en envis 4-åring medicin

Sonen vaknade med väldigt ont i örat i dag. Vill få i honom flytande Alvedon, men det är helt omöjligt.

Han får panik så fort jag pratar om det. Har blandat ut med saft, men det märker han direkt. Finns det något jag kan blanda med som döljer smaken eller några andra knep för att få i honom det? Muta med godis funkar inte heller.

Han har hellre ont än tar medicin.

• Svar på tråden Få i en envis 4-åring medicin
  • Lucky

Har du provat med tabletterna som smälter i munnen? Eller helt enkelt att låta honom prova svälja en tablett istället?

• Axo
    Lucky skrev 2015-01-12 07:40:50 följande:

Har du provat med tabletterna som smälter i munnen? Eller helt enkelt att låta honom prova svälja en tablett istället?

Har inga sådana tabletter hemma, men det kanske vore något.

Vanliga tabletter funkar inte, han klarar inte att svälja dem.
  • Anonym (Minna)

Jag tror det värsta du kan göra är att "lura" i honom det, för då kanske han inte vågar lita på dig mer sen.

Försöker komma ihåg hur mina föräldrar fick mig att göra saker jag inte tyckte om. T.ex. när jag fick spågor i handen så ville jag inte att de skulle dra ut dem även om det gjorde ont att ha dem kvar. Då pratade de med mig och förklarade och mutade med att jag skulle få ett gosedjur sen (jag älskade gosedjur) och så lät de det gå i min takt och när jag hade lugnat mig och sa att jag var redo så fick de dra ut spågan (det kunde ta säkert en timme eller mer innan jag var redo, men mina föräldrar väntade tålmodigt tills dess, och det hade tagit ännu längre tid om jag känt mig pressad och märkt att jag skulle göra det för deras skull snarare än för min skull).

• nokla

Alvedon har ju ingen annan funktion än smärtlindrande för honom, så jag hade tänkt som så att antingen är barnet självt motiverat till att ta medicinen eller så får han välja att avstå.

• jenny99

Tablett som smälter i munnen funka på min ena dotter medan min andra vägra allt förutom suppar i många år.

• Annelie 76

Testa en annan sort. Flytande Ipren smakar citron och det finns en annan flytande paracetamol som smakar jordgubb (Alvedon som smakar skogsbär är äcklig). Annars finns brustabletter och stolpiller förutom de vanliga pillren som man sväljer. Det finns även tuggtabletter men de är äckliga. Nåt måste ju funka fast då måste du till apotek först...

• Axo

Tack för tipsen! Nu verkar öronvärken vara borta utan medicin, men jag ska absolut testa med sugtabletterna.

Det är ju fruktansvärt frustrerande att inte kunna få i sitt barn medicin när han skriker för att han har så ont.

• aleydis

Det finns även tablett-överdrag att köpa på Apoteket som ska göra det lättare för barn att svälja tabletter.

• Mickan76

Muta/belöna honom! "Nu är du sjuk och behöver ta medicin. Om du tar den varje gång vi säger till så får du en serietidning/legopryl/gå på bio/whatever när du blir frisk!"

• Axo
    Mickan76 skrev 2015-01-12 10:17:09 följande:

Muta/belöna honom! "Nu är du sjuk och behöver ta medicin. Om du tar den varje gång vi säger till så får du en serietidning/legopryl/gå på bio/whatever när du blir frisk!"

Mutade med skumtomtar idag, men inte ens det fungerar!
  • cosinus

Jag har en dotter som är jättesvår med medicin. Hon kräks upp i princip all medicin som man ger henne och ska det gå i måste man lirka till förbannelse och det ska sköljas ner med massor av typ saft.

Och hon djäklas inte, hon försöker verkligen, är så stor att hon begriper att det är bra för henne men kräks för att hon typ får panik för att det är så äckligt. Vi kan ha fått ner medicinen men det kommer upp igen 30 sekunder senare om hon inte lyckas bryta smaken i munnen på nåt sätt.

Men det som funkar bäst:

Ipren 200 men det är från 20 kg. Men det är tabletter och hon får tugga (även om det står att de ska sväljas hela). Då fixar hon det med en sked yoghurt eller fil och det ger då iaf effekt på feber och smärta.

Annars de här tuggtabletterna av alvedon. Hon fixar inte att ta dem som man ska men löser man upp dem i minimalt med vatten kan hon lirka ner det med rimliga mängder saft sen.

Får hon välja så väljer hon dock ff hellre suppar och då är hon snart 11. Inte så att hon vill ta suppar men av två onda ting tycker hon det är mindre läskigt.

Antibiotika har hon tack och lov bara behövt ta ett fåtal ggr men då har vi behövt få alternativ till kåvepenin för det går bara inte trots alla knep i världen.

Småsyskonen är inte alls likadana, de kan också tjorva men de är mer rimligt svåra att få i medicin. Dottern är en sort för sig :)

Svar på tråden Få i en envis 4-åring medicin