• Anonym (Gravid)

SGI?

Hej

Mitt 5 månadersvikariat tog slut 12/10 2014. Innan dess var jag föräldraledig. Jag har varit inskriven hos AF sedan 13/10 2014, söker med ljus och lykta efter ett heltidsarbete samt vikarierar vid behov på tidigare arbetsplatsen. Vi ska få barn i början av september i år och nu undrar jag om min SGI är nollan eller riskerar att bli det?

• Svar på tråden SGI?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du är inskriven på Arbetsförmedlingen och söker arbete upp till heltid så kan din SGI vara skyddad. Det gäller även om du kombinerar ett tillfälligt arbete med att vara arbetssökande.

För att ha skyddad SGI är det viktigt att det inte är några glapp mellan till exempel föräldraledighet och arbete eller arbete och arbetssökande. Det är även viktigt att du fortsätter vara aktivt arbetssökande ända fram tills att nästa barn föds. Om du av någon anledning inte skulle vara arbetssökande kan du istället skydda din SGI genom att ta ut föräldrapenning fem dagar/vecka.

Här kan du läsa mer om vad som gäller när du är arbetssökande:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/arbetssokande/arbetssokande/Gravid-eller-foraldraledig-och-arbetssokande

Hälsningar
    Harry, handläggare

• Anonym (Gravid)

Tack för snabbt svar!

Jag har varit inskriven på AF sedan första arbetslösa dagen och söker bara

• Anonym (Gravid)

Hur kommer ni att fastställa föräldrapenningen då? Genom intyg från tidigare arbetsgivare och arbetsförmedlingen?

• Försäkringskassan

Hej!

För att vi ska kunna beräkna och fastställa en SGI så behöver vi få in intyg från arbetsgivaren.

Hälsningar

Malin, handläggare

Svar på tråden SGI?