• Tigerlilja75

    Bonus på besök

    Hej på er!

    Hoppas ni kan hjälpa mig med mitt huvudbry. Jag vet varken ut eller in. Jag är sedan 7 månader tillsammans med en underbar man som har en jättego kille på 9 år -precis lika gammal som min äldsta. De ses varannan helg när vi har barnen. De leker bra ihop ibland, men problemet är att min son också vill leka med sina kompisar under helgen, och bonusen vill inte att min son leker med dom utan bara med honom. Min särbo tycker att de ska leka under tiden de är här och min son känner sig låst vid att bara vara med honom. Jag tycker att de kan leka ihop tillsammans med min sons kompisar , men särbon tycker att om inte hans son vill så måste min son vara hemma med hans son. Mitt hjärta går sönder!! Ska min son verkligen bli styrd över vad bonusen vill??? Jag tycker att det viktiga är att man försöker få med varandra på kul saker, men om inte den andra vill så får den hitta på annat....

    Jag kanske har fel, Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Bonus på besök
  • Nape

    Oj, nej jag tycker verkligen inte att din son ska bli "låst" av bonusen på det sättet! Ni ska väl ändå leva som vanligt, bara det att bonusen kommer och delar er vardag?

    Jag tänker att man får nästan tänka att om de vore tvillingar- skulle det vara ok att tvinga dem att umgås endast med varandra? Det ser ju helgalet ut när man skriver så, eller hur? Men det är lika galet att göra så helgerna bonus är hos er.

    Fråga din sambo om han vill släppa alla sina vänner nu när han har dig. Ni trivs väl bra ihop och är ungefär lika gamla?

  • Nape

    Förlåt, läste mer noga nu. Särbo. Mitt svar är det samma. Han kan gott hitta på egna saker med sin son ibland, det är väl därför man har umgänge.

  • Nyfiken gul

    hmm.. jag kan vara lite kluven här i frågan. Såklart ditt barn ska få leka med vem den vill - men det finns 5 andra dagar i veckan -  varför är det så särskilt viktigt att ditt barn har kompisar precis just då bonus är hemma? 

    nej jag säger inte att ditt barn måste leka med bonus men jag tycker att kanske lite planering och och framförhållning kan vara på sin plats.  Det kanske finns gemensamma aktiviteter som kan göras tillsammans med bonus som båda faktiskt tycker om och kanske kan ditt barn få en stund med en kompis en av dagarna. 

    Är det så att bonus känner sig utanför och ensam så har ni ett problem att lösa tillsammans både du och sambon och tillsammans med barnen. Behöver bonus egna kompisar så behöver ni ta tag i det på något sätt. 

    Vi har yngsta barnet boende på heltid hos oss och övriga barn kommer o går på lov, längre helger och lite när dom vill (tonåringar o vuxna)   . Bara det yngsta är gemensamt - övriga barn är bonusbarn åt båda håll.   Såklart att barnen får boka in kompisar och aktiviteter när dom kommer men vi ser i första hand att dom ändå umgås med varandra och tillsammans med oss föräldrar som familj.  Så ofta träffas vi ändå inte.  


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Tigerlilja75
    Annelie 76 skrev 2015-01-11 18:27:56 följande:

    Så pappan har sitt barn varannan helg men vill inte umgås med honom?


    Nja han har honom hos sig under veckorna ofta också men det är när han och sonen kommer hit som det blir tokigt med min sons kompisar.  De kommer hit en gång i månaden.
  • Tigerlilja75
    Nape skrev 2015-01-11 18:31:22 följande:

    Förlåt, läste mer noga nu. Särbo. Mitt svar är det samma. Han kan gott hitta på egna saker med sin son ibland, det är väl därför man har umgänge.


    Vi vill ju ses varje helg... Men jag känner att det blir till priset av att min son tvingas välja bort sina kompisar för att bonusen inte vill leka med dom utan bara med min son. ...och bonusen och min son har väldigt olika intressen men har ändå stundtals roligt ihop.
  • Nape

    Jag tycker inte det ska vara något tvång för din son. Han är ingen sällskapsdam trots att de även kan leka ihop och ha kul. Om bonus är medbjuden när din son leker med men väljer att avstå ska ju det vara ok. Hur skulle det vara om bonusen tvingades vara med? Inte ok. Inte ok mot din son att tvingas heller.

    Din son har hittat "vardagen" i erat upplägg, nu ska ni andra också hitta den och slappna av.

  • Tigerlilja75
    Nape skrev 2015-01-11 18:46:52 följande:

    Jag tycker inte det ska vara något tvång för din son. Han är ingen sällskapsdam trots att de även kan leka ihop och ha kul. Om bonus är medbjuden när din son leker med men väljer att avstå ska ju det vara ok. Hur skulle det vara om bonusen tvingades vara med? Inte ok. Inte ok mot din son att tvingas heller.

    Din son har hittat "vardagen" i erat upplägg, nu ska ni andra också hitta den och slappna av.


    Jag tycker precis som du... Det svåra är att få min särbo att förstå att det inte fungerar att tvinga ihop dom. Han tycker att det är dumt om hans son blir utanför och ensam när han kommer ner. Medan jag tycker att de måste försöka komma överens och  att särbons son alltid måste bli medbjuden när han är här, men om han säger nej så har han fått ett val, och då får väl vi försöka engagera oss i honom mer då...
Svar på tråden Bonus på besök