• ansen

Pappa låter inte sonen leka med det han vill

Jag och min sons pappa separerade för nästan precis 1 år sedan. Detta pga av en rad olika anledningar.

Vår son är 4 år och han bor hos mig och är hos pappa från torsdag eftermiddag till måndag morgon varannan vecka. Vi har bestämt så här då vi bor båda i Stockholm men ca 1 timme ifrån varandra och för att vår son ska slippa pendla till förskolan då han är hos pappa så valde vi att göra så här.

Till problemet, som jag ser som ett stort problem.

Vår lilla 4 åriga son är en underbar lite kille. Han är bestämd och envis, kärleksfull och full med energi. Han gillar rollekar, transformers, bilar, my little ponny, titta på film, lego, gosedjur, prinsessor, leka affär, pyssla och rita och att läsa.

Jag vill att han ska få utforska och leka med det han är intresserad av och jag inhandlar det han önskar. Han önskade sig my little ponny, bilar, spiderman lego och transformers i julklapp och det fick han såklart. Han ville vara en prinsessa så jag tog en stor sjal och svepte in honom i den och knöt till en klänning. Han gillar att pyssla, måla, glittra, klistra och tejpa så jag har köpt material till honom för detta.

Men det här är inte ok för han pappa. Pappa klagar högljutt inför mig och son. Min syn på det hela är att alla barn, oavsett kön ska få ta del av hela världen. Jag tänker att det hämmar både sonens självförtroende, självkänsla och utveckling att förbjuda leksaker och lekar. Att sonen vill ha en my little ponny för att han tycker om filmerna är inga problem för mig. Han har enbart "pojkiga leksaker" och att han ville ha en my little ponny välkomnade jag. För mig är det bara en leksak.

Han har alltid visat intresse för alla saker. Vi var en gång hemma hos farmor och farfar och sonen tittade på disney junior. På tv var Dr McStuffin...en liten flicka som lagar och botar sjuka och trasiga leksaker. Denna tv-serie tyckte farmor var för flickor så hon stängde av tvn....det fick inte sonen titta på för han kan bli bög resonerade hon.

Resonemanget för mig är så sjukt. Han tycker om denna serie och blev ju såklart ledsen och förstod ingenting.

Tillbaka till problemet.

Pappan visar klart och tydligt för vår son att det inte är ok för sonen att tycka om att titta på ex Prinsessan Sofia (en barnserie om en liten prinsessa som kan trolla), att han inte får tycka om rosa saker, att glitter inte är för pojkar, att pojkar inte ska baka (något som jag och sonen tycker väldigt mycket om att göra tillsammans), att pojkar absolut inte får ha nagellack efter att min son ville prova mitt gröna nagellack som vi provmålade på hans tumnagel och stolt sen visade för pappa.

Har sonen målat en teckning på förskolan med rosa färg säger han till sonen: "Pappa tycker inte om rosa" han kan också säga "Men rosa är ju för flickor pojkar är starka och tycker om mörka läskiga färger".

Om sonen slår sig och börjar gråta säger pappa: "Pojkar gråter inte, du är macho" och så ställer han sig i en ställning och visar musklerna.

Senast igår (sonen är hos pappa nu) ringde sonen och var ledsen och sa att han hade ont i foten för han hade slagit foten i pappas bordsben. Jag sa att pappa kanske har ett plåster han kan sätta på foten. Då hör jag pappa säga i bakgrunden "Neeeej...du är ju staaaaark och behöver inget plåster".

Och så vidare och så vidare.... jag blir galen på detta ifrågasättande av sonen och hans val och intressen. Jag blir orolig och ledsen och jag är helt säker på att detta kommer att påverka sonen negativt både vad gäller självkänsla och självförtroende. Å ena sidan har han pappa som...säkert i all välmening...begränsar sonens intressen och vilja och andra sidan har sonen mig som är tillåtande och uppmuntrar hans intressen som ex pyssla...då jag är bildlärare och själv älskar pyssel och måla så är detta något vi tycker är mysigt att göra tillsammans.

Jag ifrågasätter pappan mycket och vi bråkar mycket om det här. Pappan säger att jag gör sonen transsexuell och att han är rädd att sonen ska bli bög och att han ser på sonen hur han tar efter mitt kvinnliga kroppsspråk och har blivit för kvinnlig. Han talar om för sonen hur en man håller i en kundkorg, hur en man sitter med benen och hur en man för sina händer.

Ja, det här låter ju så sjukt när jag skriver ner det.

Vad ska jag göra... det förvirrar sonen, jag tycker så synd om sonen och jag vet inte hur jag ska göra. Jag ber pappan att vara tyst att låta sonen vara sig själv att han skapar förvirring hos sonen och att sonen inte förstår vad som är fel att han är liten och tids nog kommer han ändå att lära sig vad som är ok och inte ok beroende på vilket kön du tillhör...pressen att växa upp är tillräckligt stor nog utan att sonen ska behöva tänka på vad pappa tycker är rätt saker att tycka om.

Vad gör jag...snälla hjälp mig. Har ni tips på internetsidor, artiklar böcker osv som jag kan rekommendera pappan att läsa. Ska jag tvinga pappa på familjeterapi...gå till BUP med pappa. Vad?

• Svar på tråden Pappa låter inte sonen leka med det han vill
  • Flickan och kråkan

Jag hade blivit skogstokig. Det är ju svårt att ändra någons uppfattning/värderingar och ja, jag hade nog tagit hjälp av någon utifrån. Det här handlar ju enbart om pappans egen självkänsla....eller kanske snarast brist på den.

Det är svårare för pojkar att ha "flickiga" sidor intressen. Vet inte vad det är så hotande med det, men så är det. Jag har tre pojkar. Min 7-åring åker konståkning 5 gånger i veckan. Han har en svart härligt tröja med blå paljetter och skydd med kristaller.....och "tjej"skridskor (eller det har han ju inte för det finns inte tjej eller killskridskor utan skridskor för olika typer av skridskoåkning ). Hans lillebror på 5,5 år åker också konståkning. De är inte på något sätt "feminina", men som alla andra barn i den ålder så tycker de om färg, sådant som glittrar, glänser och är allmänt kitschigt. Tjejer får leva ut det på ett helt annat sätt än killar.....tyvärr. Här leks det mycket med killgrejer också.

Pappan behöver hjälp med sina obefogade rädslor. Sin dåliga självkänsla/självförtroende. 

• Anonym (C33)

...och så föds kvinnohatet.

Jag blir ledsen för din och din sons skull.Fortsätt köra ditt race och ge honom alla möjligheter. Tur han har dig, annars skulle han växa upp till att förakta kvinnor som hans far tydligen gör...

• StevenDiese

Undrar hur den grabben kommer revoltera mot sin far.

Kan vara lite kontraproduktivt det han gör.

• Annelie 76

Du kan ju tyvärr inte göra nåt åt pappan. Det sonen blir förvirrad av är nog inte att ni är olika utan att pappa är så uttalat fientlig till vissa saker. Du får förklara för honom att alla gillar olika. Varefter han växer får ni prata mer om genus, könsroller, HBTQ osv.

• Tow2Mater

Ge pojken en tablett så kan han och pappan spela tillsammans, och en hel del av det andra kan slutas fokuseras på så mycket.

• ansen

Jag märker ju att sonen blir arg på pappa ibland när han säger såna saker.
    Vi umgås ibland tillsammans alla tre och jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det pappan säger...när han säger såna dumma saker till sonen.

Ex om vi är i mataffären och sonen vill hålla kundkorgen. Då tar han den under armen. Pappa säger åt honom att så håller inte pojkar kundkorgen, bara tjejer. En pojke håller kundkorgen i handen och så tar han kundvagnen från sonen och sätter den i handen. (problemet är ju bara att sonen är för kort och korgen för stor så han kan ju inte hålla den i handen för då släpar den i marken.

Sonen tittar då på mig för att få det bekräftat "Får pojkar inte hålla kundkorgen under armen mamma" -blick. Jag säger då att man får hålla sin kundkorg precis som man vill. Och så är det i gång...och slutar med att jag gör sonen till bög!

Jag kan ju heller inte vara tyst när pappan sätter igång utan måste ju säga emot.

Sonen sa också för en tid sen vid matbordet att pojkar får inte gilla prinsessor, bara flickor så nu gillar inte jag prinsessor länge (och så står han och beundrar de glittriga barbiedockorna i smyg i affären). Gör ont i hjärtat att han ska kämpa med det här när han är så liten.

Var kan man vända sig då när man inte är överens i uppfostran? Är det familjeterapi som gäller och hur går man till väga för att komma dit?

Och under tiden finns det någon som skrivit nåt om hur det påverkar barn i en sådan här situation?

• ansen
    Tow2Mater skrev 2015-01-10 16:47:56 följande:

Ge pojken en tablett så kan han och pappan spela tillsammans, och en hel del av det andra kan slutas fokuseras på så mycket.

Vill du utveckla? Tablett...spela?
  • Natulcien

Jag blir riktigt ledsen och arg när jag läser det du skriver och tycker så synd om er stackars lilla pojke. Hans pappa krossar ju pojkens självkänsla och trycker ner honom.
    Om du vill ha konkreta exempel så har Jesper Juul skrivit en del om vad som händer med barn som inte får uttrycka känslor (ex. inte får gråta om de slår sig). Jag har läst en hel del böcker av honom och minns tyvärr inte riktigt vilken av dem som beskev detta bäst, men 'Ditt kompetenta barn' ligger väl närmast till hands. Den handlar i alla fall mycket om barns självkänsla.
    Frågan är om din sons pappa är en person som klarar av att läsa? Hans intellektuella förmåga verkar ju inte vara på topp så att säga..? Kanske bättre med en träff hos någon person som kan berätta för honom vad han utsätter sin son för? BVC kanske kan tipsa?

• Flickan och kråkan

Jag skulle kontakta den barnpsykolog som är kopplad till ert bvc/barnmottagning. Du berätrar hur du upplever situationen och att du oroar dig för hur detta påverkar din son.

• Tow2Mater
    ansen skrev 2015-01-10 19:06:48 följande:
    Vill du utveckla? Tablett...spela?
    Typ Ipad. Laddad med elektroniska spel som man spelar.
  • Anonym (Har en likadan son)

Vad ledsen jag blir när jag läser om pappan och hans beteende. En av mina söner var precis som din son som liten. Men han gillade BARA "tjejleksaker", inget annat! Han lekte bara med dockor och "tjejlekar". När han själv började välja kompisar så var det tjejer. Han gillade vara rosa och fick måna mina klänningar som vi knöt på honom. Min sina pappa var lite orolig och sa ofta att han tyckte att han skulle tycka om svart och blått. När han sen skulle börja förskoleklass började jag oroa mig över om han skulle bli retad och utanför för sina val?

Kontaktade BUP (barn och ungdomspsyk) för att rådfråga hur jag som förälder skulle agera? Min son har varit ganska så mammig genom livet. Alltså är det jag som varit hans förebild. Han har aldrig gillat hårda lekar och stoj, utan valt mjuka lugna lekar. Enligt psykologen så är det att kränka hans integritet att förhindra hans val av leksaker och favoritfärg. Han söker sig själv och ska hitta sin personlighet. Det som händer (enligt barnpsykologen) om man förhindrar eller ifrågasätter är att man först och främst trampar på hans integritet, samtidigt så kan det vara så att saker som man inte får testa och uppleva kommer tillbaka med full kraft i tonårsåldern. Då kan den visa sig i helt andra uttryck. Men tanke på att tonåren är jobbiga ändå så kan det ju bli en jobbig historia då.

Idag är min pojke 16 år. Han rider, umgås mycket med tjejer och är en helt "normal" tonåring. Har stora framtidsvisioner, vill bli störst i världen i hästhoppning och hitta en fru som också är intresserad av samma som han.

Känner att det vore bra om pappan taggade ner lite. Vad är det värsta som kan hända om pojken får leka med tjejleksaker och leva som han vill? Det där med att han skulle bli bög? So what? Enligt psykologen jag pratade med så finns det inget som tyder på att han blir mer bög än något annat barn med tanke på de lekar och färger han väljer. Det är inte där de sexuella valen i livet ligger alls.... Sen borde han själv söka hjälp för sin homofobi som han nu håller på att förstöra er pojkes integritet med! Att ett barn inte får visa känslor för att man är pojke bäddar endast för att han kommer stänga av sig själv och Gud vet var sånt sen tar vägen?

Försök att vara stark i det här, det han håller på med skadar din pojke mer än du kan ana!

• Anonym (Har en likadan son)

Läste nu att hans farmor stängt av ett tjejigt program, ja då vet vi ju åtminstone var pappans problem kommer ifrån. Han är uppvuxen i ett homofobiskt hem och har säkert själv blivit tvingad att vara både matcho och stänga av känslor. Så tragiskt och hemskt! ????

Mitt tips, som jag glömde skriva, är att du först och främst ringer till BUP för din sons del. De kommer säkert vilja träffa er båda eftersom detta nu verkar vara ett så stort problem i er relation. BUP är fantastiska på alla sätt och vet nog hur de ska handskas med pappan. Skulle det inte funka skulle jag helt klart strida för att ha min son ännu mer och att han fick ha honom mindre tills han inser hur mycket skada han åsamkar sin son.

• ansen

Tack för era svar!

Jag har varit i kontakt med bvc angånde det här. Jag hoppas att vi kan få hjälp därifrån och att någon kan få honom att förstå. Vi får se hur det utvecklas.

Idag var pappa här (han hämtar ibland när jag slutar sent och åker hem till oss eftersom han bor 1,5 timme bort). Sonen ville läsa och han fick en bok som heter "Prinsessans rockband" i julklapp som han var och hämtade och ville läsa ikväll. Pappan hade inte sett den här boken. Och åter igen brister ut "prinsessa???? Nej, vad är det för bok, vi tar en annan!"

Jag blir skogstokig! Å ena sidan påverkar det sonen att jag öppet blir arg på pappa för det här. Det underminerar hans auktoritet. Å andra sidan känner jag att jag måste försvara sonens val, att visa för sonen att det visst är ok att tycka att en bok som handlar om en prinsessa som har ett rockband är spännande.

Sonen frågar mig ofta efteråt varför jag bli arg på pappa. :(

Svar på tråden Pappa låter inte sonen leka med det han vill