Pappa låter inte sonen leka med det han vill
Jag och min sons pappa separerade för nästan precis 1 år sedan. Detta pga av en rad olika anledningar.
Vår son är 4 år och han bor hos mig och är hos pappa från torsdag eftermiddag till måndag morgon varannan vecka. Vi har bestämt så här då vi bor båda i Stockholm men ca 1 timme ifrån varandra och för att vår son ska slippa pendla till förskolan då han är hos pappa så valde vi att göra så här.
Till problemet, som jag ser som ett stort problem.
Vår lilla 4 åriga son är en underbar lite kille. Han är bestämd och envis, kärleksfull och full med energi. Han gillar rollekar, transformers, bilar, my little ponny, titta på film, lego, gosedjur, prinsessor, leka affär, pyssla och rita och att läsa.
Jag vill att han ska få utforska och leka med det han är intresserad av och jag inhandlar det han önskar. Han önskade sig my little ponny, bilar, spiderman lego och transformers i julklapp och det fick han såklart. Han ville vara en prinsessa så jag tog en stor sjal och svepte in honom i den och knöt till en klänning. Han gillar att pyssla, måla, glittra, klistra och tejpa så jag har köpt material till honom för detta.
Men det här är inte ok för han pappa. Pappa klagar högljutt inför mig och son. Min syn på det hela är att alla barn, oavsett kön ska få ta del av hela världen. Jag tänker att det hämmar både sonens självförtroende, självkänsla och utveckling att förbjuda leksaker och lekar. Att sonen vill ha en my little ponny för att han tycker om filmerna är inga problem för mig. Han har enbart "pojkiga leksaker" och att han ville ha en my little ponny välkomnade jag. För mig är det bara en leksak.
Han har alltid visat intresse för alla saker. Vi var en gång hemma hos farmor och farfar och sonen tittade på disney junior. På tv var Dr McStuffin...en liten flicka som lagar och botar sjuka och trasiga leksaker. Denna tv-serie tyckte farmor var för flickor så hon stängde av tvn....det fick inte sonen titta på för han kan bli bög resonerade hon.
Resonemanget för mig är så sjukt. Han tycker om denna serie och blev ju såklart ledsen och förstod ingenting.
Tillbaka till problemet.
Pappan visar klart och tydligt för vår son att det inte är ok för sonen att tycka om att titta på ex Prinsessan Sofia (en barnserie om en liten prinsessa som kan trolla), att han inte får tycka om rosa saker, att glitter inte är för pojkar, att pojkar inte ska baka (något som jag och sonen tycker väldigt mycket om att göra tillsammans), att pojkar absolut inte får ha nagellack efter att min son ville prova mitt gröna nagellack som vi provmålade på hans tumnagel och stolt sen visade för pappa.
Har sonen målat en teckning på förskolan med rosa färg säger han till sonen: "Pappa tycker inte om rosa" han kan också säga "Men rosa är ju för flickor pojkar är starka och tycker om mörka läskiga färger".
Om sonen slår sig och börjar gråta säger pappa: "Pojkar gråter inte, du är macho" och så ställer han sig i en ställning och visar musklerna.
Senast igår (sonen är hos pappa nu) ringde sonen och var ledsen och sa att han hade ont i foten för han hade slagit foten i pappas bordsben. Jag sa att pappa kanske har ett plåster han kan sätta på foten. Då hör jag pappa säga i bakgrunden "Neeeej...du är ju staaaaark och behöver inget plåster".
Och så vidare och så vidare.... jag blir galen på detta ifrågasättande av sonen och hans val och intressen. Jag blir orolig och ledsen och jag är helt säker på att detta kommer att påverka sonen negativt både vad gäller självkänsla och självförtroende. Å ena sidan har han pappa som...säkert i all välmening...begränsar sonens intressen och vilja och andra sidan har sonen mig som är tillåtande och uppmuntrar hans intressen som ex pyssla...då jag är bildlärare och själv älskar pyssel och måla så är detta något vi tycker är mysigt att göra tillsammans.
Jag ifrågasätter pappan mycket och vi bråkar mycket om det här. Pappan säger att jag gör sonen transsexuell och att han är rädd att sonen ska bli bög och att han ser på sonen hur han tar efter mitt kvinnliga kroppsspråk och har blivit för kvinnlig. Han talar om för sonen hur en man håller i en kundkorg, hur en man sitter med benen och hur en man för sina händer.
Ja, det här låter ju så sjukt när jag skriver ner det.
Vad ska jag göra... det förvirrar sonen, jag tycker så synd om sonen och jag vet inte hur jag ska göra. Jag ber pappan att vara tyst att låta sonen vara sig själv att han skapar förvirring hos sonen och att sonen inte förstår vad som är fel att han är liten och tids nog kommer han ändå att lära sig vad som är ok och inte ok beroende på vilket kön du tillhör...pressen att växa upp är tillräckligt stor nog utan att sonen ska behöva tänka på vad pappa tycker är rätt saker att tycka om.
Vad gör jag...snälla hjälp mig. Har ni tips på internetsidor, artiklar böcker osv som jag kan rekommendera pappan att läsa. Ska jag tvinga pappa på familjeterapi...gå till BUP med pappa. Vad?