• hayatii

Uppfostra era barn, annars håll dom inne!!!

ja var börjar man. Jag bor i ett område där det stökas mycket, av barn i tonåren. Det klottras och skräpas ner, dom skrämmer yngre barn och kör bort dom/slår mobbar. Jag med fler grannar har fått ingripa flera gånger och blir bemött med svordomar och uppkäftigt tal.

På somrarna är barn mellan 6-10 ute till 23-00 Varje dag och väsnas nåt extremt i både trapphus och ute på gården! Två av barnen (ovan nämnda åldrar) är en grannes ungar! Hur sjutton är hon funtad som låter sina skitungar väsnas så och ens vara ute så sent???

Vid ett tillfälle gick jag ut på gården och möttes av ca 7 snorungar. Detta efter att jag ropat från balkongen att dom inte ska väsnas så. Trots varningen fortsatte det och jag gick ner för att be dom visa mig vägen hem till föräldrarna. Klockan var nog 22.00 ca.

En tjej svarar mig kaxigt att jag bor inte här, (nehää vad gör du här då och väsnas?)

Då kommer hennes pappa som tur är gående på väg hem och det visar sig att skitungen visst bor där( hon var väl i 13 årsåldern )

Pappan frågar vad det är frågan om och jag berättar mer än gärna! Jag frågar honom hur han kan låta sina barn hänga ute och vara så respektlösa och allt kommer då fram om vad jag ertappat dom med att göra. Jag låter honom mycket tydligt få veta att jag skuldbelägger Honom som förälder för detta beteende och avslutar med att säga" uppfostra dina barn"

Han skämdes något rejält och bad om ursäkt. Har inte sen dess sett hans två ungar bete sig likadant efter det.

Så min fråga är, Vet ni var era barn håller till om kvällarna? Har ni bra samarbete med barnens skola om hur ert barn sköter sig? Inte bara hur det går i skolarbetet utan hur barnet behandlar lärare och elever? ÄR ni Engagerade föräldrar??

Ni som inte kan svara på det bör verkligen se över ett och annat!! Barnen beter sig inte såhär utan vidare!!!! Håll dom borta från våra barn som vill leva och leka ifred!!!

• Svar på tråden Uppfostra era barn, annars håll dom inne!!!
  • Anonym (-)

Håller med.

Jag vill även tillägga att fostran av barnet måste påbörjas redan i småbarnsåren. Man kan inte ta itu med det när problemen är ett faktum.

När de är små, är mobbing, slag och sparkar ett beteende - det går att göra något åt! Men om man låter detta fortgå, utan att vidta åtgärder, så blir detta beteende till barnets personlighet - och då är det väldigt svårt att göra något åt det.

Så, snälla!, se till att fostra era barn väl från början!

• hayatii
    Anonym (-) skrev 2015-01-10 10:24:27 följande:

Håller med.

Jag vill även tillägga att fostran av barnet måste påbörjas redan i småbarnsåren. Man kan inte ta itu med det när problemen är ett faktum.

När de är små, är mobbing, slag och sparkar ett beteende - det går att göra något åt! Men om man låter detta fortgå, utan att vidta åtgärder, så blir detta beteende till barnets personlighet - och då är det väldigt svårt att göra något åt det.

Så, snälla!, se till att fostra era barn väl från början!

just så ja, engagemang redan i småbarnsåldern tack! Man vill ju för deras bästa att det ska gå bra för dom, att dom blir lyckliga individer som funkar i samhället. Då får man anstränga sig, det kommer inte per automatik!

Värst är föräldrar som man ser helt ignorerar sitt barns beteende och tom försvarar det!

Nu skämdes den här pappan men fy för föräldrar som inte känner skam. Usch, såna ska inte ha barn!
  • Maddi

Jag håller med att vissa föräldrar inte uppfostrar sina barn, de finns folk till allt.

Sen behöver de inte alltid vara brist i uppfostran, ett barn som är med väldigt många kan tyvärr påverkad negativt från grupptrycket och bete sig på ett sätt hen vet är fel. Så man kan inte alltid klaga på att föräldrarna gjort ett dåligt jobb, utan de kan mycket väl vara grupptrycket. Att individen inte är så stark och stå emot det helt enkelt.

Tänk efter själv innan ni klandrar föräldrarna. Ett exempel barn som mobbade, jag vet att föräldrarna uppfostrat barnet på ett bra sätt. Hur man respekterar varrandra trotts att man ogillar personen.

Ett annat exempel är jag och min bror som har fått precis samma förutsättningar i livet. En av oss är lugn och den andra bråkstake i skolan. Nej, de är inte alltid uppfostran de är fel på..

• hayatii
    Maddi skrev 2015-01-10 11:32:12 följande:

Jag håller med att vissa föräldrar inte uppfostrar sina barn, de finns folk till allt.

Sen behöver de inte alltid vara brist i uppfostran, ett barn som är med väldigt många kan tyvärr påverkad negativt från grupptrycket och bete sig på ett sätt hen vet är fel. Så man kan inte alltid klaga på att föräldrarna gjort ett dåligt jobb, utan de kan mycket väl vara grupptrycket. Att individen inte är så stark och stå emot det helt enkelt.

Tänk efter själv innan ni klandrar föräldrarna. Ett exempel barn som mobbade, jag vet att föräldrarna uppfostrat barnet på ett bra sätt. Hur man respekterar varrandra trotts att man ogillar personen.

Ett annat exempel är jag och min bror som har fått precis samma förutsättningar i livet. En av oss är lugn och den andra bråkstake i skolan. Nej, de är inte alltid uppfostran de är fel på..

Ja låt säga att trots föräldrarnas gjort sitt bästa men att nåt av barnen har en bråkig "personlighet"

Vad gör man då? Slutar man att anstränga sig? Vad gör man när man får veta att barnet ändå fortsätter? Ger man upp och skyller på att det är barnets natur eller vidtar mab åtgärder som förälder??

Det är Där jag undrar hur man fortsätter? Rätt svar är att man engagerar sig tills man gått till botten med problemet som kan ligga bakom beteendet. Om det så krävs att föräldrarna behöver ta ledigt och följa med till skolan, visa att man inte ger upp!
  • Anonym (Suck)

Låter som att du bor i ett riktigt trashigt område. Har bott på många olika ställen och har aldrig sett det du beskriver.

Jag skulle försöka flytta om jag var du. Skulle absolut inte vilja ha barn i en sådan miljö i alla fall.

• hayatii
    Anonym (Suck) skrev 2015-01-10 11:45:54 följande:

Låter som att du bor i ett riktigt trashigt område. Har bott på många olika ställen och har aldrig sett det du beskriver.

Jag skulle försöka flytta om jag var du. Skulle absolut inte vilja ha barn i en sådan miljö i alla fall.

Trashigt tack vare dessa barn, annars är området fint och nära till natur och stan.

Varför ska man behöva flytta? Om folk skötte sina ungar slapp man behöva det men ja suck det får faktiskt bli så. Men tro mig, jag är inte Klar med vissa föräldrar. Försöker fortf få veta vilka dom är!

Om fler föräldrar gick ihop och samarbetade. Det är Just vad barnen behöver! Trygghetsvakterna ska vara föräldrarna och inte andra!
  • Anonym (-)
    hayatii skrev 2015-01-10 11:43:02 följande:
    Ja låt säga att trots föräldrarnas gjort sitt bästa men att nåt av barnen har en bråkig "personlighet"

Vad gör man då? Slutar man att anstränga sig? Vad gör man när man får veta att barnet ändå fortsätter? Ger man upp och skyller på att det är barnets natur eller vidtar mab åtgärder som förälder??

Det är Där jag undrar hur man fortsätter? Rätt svar är att man engagerar sig tills man gått till botten med problemet som kan ligga bakom beteendet. Om det så krävs att föräldrarna behöver ta ledigt och följa med till skolan, visa att man inte ger upp!
    Som förälder har man ett ansvar att tillgodose sitt barns behov. Är det så att barnet har särskilda behov, så har man som förälder en plikt att tillgodose dessa.
    Man kan inte ursäkta det hela med att barnet är si eller så - det är fortfarande ett misslyckande i föräldraskapet, då föräldrarna inte lyckats tillgodose sitt eget barns speciella och särskilda behov.
    Behöver man hjälp i sitt föräldraskap, så finns där hjälp att få.
    Vissa barn kräver mer, andra mindre. Men ALLA barn kan formas så att de passar in och fungerar i samhället.
    Den som säger annat är antingen obildad, lat eller trångsynt.
  • hayatii

i ett badhus inärheten tex så sparkade några tonåringar en gravid kvinna i magen!!

Känner hur det kokar inom mig bara jag minns händelsen när jag läste det.

• Siv747

Nästa gång kan du ringa störningsjouren, om de inte slutar då tillkallar de polis.

• hayatii
    Siv747 skrev 2015-01-10 12:01:30 följande:

Nästa gång kan du ringa störningsjouren, om de inte slutar då tillkallar de polis.

Det har jag gjort många gånger, men dom smiter så fort dom ser någon komma.

Nu är den här tråden egentligen till för alla föräldrar att göra sitt bästa med sina barn. Det är det jag är ute efter. VI alla med barn. Ingen är perfekt men tyvärr är många långt ifrån bra idag. Det uppmärksammas för lite på barnen, annat går gärna före än sina egna barn som att ägna dom tiden, hitta på saker. Skapa minnen. Göra livet värt att leva. Forma dom till kreativa nyfikna unga.

Inte att låta dom vara vind för våg och knappt veta vad barnen gör och med Vem de umgås med. Det är så dom kommer bort. Av tristess och av känslan att ingen bryr sig.
Svar på tråden Uppfostra era barn, annars håll dom inne!!!