• Shantina

Barn med hörselnedsättning

Hej!

Jag har en dotter på drygt 3 månader som har en hörselnedsättning. Lätt på vänster öra och måttlig eller grav på höger öra. Hon ska få hörapparater nästa vecka. Har några funderingar slå någon kanske kan svara på ????

1. Det börjar bli dags att ställa sig i kö till förskola. Innan dottern föddes planerade vi att hon skulle börja förskola vid 15 månader. Nu när hon är hör är man känsla att jag vill att hon ska vara hemma längre och börja en termin senare ( vid 23 månader)men det är svårt med ekonomin. Kan det finnas några för- eller nackdelar med att börja förskola tidigt respektive sent när man har en hörselnedsättning?

2. Har hört talas om vårdbidrag. Är det nåt vi kan söka för vår dotter? Och isf när gör man det? Redan nu när hon är så här liten?

3. Vill också gärna höra om erfarenheter från andra föräldrar till barn med hörselnedsättning. Framförallt om hur ni tog beskedet om barnets hörselnedsättning och om hur det har gått för barnet senare.

Tacksam för alla svar, tips och råd! Mycket funderingar och oro också...

• Svar på tråden Barn med hörselnedsättning
  • zeppelinmamma

Vårdbidrag tycker jag ni kan söka. Inte helt säkert att ni får men alltid värt ett försök. Vi har fullt vårdbidrag men så finns fler handikapp än hörselnedsättning hos mitt barn.

Sök en förskola med dövinriktning.

Ni har säkert rätt till resursperson på "vanlig" förskola.

Se till att få komma till en habiliteringsenhet (hälsa och habilitering)

Se till att få teckenspråksutbildning eller fixa det själva på tex universitet osv.

Sök upp andra hörselskadade och se att det här kommer bli så bra :)

Kram

• zeppelinmamma

För oss har det förresten gått jättebra. Vi har flyttat från Sthlm till Norrbotten och fått så mycket hjälp. Hörapparater, hörslinga hemma och i skolan och frekventa besök på hörcentralen. I Sthlm fick vi inget stöd alls!!

• Anonym1977

Sonen är 8 och hörselnedsättningen visade sig för ca 2 år sedan. Blev både rädd och ledsen som förälder, men det har funkat bra. Flyttade honom från vanlig skola till specialskola dock. Finns dock hjälp som barnen har rätt till i kommunal skola. Han trivs och mår mkt bra.

Vårdbidrag har inte jag, men det har du rätt att söka. Har du kontakt med en hörselhabilitering? De brukar annars hjälpa till att söka vårdbidrag.

• Emm80

Hej. Har en son som är 9 år och född med en hörselskada på båda öronen. Han hör ner till 45-55 decibel på båda öronen. Han har hörapparater och använder slinga i skolan. Använde även det på förskolan, gick vanlig kommunal förskola och nu även skola. Hemma använder han bara slinga vid tv-tittande. Kurser i teckenspråk mm får / fick vi erbjudande om från habiliteringen. Han har även fått lära sig teckenspråk på skoltid av kommunens hörselpedagog. Nu använder vi inte tecken för hans språkutveckling har varit superbra trots nedsättningen och han började prata tidigt. Har lite svårt att höra skillnad på p,b, g, och om man pratar "bakifrån". Vi hade vårdbidrag tills han började skolan, 1/4 dels. Sen tyckte de att han blev för stor och kunde klara sig själv.... Hmmmm hur de nu tänkte, för inte åker han till audionomen själv. När vi fick reda på detta ( var blank på oae testet på bb flera gånger) så "rasade" min värld. Men idag är det verkligen ingenting jag ens tänker på. Han och vi har ett fantastiskt liv trots hörselskadan. Visst, lite mer jobb med audionombesök, borttappade apparater, se till att det funkar i skolan mm. Just det, ang ansökan om vårdbidrag fick vi hjälp med av hörßelhabiliteringen (Rosenlund i Sthlm). Hoppas allt går bra för er!

Svar på tråden Barn med hörselnedsättning