Anonym (Mamma) skrev 2015-01-09 22:32:58 följande:
Om han inte går med på att betala frivilligt då. Vilket jag hoppas att han gör. Annars kanske ett hot om att stämma honom gör så han ändrar sig, Han är nämligen höginkomsttagare och badar i pengar eftersom han inte spenderar några. Så det är ju inga pengar han kommer sakna. Det handlar ju om att göra rätt för sig. Jag har kämpat arslet av mig för att få pengarna att gå ihop, och bara det faktum att jag nyss varit tvungen att inhandla en ny bilstol till henne har i princip ruinerat oss. Så det skulle ju hjälpa till en hel del!
Ja, gör han det frivilligt så absolut.
Dock - underhållet blir inte högre för att han har gott om pengar. Barnet kostar nämligen inte mer för det. Och det är för att bidra till barnens försörjning han skall betala, inte för din. Med försäkringskassans underhåll, barnbidrag och din del (där det räknas med att du bidrar med ungefär samma summa) så kommer man upp i en summa på ca 3500:- i månaden. Väldigt få barn kostar den summan - jag har två barn och hade det mkt knapert ställt de första åren - barn KAN kosta multum men har man inte pengarna så behöver det faktiskt inte gå på så mkt... en bilbarnstol kan man tex få en bra för ca 1500-2000:-
Och det är en av de dyrare posterna.
Iallafall.. om han har det riktigt gott ställt så kan barnet (genom dig) stämma för ngt som heter standardtillägg. Det är till för att barn med en välbärgad förälder skall kunna få lite guldkant på vardagen. Den summan behöver inte betalas ut till föräldern utan tex betalas direkt för dyrare aktiviteter, märkesvaror etc (främst när barnet blir äldre alltså).
Det bästa är naturligtvis om ni kan komma överens... ni har många år framför er och tro mig, det underlättar om man kan göra det :)