• Anonym (Mamma)

Betala ifatt underhåll?

Dottern är 8 månader och har henne på heltid. Pappan har helt plötsligt fått intresse och jag är tvungen att ta emot fanskapet med öppna armar och det gör jag bara för dotterns skull. Han har innan inte betalat underhåll eftersom han tyckte att eftersom han inte skulle vara delaktig så ska han inte betala nåt underhåll och jag orkade helt enkelt inte bråka om det. Men nu vill han träffa henne 1 till 2 gånger i veckan hemma hos oss och då tänker jag att han också ska börja betala underhåll.

Hur funkar det? Vad ska jag göra till en början? Finns det nån chans att han kan betala ifatt de månader till mig han inte betalat? Kan jag kräva det? Det är väl bara rätt?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Betala ifatt underhåll?
  • sextiotalist

Delaktig eller inte delaktig, underhåll har du ändå rätt att kräva. Du behöver inte bråka med honom, utan ta det via försäkringskassan

vad är det med folk ibland. Självklart ska båda föräldrarna vara med och försörja sitt barn, det ha inget med umgänge att göra alls.

• Alexi

Om du ansöker via fk blir det bara retroaktivt en månad.

• sextiotalist
    Alexi skrev 2015-01-09 13:35:37 följande:

Om du ansöker via fk blir det bara retroaktivt en månad.

Är det inte tre månader ?
  • Anonym (L)

Du har rätt att kräva retroaktivt underhållsbidrag max 3 år innan dess att talan väckts. Det lättaste är att du och pappan kommer överrens om att han ska "betala" ikapp men vill han inte det kan du gå till domstol och kräva retroaktivt underhållsbidrag sen flickans födsel eftersom hon är under 3 år.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (L) skrev 2015-01-09 13:48:52 följande:

Du har rätt att kräva retroaktivt underhållsbidrag max 3 år innan dess att talan väckts. Det lättaste är att du och pappan kommer överrens om att han ska "betala" ikapp men vill han inte det kan du gå till domstol och kräva retroaktivt underhållsbidrag sen flickans födsel eftersom hon är under 3 år.

Tack för svar! Det var allt jag behövde veta.
  • Alexi

Sextiotalist: nej undehållsstöd från Fk kan endast betalas ut för en månad före ansökningsmånaden.

• Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2015-01-09 13:51:20 följande:

Tack för svar! Det var allt jag behövde veta.

Det svaret gäller enbart om du stämmer honom på underhållsbidrag. INTE om ni går genom försäkringskassan.

Jag vet inte riktigt hur det är men tror du får stå för en del rättegångskostnader själv (din del).

Med tanke på att barnet är åtta månader så är det 9000:- du kan gå retroaktivt mer än det 1273 du kan få retroaktivt från försäkringskassan.

Så - det du bör fundera över är om det är värt en stämning? Kostar ditt barn mer än barn i genomsnitt? Har pappan ngn förmögenhet?

Annars kan det vara svårt att få högre underhåll..

Och risken är väl att det kostar mer än de 9000 du kan få retroaktivt...
  • Anonym (Mamma)
    Brumma skrev 2015-01-09 21:16:42 följande:

Det svaret gäller enbart om du stämmer honom på underhållsbidrag. INTE om ni går genom försäkringskassan.

Jag vet inte riktigt hur det är men tror du får stå för en del rättegångskostnader själv (din del).

Med tanke på att barnet är åtta månader så är det 9000:- du kan gå retroaktivt mer än det 1273 du kan få retroaktivt från försäkringskassan.

Så - det du bör fundera över är om det är värt en stämning? Kostar ditt barn mer än barn i genomsnitt? Har pappan ngn förmögenhet?

Om han inte går med på att betala frivilligt då. Vilket jag hoppas att han gör. Annars kanske ett hot om att stämma honom gör så han ändrar sig, Han är nämligen höginkomsttagare och badar i pengar eftersom han inte spenderar några. Så det är ju inga pengar han kommer sakna. Det handlar ju om att göra rätt för sig. Jag har kämpat arslet av mig för att få pengarna att gå ihop, och bara det faktum att jag nyss varit tvungen att inhandla en ny bilstol till henne har i princip ruinerat oss. Så det skulle ju hjälpa till en hel del!
  • Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2015-01-09 22:32:58 följande:

Om han inte går med på att betala frivilligt då. Vilket jag hoppas att han gör. Annars kanske ett hot om att stämma honom gör så han ändrar sig, Han är nämligen höginkomsttagare och badar i pengar eftersom han inte spenderar några. Så det är ju inga pengar han kommer sakna. Det handlar ju om att göra rätt för sig. Jag har kämpat arslet av mig för att få pengarna att gå ihop, och bara det faktum att jag nyss varit tvungen att inhandla en ny bilstol till henne har i princip ruinerat oss. Så det skulle ju hjälpa till en hel del!

Ja, gör han det frivilligt så absolut.

Dock - underhållet blir inte högre för att han har gott om pengar. Barnet kostar nämligen inte mer för det. Och det är för att bidra till barnens försörjning han skall betala, inte för din. Med försäkringskassans underhåll, barnbidrag och din del (där det räknas med att du bidrar med ungefär samma summa) så kommer man upp i en summa på ca 3500:- i månaden. Väldigt få barn kostar den summan - jag har två barn och hade det mkt knapert ställt de första åren - barn KAN kosta multum men har man inte pengarna så behöver det faktiskt inte gå på så mkt... en bilbarnstol kan man tex få en bra för ca 1500-2000:-

Och det är en av de dyrare posterna.

Iallafall.. om han har det riktigt gott ställt så kan barnet (genom dig) stämma för ngt som heter standardtillägg. Det är till för att barn med en välbärgad förälder skall kunna få lite guldkant på vardagen. Den summan behöver inte betalas ut till föräldern utan tex betalas direkt för dyrare aktiviteter, märkesvaror etc (främst när barnet blir äldre alltså).

Det bästa är naturligtvis om ni kan komma överens... ni har många år framför er och tro mig, det underlättar om man kan göra det :)
  • Anonym (Juristen)
    Brumma skrev 2015-01-09 21:16:42 följande:

I disopsitiva mål betalar förlorande part motpartens ombud.

• Brumma
    Anonym (Juristen) skrev 2015-01-13 18:42:37 följande:

Ahh. Det visste jag inte :)

Då gäller det att vinna med andra ord.. skulle TS förlora står hon med exets rättegångskostnader men utan högre underhåll och inget retroaktivt. .
  • Anonym (Mamma)
    Brumma skrev 2015-01-13 20:17:45 följande:
    Ahh. Det visste jag inte :)

Då gäller det att vinna med andra ord.. skulle TS förlora står hon med exets rättegångskostnader men utan högre underhåll och inget retroaktivt. .
    Men varför skulle jag förlora? Det är väl inget konstigt att begära retroaktivt underhåll på 8-9 månader? 
  • Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2015-01-14 12:13:52 följande:

Men varför skulle jag förlora? Det är väl inget konstigt att begära retroaktivt underhåll på 8-9 månader? 

Nej. Menar snarare att de går med på den summan du begär. Om du vill ha mer än vad du får genom försäkringskassan så kan det ju bli att de anser att ditt barn inte kostar så mkt. Svårt att veta..
  • Anonym (Juristen)

i detta fall har pappan tydligen inte betalat något alls för sitt barn på 8 månader.
    Det borde räcka med att han ska betala retroaktivt så står ts som vinnare.

Men det beror på hans överskott också. Om han har förmåga att utge något underhåll alls. Man ska inte ta något för givet

Men en sak är klar.. ts borde ta underhåll från fk redan idag oavsett hur umgänget ser ut.

• Anonym (Jurist?)
    Anonym (Juristen) skrev 2015-01-13 18:42:37 följande:
    Är du jurist borde du kanske informera att det normalt sett INTE gäller i småmål, vilket de flesta mål om underhållsbidrag räknas till.
  • Anonym (Juristen)
    Anonym (Jurist?) skrev 2015-01-20 10:39:01 följande:
    Är du jurist borde du kanske informera att det normalt sett INTE gäller i småmål, vilket de flesta mål om underhållsbidrag räknas till.
    Det avgör rätten om de anser båda som vinnare/förlorare så får parterna stå för sina egna kostnader.

• Anonym (Vera)
    Anonym (Jurist?) skrev 2015-01-20 10:39:01 följande:

Min erfarenhet är tvärtom att det är ytterst sällsynt att ett underhållsbidragamål skulle hanteras som ett FT-mål. Med tanke på att det oftast finna ett retroaktivt krav och att handläggningen kan dra ut på tiden så är det sällan som tvistesumman understiger 1/2 pbb.

Alltså brukar de flesta sådana mål hanteras enligt de vanliga reglerna om rättegångskostnader men givetvis i vissa fall med tillägget om rättegångskostnadenas fördelning som finns i föräldrabalken 7:19 för det fall att barnet förlorar.
  • Anonym (Jurist?)

I det här fallet är ju barnet åtta månader, så det kan uppenbart inte handla om några stora belopp. Att i det läget rekommendera en stämning är absolut huvudlöst.

• mammaåten

Varför sökte du inte underhåll från försäkringskassan direkt om du har haft det tufft? Han behöver ju inte vara inblandad i det. 

Lättast nu är bara säga till honom att du vill ha underhåll, annars går du till F-kassan och säger att han inte vill betala - så får du därifrån så får han betala tillbaka till dom sen :)

Svar på tråden Betala ifatt underhåll?