Treåring (blivande storasyster) med separationsprobelm. Hjälp!
Hej!
Behöver verkligen tips och råd.
Vår tjej är 3 år och 4 månader. Hon började förskolan då hon var 2 år.
Inskolning och lämningar har alltid gått strålande. Hon har varit glad och aldrig gråtit.
Nu efter julledigheten har det dock vänt! Hon gråter redan på morgonen. Säger att hon inte vill till förskolan, att hon vill vara hemma.
Igår var första dagen, då grät hon inte då hon väl kom till förskolan. Det gjorde hon dock idag. Klamrade sig fast vid sin pappa och ville inte släppa taget.
Detta har även visat sig då farmor och farfar varit barnvakter under julledigheten. Hon vill inte vara själv med dem. Hon vill att jag, hennes mamma, och hennes pappa ska vara med.
Hon ska bli storasyster vilken dag som helst (jag har gått 7 dagar över tiden).
Vi har pratat med henne om att hon ska bli storasyster. Låtit henne vara delaktig i val av kläder mm till bebis. Pratat mycket om det och läst barnböcker som handlar om att bli storasyskon. Hon har tyckt att det är spännande och inte visat tendenser till det negativa.
För någon månad sedan berättade vi att när bebisen kommer så måste mamma och pappa till sjukhuset för att hjälpa bebisen ut. Då kommer antingen mormor och morfar eller farmor och farfar att passa henne. Sedan kommer vi hem.
Vi sa att vi inte vet när det kommer att hända, att det kan hända på dagen eller natten men att då kommer någon av mor- eller farföräldrarna med en gång.
Jag undrar om det kanske finns något samband mellan detta? Det känns som att hon vill samla oss, ha koll på oss hela tiden.
Är det för att hon blivit orolig att bebisen kan komma när vi inte är med henne?
Jag vet inte varken ut eller in. Det skär i mig att se min lilla tjej så ledsen. Det är så olikt henne...
Har någon varit med om liknande?
Väldigt tacksam för svar!