• Styrkeprov

Risk för att hon inte vill bajsa i blöja? -> förstoppning

Vår lilltjej har gått på förskola i några månader nu och trivs bra. Det tog några veckor innan hon basjade där men nu är det inga problem. Senaste veckan har hon börjat säga till när det är dags att bajsa, "öugghh!". Tänkte därför att det kanske vore aktuellt att introducera potta så hon blir bekväm med den och kanske såsmåningom kan sättas på den när hon säger till.

Dock har jag en fundering om förskolan, det kanske inte är säkert att de snappar upp hennes signaler när de har hela barngruppen att hålla koll på. Hon pratar inte än eftersom hon bara är året och jag tänker att hon sen kanske inte vill bajsa i blöja om hon gillar pottan. Någon som har erfarenhet av så små? Är det risk att hon inte kommer vilja bajsa i blöjan i så fall och att det kan leda till förstoppning om hon måste hålla sig på förskolan?

• Svar på tråden Risk för att hon inte vill bajsa i blöja? -> förstoppning
  • Lena

Vår dotter kunde inte heller prata när hon blev blöjfri, det funkade fint på dagis med tecken. Var inte så orolig.

• mammalovis

Börja träna hemma med pottan, så tar ni det senare på förskolan alternativt prata med dem på förskolan om hur de tänker. Det är inte alls säkert att hon köper pottan i längden heller. Barn är oftast mer avslappnade i en lugn hemmamiljö.

Kör ni med byxblöjor om hon fixar pottan, kanske hon snart löser det själv om pottan finns tillgänglig. Att sätta sig där, menar jag.

Svar på tråden Risk för att hon inte vill bajsa i blöja? -> förstoppning