• Darkangel21

förbereda för syskon

vi ska ha barn nu i april. blir mitt första och sambons andra,
    Tänkte på bra tips för att förbereda bonus på 3 år att hen ska få syskon då hen är  känslig för förändringar.Vill inte att hen ska känns sig utanför eller känns sig mindre värd. Vill bara att det ska bli de bästa för alla parter, Hen bor fhär på heltid,

• Svar på tråden förbereda för syskon
  • mammalovis

Om det fungerar så låt barnet följa med och lyssna på hjärtljuden och prata om att det kommer en bebis och vilken roll hen kommer ha som storasyster/bror. På biblioteket finns det många bra böcker om att få syskon.

Min tös var 2,5 när lillasyster kom så vi förberedde med böcker kanske en månad innan så det var lagom länge kvar. Vi pratade om vad bebisar gör i början, vad hon fick och inte fick göra o s v. Sedan läste vi dem igen efter bebisen hade kommit. Vi lånade nog om dem tillåtna 2 gånger. Finns en bok om busiga bebben i magen + en fortsättning som bebis, Lilla storasyster, Lilla storebror m fl.

Vi kunde ju ändå säga att bebisen skulle komma till sommaren ( bf 6 juni). I ungefär samma veva fick hon och bonussyster sitt första gemensamma rum och 2,5-åringen fick byta bort spjälsäng helt till stor säng (sov en del hos mig innan). Sedan fick hon nog känna en del rörelser på magen.

Dock hade hon en natt vid sjukdom då hon var helt förstörd över att bebisen skulle ta både hennes säng, kudde och snuttefilt, så vi gick helt sonika och tillsammans köpte ny snutte bebisen. Självklart skulle bebisen ändå fått egen, men det hade inte varit lika akut annars.

Svar på tråden förbereda för syskon