• Padda01

Hjälp! Byta folkbokföringsadress till sonen?

Hej!

Jag har en 4 år gammal son med min föredetta. Vi separerade då han var 1 1/2 år gammal. Vi är vänner och har kunnat sammarbeta bra och båda vill sonens bästa. Dock har jag alltid tagit det större ansvaret för sonen då pappan varit sjukskriven tidvis och haft väldigt mycket värk. (Arbetsskada) detta innebär att jag fått ta huvudansvaret (han kunde inte byta blöjor exempelvis el bära honom när han var liten) detta blev så småningom bättre och nu kan han ha honom i princip halvtid om han vill men vi har en uppdelning av att jag har honom 9 dgr och sedan har han honom i 5 dgr. Vi har delad vårdnad.

Han har alltså inga problem att ha honom nu längre mer än att han kan ha svårt att städa, fixa med papper osv.

Jag har i min tur träffat en ny ( träffade honom ett par månader efter vårt uppbrott) och vi har tillsammans en dotter på ett år. Vi har god ekonomi och flyttat i ett hus nära där jag och min föredetta bodde förr.

Allt har funkat skitbra, vi kan umgås allihopa och sonen mår toppen.

Nu kommer min föredetta och frågar om jag kan tänka mig att byta folkbokföringsadressen till honom. Detta skulle innebära att han får större bostadsbidrag. Han har en trasslig ekonomi eftersom han är sjukskriven och sånt ibland. Nu arbtränar han. Han bor i en tvåa han köpt.

Jag får dock en stor klump i magen och min magkänsla skriker NEJ. Jag vill att barnen ska vara skrivna tillsammans och jag har tagit det absolut största ansvaret både ekonomiskt och praktiskt.

Jag har aldrig krävt underhåll och står för alla försäkringar, vinterkläder, resor osv. För att vi har en bättre ekonomi. Då känns det självklart.

Han kan inte skriva under blanketter och allt det praktiska kring sonen har jag skött. BVC, dagistider, ansökningar osv. Han i sin tur är rätt slarvig (menar att han är ordningssam och kan ta ansvar nu) tror jag iofs också att han kan men det känns bara så fel när jag alltid skött sådant innan.

Sen kan han inte skriva under papper/blanketter pgr av värken.

Säger mig min magkänsla ngt eller är jag överdriven och dum?

Jag känner nästan att jag hellre ger honom pengar än att skriva över adressen dit. Känns så fel när jag har det ordnat omkring mig och där sitter han sjukskriven, bedövar sig med alkohol (ibland) och kan inte städa när han har ont. MEN han är en jättefin pappa och det kan jag inte ta ifrån honom... Det är ju synd om honom men...

Hans mamma lider av psykisk störning och även min fd har förändrats lite i slutet men jag kan inte riktigt säga på vilket sätt. Men han är lite forcerande och babblar på som aldrig förr. Men jag kan absolut inte säga att han är sjuk känns bara som att hans sjukdom blivit hans identitet på nåt vis. Han kan prata på i evigheter om den och det går ibland för långt, han kan bara ha vissa skor, kan inte göra vissa saker men andra osv.

Ge mig lite input snälla! Ska nog ringa familjerätten och rådfråga imorgon.

Hur ser det ut med föräkringarna som jag nu betalar. 3 st olika.

Hur är det med skola om han är skriven hos pappan. (Vi bor nära men eventuellt kan hans område höra till en annan skola som inte är den vi alltid pratat om som är 100 m från vårt hus)

Förlorar jag mig flerbarnstillägg? (Han får halva sonens barnbidrag varje månad)

Jag har aldrig krävt underhåll eller annat. När han var sjuk var jag hemma i 1 och ett halvt år och sparade massor av dagar ändå.(hur tänkte jag?) så dessa delar vi på nu. Han har dock gett mig hälften av de han har kvar som han inte kunde ta ut eftersom han var sjuk.

Vart lite rörigt detta men förlorar jag ngt på att skriva över honom?

• Svar på tråden Hjälp! Byta folkbokföringsadress till sonen?
  • Anonym (...)

om inte jag minns fel så kan han fortfarande få bostadsbidrag även om han inte är skriven där, räcker med att bevisa dom dagarna han bor där.
    Jag tycker att du gör rätt som har sonen skriven hos dig. du har han mest dagar så rent praktist är de bäst om du tar hand om allt.Sen om du även betalar för större utgifter för att du har mer pengar och han inte verkar göra de så har ju sonen redan sina grundbehov uppfyllda
    Sen kan han ju inte göra något mot din vilja så stå på dig,

• Padda01
    Anonym (...) skrev 2015-01-07 20:19:40 följande:

om inte jag minns fel så kan han fortfarande få bostadsbidrag även om han inte är skriven där, räcker med att bevisa dom dagarna han bor där.

Jag tycker att du gör rätt som har sonen skriven hos dig. du har han mest dagar så rent praktist är de bäst om du tar hand om allt.Sen om du även betalar för större utgifter för att du har mer pengar och han inte verkar göra de så har ju sonen redan sina grundbehov uppfyllda

Sen kan han ju inte göra något mot din vilja så stå på dig,

Tack för svar!

Ja han har rätt till bostadsbidrag men det skiljer typ 1000kr. Förstår ju även hans argument att han skulle ha råd att göra mer med sonen/ bidra mer. Ändå känns det så fel. Jävla skitregel!

Tack för input!
  • Alexi

Rent lagligt ska man ju vara skriven där man främst har sin dygnsvila och det är ju helt uppenbart hos dig, alltså ska han vara skriven hos dig.

Tänk på också att all post skulle komma till pappan vilket ju inte låter så bra om han inte kan sköta sånt. Kallelser till tandläkaren, läkarbesök, info om skolan osv. Och det är ju folkbokföringsadressen som ofta avgör var man får rätt till skola.

• Anonym (-)

Har du råd, så ge honom mellanskillnaden.

• Padda01

Jag funderar faktiskt på att säga att han får 500kr plus halva barnbidraget såklart (som han redan får) med tanke på vad som förloras för min del om vi ändrar kan man kanske mötas halvvägs. Det som kan förloras för min del Försäkringar (en som vi fått av min nya svärfar som täcker barnen inom boendet, en tilläggsförsäkring till sambon), flerbarnstillägg och viktigast min känsla...

• Padda01
    Alexi skrev 2015-01-07 20:40:34 följande:

Rent lagligt ska man ju vara skriven där man främst har sin dygnsvila och det är ju helt uppenbart hos dig, alltså ska han vara skriven hos dig.

Tänk på också att all post skulle komma till pappan vilket ju inte låter så bra om han inte kan sköta sånt. Kallelser till tandläkaren, läkarbesök, info om skolan osv. Och det är ju folkbokföringsadressen som ofta avgör var man får rätt till skola.

Precis känns som att jag ljuger annars. Men han menar på att han gärna kan tänka sig VV och just nu tror jag faktiskt sonen mår toppen av att ha det som det är nu...vill inte ha han mindre bara för att han ska få sitt bidrag...:(
  • Anonym (-)
    Padda01 skrev 2015-01-07 21:12:55 följande:

Jag funderar faktiskt på att säga att han får 500kr plus halva barnbidraget såklart (som han redan får) med tanke på vad som förloras för min del om vi ändrar kan man kanske mötas halvvägs. Det som kan förloras för min del Försäkringar (en som vi fått av min nya svärfar som täcker barnen inom boendet, en tilläggsförsäkring till sambon), flerbarnstillägg och viktigast min känsla...

Föreslå det och se vad han säger.
    Tackar han ja till det erbjudandet, då ser du ju att det endast är pengarna han är ute efter och inte mer umgänge (således har du ju skyddat ditt barn).
  • Padda01
    Anonym (-) skrev 2015-01-07 21:26:33 följande:

Föreslå det och se vad han säger.

Tackar han ja till det erbjudandet, då ser du ju att det endast är pengarna han är ute efter och inte mer umgänge (således har du ju skyddat ditt barn).

Han säger att han kan tänka sig att ha det som det är nu (men att vi på papper ska säga att det är 50/50.) men att han gärna kan ha utökat sen.

Han gör det absolut för att få mer pengar, eftersom han är nöjd med umgänget som det är nu. däremot tror jag på honom när han menar att det är för att kunna göra mer för sonen och kunna bidra mer. Jag förstår hans argument också..men han borde även förstå mina. Känns som att regelverket ställer till det för många. Vars ens barn är skrivet ska väl inte handla om inkomst och att nån ska va "snäll"? Suck!
  • Padda01

Jag har bestämt mig för att vägra skriva under ngt. Han vart skitförbannad.

Men med tanke på att han inte kan ta hand om framtida post, ej kan skriva under blanketter osv känns det bara jävligt jobbigt att posten ska komma till han. Hans sjukdomssituation kan också ändras från en dag till den andra att han inte ens kan städa/laga mat osv. Vet att vänner får hjälpa han med räkningar och städ ibland. Känns inte bra helt enkelt.

Mitt erbjudande om att mötas står kvar trots att han typ dömde ut mig totalt.

Nu kommer han säkert kräva att ha sonen på halvtid också, bara för att jävlas. Men jag tänker inte ändra mig på grund av "hot". Rätt ska va rätt och han har alltid varit här mer. Jag har alltid tagit störst ansvar ekonomiskt och praktiskt. Inte krävt en krona i underhåll.

Vad tycker ni?

• Brumma

Tips. Börjar ni med vv då finns det underhållsstöd vid växelvis boende att ansöka om från försäkringskassan. Det är inkomstbaserat och påverkar inte den andra föräldern. Det är max ett halvt underhållsbidrag (beroende på inkomst), alltså 636:-

Förövrigt hade jag inte skrivit barnet på hans adress då det påverkar så mkt..

• Anonym (Aldrig i livet)

Det är ju faktiskt bidragsfusk han vill att du ska medverka till. Det är väl skäl nog att säga nej.

• Padda01

Nu har diskussionen varit uppe på tapeten igen. Han förstår inte vad jag menar men säger att han går med på mitt förslag. Dvs att jag ger honom halva barnbidraget+500 kr. Kändes dock som jag gärna vill att han ska va tacksam över detta och förstå att jag faktiskt är snäll. Ist fattar han verkligen inte mina argument och tycker jag är dum som inte går med på detta så vi får pengar som skulle gå till sonen.

Jag anser fortfarande att det känns som bidragsfusk när han faktiskt är mycket mer hos oss. Även om fk inte verkar bry sig.

Han sa att han kunde ju säga att han ville ha sonen halvtid. Då svarade jag att det visar ju ännu mer att det bara är för pengarna eftersom både du och jag är/har varit nöjda med upplägget som varit.

Blir så upprörd även om vi nu är överens (han fattar väl att han inte har nåt att komma med).

Är det vanligt att man skriver över sitt barns folkbokföringsadress för att vara "snäll"?

Svar på tråden Hjälp! Byta folkbokföringsadress till sonen?