• Guldhjärtat

Förskollärare och lön?

Hejsan jag kommer att vara utexaminerad förskollärare till sommaren. Lönen kanske inte är allt men med tanke på pengarna som man har lagt på utbildningen så vill man gärna ha så god lön som möjligt. Så min fråga är: vad tjänar ni förskollärare? Och hur har löneutvecklingen varit för er som arbetat ett tag? Så att jag har lite underlag inför kommande lönesamtal:) jag vet att det beror lite på vilken kommun man arbetar i med så om ni vill skriv gärna det med:)

• Svar på tråden Förskollärare och lön?
  • Tisa83

Följer och passar på att slänga in en fråga. Är det stor skillnad i lön mellan kommunala och privata förskolor? Nån som vet? :)

• Malima

Jag började jobba 2006 med 21500kr i lön. Idag har jag 32000. Jobbar söder om Stockholm.

Vet inte om skillnaden mellan privat och kommunal är stor ekonomiskt, men i vår kommun är det färre förskollärare på privata alternativ vilket ger en högre arbetsbelastning för förskolläraren.

• Guldhjärtat

Oj det låter ju som en väldigt bra löneutveckling? Kanon om det är så i flera kommuner:) Grattis till dig:)

• mli01

Jag har jobbat snart ett år. Blev klar december -13 och har 22500 i lön..

• Anonym (B)

Jag blir klar nu i januari och har fått jobb på en kommunal förskola. Min lön blev 25000kr, det är i Skåne. De andra jag pratat med i min klass ligger på mellan 24 och 25, och rätt utspridda i Södra Sverige.

• Guldhjärtat

22500 kr låter lite snålt tycker jag får man mer när man är klar med lärarlegitimationen? 24-25 låter mer rimligt med tanke på att man inte utbildar sig på en kvart. Hoppas att det sker en förändring så att alla kommuner måste ge minst 25000. Men som sagt man har ju inte valt yrket för lönen:)

Svar på tråden Förskollärare och lön?