• blåklocka02

Fyrverkerier och smällare

Jag har full respekt för att det är en tradition med fyrverkerier och smällare på själva nyårsafton men måste det smällas i en hel vecka in på nya året? Förstår inte charmen med det hela? Jag kan tänka mig ge lugnande till min hund på nyårsafton då han mår verkligen skitdåligt av allt smällande men inte droga ner honom i en hel vecka efter. Han vill helst inte gå ut på kvällarna nu för han är van, liksom beredd på att det ska smälla rätt som det är från någonstans. Alla djur lider ju mer eller mindre av detta och de flesta av oss vet om det. Om inte vi kan respektera djurens behov, hur ska vi någonsin kunna förvänta oss ngt av dom?

• Svar på tråden Fyrverkerier och smällare
  • jenny99

Jag avskydde också alla raketer och smällare som började långt innan nyår och fortsatte långt efter.Jag kommer aldrig gilla det,förutom tolvslaget förstås.När vi flyttade till mindre by,ett villa område så var allt bättre.Inte en smällare/raket förrän kl 00:00-00:30.Helt fantastiskt.Så borde det vara överallt.

• SecretMe

Jag tycker eländet borde förbjudas för allmänheten men möjlighet till dispens vid speciella tillfällen.
    Ingen försäljning i vanliga butiker borde vara tillåten.

• Dexter dot com

Personligen tycker jag personer som pysslar med fyrverkerier är otroligt ego och oempatiska. Att kunna tycka något som skrämmer både djur och människor halv från vettet är vackert eller underhållande är för mig obegripligt. Det är tragiskt att dessa personer inte har något trevligare att göra än bokstavligen bränna upp sina pengar.

Har du testat thundershirten?

www.thundershirt.se/Ths/thundershirt_i_sverige.html

• blåklocka02
    Dexter dot com skrev 2015-01-07 14:03:50 följande:

Personligen tycker jag personer som pysslar med fyrverkerier är otroligt ego och oempatiska. Att kunna tycka något som skrämmer både djur och människor halv från vettet är vackert eller underhållande är för mig obegripligt. Det är tragiskt att dessa personer inte har något trevligare att göra än bokstavligen bränna upp sina pengar.

Har du testat thundershirten?

www.thundershirt.se/Ths/thundershirt_i_sverige.html

Har aldrig hört talas om en thundershirt men gick in på länken du bifogade, värt och testa så jag tar och beställer en sådan. Tack!Glad
  • Dexter dot com
    blåklocka02 skrev 2015-01-07 15:02:11 följande:
    Har aldrig hört talas om en thundershirt men gick in på länken du bifogade, värt och testa så jag tar och beställer en sådan. Tack!Glad
    Har turen att inte ha en rädd hund men har flera vänner och bekanta som använder thundershirten och tycker det är stor skillnad.
  • blåklocka02
    Aaaah, jag blir sååå upprörd att det kokar i mig!!
    För det första man lämnar inte sin bästa vän hemma ensam på nyårsafton.
    För det andra, vi har massor med djur i vår natur som inte går i ide under vintern.
    Visst, fyrverkerier på nyårsafton om det är så nödvändigt bara folk kunde hålla sig 
    till tolvslaget och inte en vecka före och efter nyår. För det tredje
    handlar det inte om att Vi inte tar vårt ansvar för våra djur, tyvärr så kan inte alla 
    djurägare bo långt ute i vildmarken där inga raketer och smällare hörs.
    När inte min famn eller mina lugnande ord räcker till för att ta bort skräcken och rädslan ur min hund så sitter jag där rätt maktlös, att behöva ta till hjälp lugnande för att dämpa hans panik känns hemskt på ett sätt men oerhört tacksamt att det finns.
    Så här firade jag nyår, tidig middag och rastning vid 18.00 med mycket lek så att han var riktigt trött. När det började smälla satte jag mig i badrummet med hunden i famnen (mer isolerat där) och kollade på film på datorn. Rätt mysigt även om han hade svårt att slappna av och sluta skaka. Min hund, min bästa vän, mitt ansvar!!
Svar på tråden Fyrverkerier och smällare