• lonnie

mitt barn törs inte gå till skolan

Hej! Har en härlig dotter på sex år. Nu gått i förskoleklass och på fritids en termin. Förskoleklassen har varit riktigt roligt nästan hela terminen medans fritids som är på ett annat ställe inte har varit lika kul, men okej. Men hon tycker inte om toaletterna på något av ställena. Och har därmed hållt sig lite väl mycket. Men en vecka före jul var hon kvar lite längre på fritids och råkade kissa på sig. Något som inte skett på flera år. Tror inte något annat barn såg det. Men hon är rädd att det ska hända igen. Och ville inte till skolan eller fritids. Fritids gick inte alls. Skolan var hon lite på men kände sig kissnödig hela tiden. Nu har hon tyckt det varit väldigt bra med jullov. Vill inte iväg igen. Vi har pratat med personalen på bägge ställen, och de är med och stöttar på alla sätt. Nu ska vi låta henne börja med bara förskoleklass den här veckan och vänta med fritids till nästa. Men, vad gör man om hon gråter och skriker och vägrar? AAntar att man inte kan vabba för det och vara med på skolan? Vore nog bra annars till att börja med. Jag Jobbar inte mer än halvtid, men den tiden behöver jag ju vara på jobbet. ...... hjälp....! Tack!

• Svar på tråden mitt barn törs inte gå till skolan
  • Aje96

Om hon tycket att toaletterna är äckliga så har jag för mig att man kan köpa sånadär pappers sitsar som man sätter på toastolen innan man sätter sig.

Annars kan hon alltid ta massa toapapper o klä sitsen med innan hon sätter sig (funkade för mig under skoltiden samt nu om man går på offentliga toaletter. 

Skicka med henne lite egen handsprit hon kan ta på händerna efteråt... 

Eller vad är det exakt som hon tycker är så äckligt med toaletterna? :) 

• Flickan och kråkan

Vad är det med toaletterna hon inte gillar? Jag har en 7-åring som har respekt för offentliga toaletter, för han har blivit inlåst/inte fått upp låset ett par gånger. Är det något sådant hon t.ex oroar sig för? I så fall tänker jag att t.ex läraren kan gå med henne inledningsvis och att du föreslår att de sätter en liten hake på insidan som kan användas istället som lås (kan inte hänga upp sig eller liknande). Ingen stor sak för vaktmästaren.

• Anonya

Hur har det gått?

Att man kissar på sig när man går i F-klass är inte alls ovanligt och något fröknarna inte tycker är det minsta konstigt. Har du pratat med personalen om problemet så de kan hjälpa ditt barn dels med att förklara att det är sånt som händer, dels med att hjälpa henne så hon vågar gå på toa där.

Svar på tråden mitt barn törs inte gå till skolan